  • Data: 2010-08-27 07:08:14
    Temat: Re: zestaw pod sprzęt pod mały serwer
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2010-08-26, o godz. 23:35:54
    RD <r...@g...com1> napisał(a):

    > W dniu 2010-08-25 11:12, Maciek Babcia Dobosz pisze:
    >
    > Na wstępie napiszę, że chyba jest to jedna z nielicznych odpowiedzi
    > - sensownych - w tym wątku. Dziękuję ;-)

    Ju welkam ;-) Jeszce pytanie ile kasy chcesz na serwer wydać?

    > Nie skonkretyzowałem swojego pytania, ponieważ pomyślałem, że nikt
    > nie będzie pytał o pomoc w doborze sprzętu do serwera www/mail, który
    > nie potrzebuje RAID i będzie serwerem do zabawy. To wielu robi na

    Ciężko samemu wykoncypować co inny ma na myśli stąd było moje pytanie.
    Wbrew pozorom sytuacje gdy jest jeden dysk i np. częste backupy nie
    jest czymś rzadko spotykanym - zwłaszcza gdy serwer to zwykły PC.
    Prawdziwi twardziele nie robią nawet backupów ;-)

    > tym, co mają i nie pytają wówczas o nic. Ale chyba się myliłem, więc:
    > Jest to niewielki hosting, w tej chwili kilkadziesiąt domen,
    > kilkaset kont e-mail, kilkanaście serwisów www i kilka sklepów
    > internetowych. Bezpieczeństwo danych jest istotne - RAID.

    No to jak RAID konieczny to chyba jakiś kontroler? Niestety nie używam
    juz od dośc dawna FreeBSD i nie orientuję się czy jest w nim coś
    podobnego do linuxowego mdadm. Jeśli musi być kontroler sprzętowy to
    zapomnij o wszelakich tanich win-raidach wbudowanych w płytę. To
    rozwiązania mieszane które wuymagają takze dedykowanej obsługi po
    stronei sytemu. A ta obsługa jest zwykle dla Windows. Czasami dla
    linuxa. Z FreeBSD raczej kiepsko.

    > Na końcu mojego posta wymieniam Della 2650, ale też informuję o
    > tym, dlaczego go nie wybieram. Sugeruję sprzęt, który mnie
    > interesował, ale z racji braku możliwości (chyba?) zastąpienia
    > zainstalowanych dysków SCSI
    > - dyskami SATA, zrezygnowałem.

    Niestety zwykle serwery sa dostosowane do jednego rodzaju dysków i
    wymina SCSI na SATA nei wchodzi w grę. Ale możesz spróbować poszukać
    serwera który ma dyski SATA. Np widzę na Alledrogo za ~900 Dell
    PowerEdge SC1435 z dyskami SATA. Z prockiem AMD ale to chyba nie
    problem? Jakiś pod koniec zeszłego roku kupowałem dla znajomego serwer
    TYAN pod bibliotekę zdjęć - serwer 1U z 4 dyskami po 1,5TB wyszło coś
    koło 4000PLN z gwarancją 36 miesięcy.

    > Raczej myślę o komponentach PC w obudowie ATX (ale rack). Niemniej
    > tylko dlatego, że poleasingowe serwery wydają mi się wysłużone, a
    > kwestię dysków już wspominałem. Zatem szukam propozycji pod potrzeby
    > w/w hostingu (os FreeBSD).

    Hm.... Ja bym, brał poleasingowy. Jeśli serwer ma 3 lata a jest znanej
    firmy to zwykle działa bez problemów. A że są tanie to można kupić 2
    sztuki (nawet bez dysków, procesorów i pamięci) i mieć swoisty zapas
    Składak może działać róznie. Niekoniecznie konkretne elementy mogą
    wytrzymać ciągła pracę i zwykle wyższą temperaturę bo może się okazać
    że w szafie jest mało miejsca a wentylacja nie za sprawna.

    > Obecnie są 80Gb i brakuje co najmniej drugie tyle, stąd interesuję
    > się dyskami SATA, które są relatywnie tanie - np. 2x500Gb.

    Zwróć uwagę na dyski by nie były to najtańsze modele a raczej wersje
    serwerowe przewidywane do długotrwałej ciągłej pracy.

    Zdrówko