  • 101. Data: 2009-05-25 10:51:44
    Temat: Re: zapowiedzi AUS 4D - świeżyzna :-)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > Nie prosciej zrobic te sama cene rozmowy lokalnej i MM? Nigdy tego nie
    > doczekamy?

    A wiadomo jaki procent abonentów płaci więcej za MM niż za lokalną?
    W taryfach Netii nie ma rozróżniena. U jakichs innych niedużych też
    chyba jest podobnie. Tepsa zdaje się też ma takie taryfy, a wybierają
    je pewnie ci, co dzwonią do innych miast.

    --
    Jarek

  • 102. Data: 2009-05-25 10:55:20
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Na pewno? Skąd ta pewność? W którym miejscu u węża kończy się szyja,
    > a zaczyna tułów? Wszystkie numery mające na początku 053 opisane są
    > jako Chojnice.

    Chojnice to 531 ;)
    A tu znalazłem archiwalne "numery kierunkowe", na oko właśnie z połowy '90
    http://www.polskiinternet.com/polski/info/kieruna.ht
    ml

    M.

  • 103. Data: 2009-05-25 10:56:40
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik "MarekM" <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>
    napisał w wiadomości news:gve0bb$8es$1@news.interia.pl...

    > Właśnie, zawsze mnie to fascynowało: dlaczego Zakopane miało
    > kierunkowy
    > niejako powiązany ze Stalową Wolą? Jak to było realizowane
    > technicznie -
    > tzn. skąd centrala automatyczna choćby w stolicy wiedziała, że po 0-16

    Analizowałą trzecią cyfrę. W ogóle, do analizy szły 4 cyfry, minimum.
    Tylko analizę robiło się dla pierwszej... pierwszej dwojki, trójki...
    albo, przy połączeniach technicznych, także dla ostatniej trójki. Tak to
    miałem na centrali.
    To akurat dało by się (z pewnymi oporami - wymagało by pośrednika
    dokładającego jedną cyfrę, tak zresztą robiła ACMM w Łodzi, jak było
    przełączanie edziesiątek) i na 32AA/AB zrobić... choć najłatwiej i
    najtaniej by nie było.

    > może być albo numer w Stalowej Woli, albo 5 i wtedy połączenie ma
    > lecieć

    Po prostu - rozróżniało się, czy trzecia cyfra to 5, jeśli tak,
    kierowało się na wiązkę do Krakowa, a ten już definitywnie wypluwał to
    na wiązkę do Zakopanego.
    Jeśli cyfra była różna od 5 - kierowanie szło OIDP na Lublin i już tam
    było to rozdzielane odpowiednio. Tylko chyba Przemyśl miał wiązkę z
    Krakowa, mimo, że mu do Lublina znacznie bliżej, musiałbym znaleźć
    notatki i sprawdzić... mam gdzieś zeszyt, gdzie jest rozpisany cały ruch
    ówczesnej - przełom lat 80/90 - ACMM GCI.

    > pod Tatry? Dlaczego nie było to coś w rodzaju 0-188 chociażby?

    Bo ósemka była zajęta na numerację miasto-miasto. I prawdopodobnie
    chodziło o to, by tego, co już jest, za bardzo nie ruszać. Za dużo było
    przypadków, że od takiego ruszania ruch kładł się zupełnie i trzeba było
    przywracać starą numerację i wymyślać inną zmianę. Więc jak lepiej -
    wygoda Pana Jarka i ruch leży, czy niewygoda Pana Jarka i ruch
    funkcjonuje?
    I może nawet dało by się ujednolicić tę numerację, ale nie zapomnijmy,
    ze Zakopane to Strowger (Nowy Sącz i Nowy Targ to K66) i zrobić
    odpowiednio dużą wiązkę do Nowego Sącza nie było by tak łatwo... bo co
    też z Nowym Targiem (0187) zrobić? One musiały by chodzić każda z
    każdą... a to teren górzysty i prowadzić linię, to nie taka łatwizna.
    Tymczasem, gdyby w Zakopanem było coś rejestrowego "na pulsie", to nawet
    Strowgera w zasadzie dało by się przestopniować, centrala w sumie
    niewielka... to nawet nie ma sensu Strowgera... Ale S12 to tam dość
    późno dano. Gdyby wszystkie były rejestrowe, wystarczył by układ "w
    gwiazdę" i 10 minut przy przeliczniku, by to pokierować.

  • 104. Data: 2009-05-25 10:57:24
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > Chojnice to 531 ;)
    > A tu znalazłem archiwalne "numery kierunkowe", na oko właśnie z połowy '90
    > http://www.polskiinternet.com/polski/info/kieruna.ht
    ml

    No i "systemowe zmiany" na przykładzie Wąchocka ;)
    http://www.artur.pl/hack/www.kielce.tpsa.pl/system_z
    mn2.html

    M.

