    From: mk <r...@m...remove>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zarowki
    Date: Mon, 07 Sep 2009 21:15:13 +0200
    Sender: m...@c...neoplus.adsl.tpnet.pl

    Papa Smerf pisze:

    > no właśnie nie ma, bo akurat żadne obecne żródła światła nie termiczne
    > nie mają takich samych widm jak termiczne, stara sie jednak aby te widma
    > były jak najbardziej zbliżone, ale jak narazie kiepsko to wychodzi, wiec
    > stosowanie terminu temperatury barwowej dla żródeł nie termicznych to
    > czysty marketing!:O)

    Powtarzam: dla wywołania w oku ludzkim takich samych wrażeń barwnych
    wywołanych przez dwa różne źródła światła nie trzeba, by te źródła
    światła miały takie same widma - mogą z powodzeniem mieć diametralnie różne.

    CCT jest dla mnie dość dobrze zdefiniowanym terminem technicznym. Jeśli
    masz na ten temat inny pogląd i węszysz tu spisek, to zostawiam Cię z
    tym problemem.

    Co do odtwarzania "widm naturalnych" to nie tylko źródła termiczne
    osiągają dobre rezultaty. Istnieją luminofory które zapewniają CRI na
    poziomie 99%.

    > ale widzę ze nawet nie zrozumiałeś tej mniej ambitnej:O(
    > skoro dwa różne źródła swiatła mają podobne widma (bardzo podobne, bo
    > tylko takie można by porównywać) nie było by wielkich różnicy w lm/W:O)

    Z pokorą uznaję, że nie nadążam za Twoim dowcipem.

    pzdr
    mk