  • 1. Data: 2021-10-25 17:34:03
    Temat: zima idzie, o akumulatorach i kryzysie.
    Od: ptoki <s...@g...com>

    Aku padl mi przy pierwszych niskich temperatirach.
    No niby auto stalo 2 tygodnie nie ruszane ale jednak aku mial tylko 7.5V i nawet
    lampek nie poswiecil jak otwarlem drzwi.

    No i tu zaczyna sie epopeja.

    Trza nowy. Stary ma napisane ze jest 690CCA. Szukam w sklepach, wg ichnich szukajek i
    najlepszy jaki znalazlem to 640CCA.
    No to zasznupalem po rozmiarach (grupa 34/35/24) i znalazlem taki co w katalogu ma
    miec 725cca. Po drodze nieco sie musialem z sprzedawcami powkurzac ale to juz inksza
    inszosc.

    No i przylaze do sklepu, mowie ze chce ten 725 (grupa wymiarowa 24), gostek daje mi i
    mowi ze teraz juz ten model robia tylko 710CCA.

    Juz nie wspominam ze na cene wogole nie patrzylem. No ale zeby nawet olow byl
    deficytowy...

    Tak tylko sie zale. Stary aku podladowalem i juz 2 dni trzyma napiecie. Dzis rano
    bylo nieco chlodno a nadal mial 12.2V i odpalil dwa razy pod rzad.

    Taka moja historia bez moralu...

  • 2. Data: 2021-10-25 18:24:25
    Temat: Re: zima idzie, o akumulatorach i kryzysie.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ptoki" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    >Aku padl mi przy pierwszych niskich temperatirach.
    >No niby auto stalo 2 tygodnie nie ruszane ale jednak aku mial tylko
    >7.5V i nawet lampek nie poswiecil jak otwarlem drzwi.

    A wczesniej co sie dzialo ?

> [...]

    >gostek daje mi i mowi ze teraz juz ten model robia tylko 710CCA.

    >Juz nie wspominam ze na cene wogole nie patrzylem. No ale zeby nawet

    Ołow chyba jest deficytowy od paru lat - bo ponoc ceny w skupach
    wzrosly.

    No i takie niuanse ze strony naszych firm recyklujacych - one
    narzekaja, ze Litwini nam wywoza nielegalnie stare akumulatory, a
    policja nic z tym nie robi ...

    >Tak tylko sie zale. Stary aku podladowalem i juz 2 dni trzyma
    >napiecie. Dzis rano bylo nieco chlodno a nadal mial 12.2V i odpalil
    >dwa razy pod rzad.

    Ale postoi 2 tygodnie ...

    >Taka moja historia bez moralu..

    Ale ten deficyt ciekawy ... kopalnie zamkneli, czy przemysl
    samochodowy ruszyl ..

    J.

  • 3. Data: 2021-10-25 19:34:00
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.10.2021 17:34, ptoki wrote:

    > Tak tylko sie zale. Stary aku podladowalem i juz 2 dni trzyma napiecie. Dzis rano
    bylo nieco chlodno a nadal mial 12.2V i odpalil dwa razy pod rzad.

    Ja miałem 2 zimy temu kontuzję i samochód stał miesiąc. Po dwóch
    tygodniach go przepaliłem, ale za krótko widocznie, bo po kolejnych
    dwóch już nie odpalił. Na moje szczęście młodzież imprezowała na
    parkingu i mnie odpalili na kablach. Przejechałem się ze 30km żeby
    podładować i następnego dnia rano już normalnie zapaliłem i pojechałem
    do pracy. Odpala do dziś, a jest tak stary, że nikt nie uwierzy.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2021-10-26 06:18:58
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 25 października 2021 o 11:24:36 UTC-5 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "ptoki" napisał w wiadomości grup
    ..
    > A wczesniej co sie dzialo ?

    Nic, lato bylo. Auto palilo i jezdzilo, z przerwami ale bez problemow. Na wyjazdach
    po 2-3h radio gralo i potem odpalal.

> [...]
    >
    > No i takie niuanse ze strony naszych firm recyklujacych - one
    > narzekaja, ze Litwini nam wywoza nielegalnie stare akumulatory, a

    A to nowosc dla mnie. Pamietam przemyt czosnku ale o olowiu nie slyszalem. do dzis...

    > Ale postoi 2 tygodnie ...

    teraz ma juz tylko 11.98V - trzeci dzien wieczor.

    > Ale ten deficyt ciekawy ... kopalnie zamkneli, czy przemysl
    > samochodowy ruszyl ..

    Pieron wi.

  • 5. Data: 2021-10-26 06:19:58
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 25 października 2021 o 12:34:02 UTC-5 Mirek napisał(a):

> [...]
    > podładować i następnego dnia rano już normalnie zapaliłem i pojechałem
    > do pracy. Odpala do dziś, a jest tak stary, że nikt nie uwierzy.

    Wlasnie testuje tego starego. po trzech dniach i wieczorem w okolicy zera ma 11.98V.
    Nie odpalalem. Mierze :)

  • 6. Data: 2021-10-26 07:59:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ptoki" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    poniedziałek, 25 października 2021 o 12:34:02 UTC-5 Mirek napisał(a):

    No coz - mialem podobnie. Naladowalem w domu, zapalal, a po 3
    miesiacach ... zwarta cela.
    Pechowo 1 maja, wiec dlugi weekend wolny od otwartych sklepow :-)

    >Wlasnie testuje tego starego. po trzech dniach i wieczorem w okolicy
    >zera ma 11.98V.
    >Nie odpalalem. Mierze :)

    W samochodzie, czy luzem?

    Bo malo, i obstawiam, ze tez zwarta cela, jak spadnie jeszcze troche.
    Ale moze cos w samochodzie prad zre.

