    Date: Thu, 05 Jul 2012 14:12:04 +0200
    From: Przemek <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zabezpieczenie przeciwporażeniowe dla 12V

    > Czekaj, bo jeszcze nie pojąłem:
    > Znaczy generator jest jakiś zewnętrzny, na brzegu? Na korbkę, diesla czy
    > coś tam? Transformator i ta elektronika też na brzegu, a do wody idą
    > tylko te kable z lampkami na końcu, a lampki zasuwają na 12V?

    Dokładnie tak. Generator na brzegu, zasilanie do układu z trafem, ono
    robi 12V + za nim jest zabezpieczenie z regulacją oświetlenia, całość po
    kablolinie zasuwa do nurka. W kablolinie oprócz oświetlenia jest
    łączność audio, kamera, czujnik głębokości + powietrze.

    Dla /mundral/:
    są nurkowie, którzy nurkują nie dla przyjemności a po to, żeby pracować
    (spawać, czyścić kadłuby, transducery itd) i to rozwiązanie nie jest
    wymysłem jakiegoś głupa.

    > No to chyba dałoby się zrobić coś takiego, co mierzy prąd w każdym
    > przewodzie idącym do lampy, do tego wzmacniacz różnicowy i możesz nawet
    > regulować próg wyzwalania.

    W sumie... Tylko czy tak dokładnie by to robił, żeby 3-5mA różnicy można
    było zmierzyć? W sumie...

    > A próbowałeś już porównywać oba ustrojstwa? Jak jedno działa, a drugie
    > nie, to pewnie dałoby się sprawdzić porównując napięcia w różnych punktach.

    Póki co, to problem był taki, ze narzekali, ze oświetlenie jednego nurka
    po jakimś czasie się wyłącza, a drugie działa ok. Sprawdziłem nie
    wyłączyło się w trakcie testów (hełm w wiaderku z wodą), ale w trakcie
    pracy już tak, więc zrobiliśmy testy i okazało się, że w rzece się
    wyłącza, to było wystarczające do stwierdzenia, że coś jest nie tak z
    zabezpieczeniami. Następne testy były w wiaderku i do niego osobnym
    drutem dawałem uziom, okazało się, ze na kablu do nurka jest przebicie i
    układ to wykrywa i to, co się wyłączało i niby było uszkodzone okazało
    się działającym zabezpieczeniem, a kanał, który niby działał jest tym, w
    którym działa ściemnianie, ale nie działa zabezpieczenie. Nie miałem
    czasu, żeby się tym wtedy zająć, póki co zaleciłem zakup szczelnej
    wtyczki, która spowoduje, że nie będzie się włączało zabezpieczenie i
    zadałem pytanie tu, żeby się zorientować z typach zabezpieczeń i
    następnym razem podejść do tematu z wiedzą i spróbować naprawić to
    zabezpieczenie.

    Oczywiście oba układy można porównać, w części regulującej oświetlenie
    oba działają poprawnie.
    W układach na pewno jest przekaźnik, jakiś mosfet, na którym pewnie
    działa regulacja i jakiś procek, nie przyglądałem się dokładnie
    układowi, bo w pierwszych testach działał poprawnie i podejrzewałem że
    się układ przegrzewa, mosfet był dość gorący. To, że układ, który był
    podejrzany okazał się poprawnie działającym odkryłem dopiero później.

    > Jakiej firmy to urządzenie?

    W tej chwili jestem w tym kraju, jakiej to produkcji, znaczy niemieckie.
    Robiłem foty, ale mam je na telefonie, którego nie mam przy sobie, pipa
    ja :/
    Ma żółtą obudowę, do montażu na listwie DIN, ma wyjście na przycisk
    test, diody sygnalizujące pracę i działanie zabezpieczenia.

    > Za płotem (no, za kanałem, jakieś 100m od
    > mojego okna w pracy) jest siedziba firmy produkującej oświetlenie dla
    > nurków. Firma ma typowo niemiecką nazwę: Kowalski ;-).

    :)
    Może i oni są producentem tego wynalazku? ;)
    Jak wrócę za tydzień, to znajdę te foty i gdzieś umieszczę.

    Jeszcze raz dzięki za zainteresowanie i pomoc i przede wszystkim za nie
    robienie ze mnie idioty, który się boi debilnych 12V pod wodą, bo to
    przecież tylko 12V i powinienem się douczyć, bo to całkowicie bezpieczne.
    Przem