  • 105. Data: 2009-05-25 10:58:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej Bebenek (news.onet.pl) nie wytrzymał:

> [...]
    > krajowy (wykraczający poza obszary dotychczasowych SN), co z kolei
    > powinno zrekompensować ewentualne straty z tytułu faktycznego obniżenia
    > dotychczasowych stawek międzystrefowych. Wstępne szacunki mówią, że
    > rekompensatę kosztów zapewni wzrost ruchu o 10-15 %.
    >
    > Dla zobrazowania skali - rok wcześniej (2005) ruch MM wyniósł 4,067 mld
    > minut. Łącząc ze sobą dwie wartości, otrzymujemy *koszt* zrównania cen
    > równy 80 mln zł. 80 gr miesięcznie na każdą linię w tepe.
    > Obecnie ruch MM spadł, więc liczby te należałoby pomnożyć pewnie przez

    A ma Pan pogląd na to, ile z tych miliardów minut jest płatnych drożej
    niż lokalne?

    Dla zobrazowania skali (czego innego) przypmnę, że przez długie lata
    różni ludzie z tepsy zaklinali się na wszystkie świętości, że zysk
    można mieć tylko z ruchu międzymiastowego, a do wszystkiego innego,
    to oni dopłacają. I chyba tacy co mniej rozgarnięci w to uwierzyli,
    bo skąd inaczej by się wziął pomysł na 0-1033- i inne takie?

    --
    Jarek

  • 106. Data: 2009-05-25 11:05:45
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > A ma Pan pogląd na to, ile z tych miliardów minut jest płatnych drożej
    > niż lokalne?

    Teraz nie. Ostatnie wiarygodne dane zza chińskiego muru pochodzą z 2005
    roku i po serii artykułów i prac naukowych zniknęły bezpowrotnie z
    raportów tepe
    http://telekomunikacyjny.blox.pl/2006/02/Ile-kosztuj
    e-minuta.html

> [...]
    > to oni dopłacają. I chyba tacy co mniej rozgarnięci w to uwierzyli,
    > bo skąd inaczej by się wziął pomysł na 0-1033- i inne takie?

    No bo tak było. Koszt świadczenia usługi 8-12 gr, sprzedajemy za 40
    groszy. Warto?
    Dla strefowych marża była na poziomie kilkunastu procent.

    Punkt odniesienia (cena tepe) była (i chyba nadal jest) zawyżona, więc i
    zyski są.

    M.

  • 107. Data: 2009-05-25 11:09:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej Bebenek (news.onet.pl) napisał:

    > Chojnice to 531 ;)

    No faktycznie, wtedy nie trzeba było wybierać kierunkowego w rozmowach
    lokalnych, więc da się ten tułów wyróżnić. Dzwoniąc z Chojnic do Chojnic
    wybierało się Pięciocyfrowy Tymczasowy Numer Abonenta (PTNA).

    > A tu znalazłem archiwalne "numery kierunkowe", na oko właśnie
    > z połowy '90 http://www.polskiinternet.com/polski/info/kieruna.ht
    ml

    A tu Chojnice to 52.

    --
    Jarek

  • 108. Data: 2009-05-25 11:17:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No bo tak było. Koszt świadczenia usługi 8-12 gr, sprzedajemy za 40
    > groszy. Warto?

    Jasne, że warto.

    > Dla strefowych marża była na poziomie kilkunastu procent.

    No tak, kilkanaście procent marży, to znaczy, że trzeba dopłacać.
    Poza tym wiadomo, że ludzie lokalnie to prawie w ogóle nie dzwonią,
    bo do sąsiada, to lepiej pieszo z wizytą. I właśnie dlatego te
    połączenia były zawsze obsługiwane przez tepsę, bo nikt inny niechciał
    tego robić. Próbowano prośbami i groźbami, ustawy pisano żeby przymusić
    do tego innych operatorów, ale oni wciąż w kółko: nie i nie.

    --
    Jarek

  • 109. Data: 2009-05-25 11:25:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Cztero-, trzy-, dwu-, jedno-... W tym miasto-miasto to mętlik był jak
    > nie wiem co. I do pewnego stopnia dawało się dzwonić do miasta A, z
    > niego do B, do C...

    Jednocyfrowe kierunkowe? Jakie to były? Z tego co pamiętam, to do
    Warszawy chyba mogło być 0-2 (z sygnałem po zerze). Takie rozwiązanie
    bywa stosowane w innych krajach i ono dobre jest -- do dużego miasta
    kieunkowy krótszy, za to lokalny numer dłuższy. Tak by i u nas mogło
    być, gdyby plan numeracji był przemyślany. W Warszawie numery 7-cyfrowe,
    a w Nowym Targu 5-cyfrowe. Do Warszawy kierunkowy 0-2, a do Nowego Targu
    zero i jakieś 3 cyfry.

    --
    Jarek

  • 110. Data: 2009-05-25 11:27:18
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > A tu znalazłem archiwalne "numery kierunkowe", na oko właśnie z połowy '90
    > http://www.polskiinternet.com/polski/info/kieruna.ht
    ml

    A tu jeszcze ciekawsze dane, z Nowym Tomyślem jako 666 :)

    Augustów 0-119
    Bartoszyce 0-888
    Biała Podlaska 0-57
    Białystok 0-85