    Zima idzie - laduje i ja akumulator :-)
    auto troche stalo ... jeszcze nawet troche krecił, ale troche diesla
    nie odpali :-)

    mija 15h ladowania, napiecie 14.0V ... ladowarka z Lidla, 3.8A, aku
    60Ah ... no niby wszystko sie zgadza ...

    J.

  • 7. Data: 2021-10-26 08:17:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ptoki" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    poniedziałek, 25 października 2021 o 11:24:36 UTC-5 J.F. napisał(a):

    >A to nowosc dla mnie. Pamietam przemyt czosnku ale o olowiu nie
    >slyszalem. do dzis...

    Bo to nie jest temat, ktory by media podniecal, kiedys przypadkiem
    trafilem na jakis artykul.

    https://serwisy.gazetaprawna.pl/samorzad/artykuly/82
    75200,kozlowski-przewozenie-przez-granice-nielegalny
    ch-odpadow-koszty-kontrole.html

    Widze tylko poczatek, akumulatory wymienione, ale skad dokad ?

    a dawniej
    https://www.pb.pl/rozkwitnie-garazowy-recykling-akum
    ulatorow-695562
    https://mmconsulting.waw.pl/recyklerzy-igmnir-i-vdm-
    razem-w-toruniu-branza-ktora-laczy/

    I nie rozumiem o co chodzi :-)

    -troska o srodowisko ... bo tam na Litwie, to wcale nie dbaja przy
    recyklingu i kwas sie wylewa tonami do gleby :-)
    -troska o utracone zyski ... bo jak zarobia Litwini, to nie oni,
    -a moze troska o jakies dotacje, czy nawet glupie 30zl od akumulatora
    ?

    W kazdym badz razie wychodzilo mi, ze powolywali sie na przepisy o
    transporcie odpadow, aby ten "nielegalny wywoz" ukrócic.

    a teraz problemem jest wwóz ?

    https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/kontrola-odpadow-
    wwozonych-z-ukrainy.html

    J.

  • 8. Data: 2021-10-26 15:08:54
    Od: Ceat <c...@n...com>

    W dniu 2021-10-26 o 07:59, J.F. pisze:

    > mija 15h ladowania, napiecie 14.0V ... ladowarka z Lidla, 3.8A, aku
    > 60Ah ... no niby wszystko sie zgadza ...
    >
    > J.

    Reanimowałem aku rozruchowy 50Ah (który po ładowaniu Lidlową ładowarką
    wykazywał ok. 20Ah), metodą opisaną w
    https://www.elektro.info.pl/artykul/systemy-gwaranto
    wanego-zasilania/2148,regeneracja-stacjonarnych-bate
    rii-kwasowo-olowiowych

    Cyt. z poprawkami:

    * *pierwsza faza* - ładowanie stałym prądem I10 (10-godzinnym) -
    zakończenie fazy i przełączanie regulowane kryterium napięciowym,
    tj. osiągnięcie napięcia około 2,3 - 2,4 V/ogniwo,
    * *druga faza* - ładowanie stałym napięciem - zakończenie fazy i
    przełączanie regulowane kryterium prądowym, tj. do osiągnięcia prądu
    około 0,1 do 0.2 I10,
    * *trzecia faza* - ładowanie stałym prądem równym I=0.1 - 0.2 I10 -
    zakończenie fazy i wyłączenie powinno być regulowane kryterium
    czasowym. Czas wyliczamy tak, aby do baterii wtłoczyć 130 - 180%
    procent pojemności dyspozycyjnej.

    Użyłem RD6006, dobrze się do tego nadaje. Faza 1/2: 14.4V/5A, CC/CV do
    spadku I do 0.5A, faza 2: 0.5A CC do 75Ah, napięcie wzrosło do 16.4V.
    Aku odżył do ok. 40Ah, przy obciążeniu żarówką 21W (ok. 1.7A do 10.8V),
    mierzone chińskim miernikiem z ali.

  • 9. Data: 2021-10-26 15:22:26
    Od: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 26 października 2021 o 00:59:22 UTC-5 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "ptoki" napisał w wiadomości grup
    ..

    > No coz - mialem podobnie. Naladowalem w domu, zapalal, a po 3
    > miesiacach ... zwarta cela.
    > Pechowo 1 maja, wiec dlugi weekend wolny od otwartych sklepow :-)
    > W samochodzie, czy luzem?

    W aucie. Chce wiedziec czy to aku czy cos prad zre. Nowy juz stoi w kuchni :)

  • 10. Data: 2021-10-26 15:50:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 Oct 2021 06:22:26 -0700 (PDT), ptoki wrote:
> [...]
    [...]
    > W aucie. Chce wiedziec czy to aku czy cos prad zre. Nowy juz stoi w kuchni :)

    No to sie tak nie dowiesz.

    No chyba ze ... spadnie do ok 11V i bedzie juz trzymal ... to dowod na
    zwarta cele ..

    Tym niemniej:
    -nowy naladuj i wsadz do auta,
    -stary naladuj i trzymaj niepodlaczony.

    Po paru dniach sie dowiesz co winne :-)

    Teraz to pewnie jeszcze aerometr mozna uzyc, o ile do korkow w starym
    sie dostaniesz.

    P.S. jak sie chcesz bawic z ciekawosci:
    -zwaz w miare dokladnie nowy aku, i gdzies zapisz ... ciekawe ile wody
    ubedzie/przybedzie. Ale to raczej szczelne aku do UPS nas
    interesowaly.

    -zmierz poziom i gestosc elektrolitu po naladowaniu.
    ot tak, zeby za pare lat wiedziec czy samochod dobrze laduje.

    Tylko do korkow sie pewnie nie dostaniesz bez naruszenia gwarancji.

    J.