    From: "Grzybol" <g...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: zawyzony poziom elektrolitu w akumulatorze
    Date: Thu, 3 Sep 2009 09:28:04 +0200

    Użytkownik "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:h7nq5j$l6r$1@inews.gazeta.pl...
    > Grzybol wydusił z siebie te słowy:
    > stary - wychowywałem sie w warsztacie samochodowym i nigdy takiego
    > zjawiska nie zauważylem.
    > Z resztą nie potrafilbym tego wytłumaczyć - wiec moze mnie naprostujesz i
    > powiesz skąd (fizycznie) mialoby sie wziąć więcej elektrolitu po
    > naładowaniu - oczywiście pomijając rozszerzalność temperaturową.

    "...ponieważ masa czynna jest substancją porowatą - pęcherzyki gazów
    wydzielanych przy elektrolizie wydostają się drobnymi kanalikami na zewnątrz
    płyty. Jeżeli prędkość elektrolizy rośnie - duża objętość gazów zaczyna
    rozrywać wiązania pomiędzy drobinkami tworzącymi masę czynną. Dodatkowym
    elementem niszczącym płytę przy dużym tempie ładowania jest lokalne
    zwiększenie gęstości elektrolitu, które powstaje na skutek utrudnionej
    dyfuzji gęstego elektrolitu (mieszania się elektrolitu o różnych
    gęstościach).Skutkiem jest chemiczne rozpuszczanie wszystkich elementów
    płyty przez elektrolit o dużej gęstości (również kratki ołowianej) i utrata
    spójności całego układu kratka - masa czynna."

    --
    Grzybol