  • 1. Data: 2013-02-20 08:53:19
    Temat: zabezpieczenia przeciwprzepięciowe
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    mam do raspbery pi podpiete czujniki temperatury na dosc dlugim przewodzie który
    biegnie az na dach. Od bezpośredniego trafienia piorunem sie nie zabezpiecze - ale
    chciałbym od przepiec wyindukowanych w poblizu.
    Zalezy mi na ochronie tylko komputra, dałbym jakies zabezpieczenie w jego pobliżu.
    Jak dostanie cokolwiek powyżej 7V to jest ubity :-)
    Jak sie zabezpiecza linie z cyfrową transmisją danych?

    b.

  • 2. Data: 2013-02-20 09:10:04
    Temat: Re: zabezpieczenia przeciwprzepięciowe
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 19 Feb 2013 23:53:19 -0800 (PST), Budyń napisał(a):

    > Jak sie zabezpiecza linie z cyfrową transmisją danych?

    Np. szczelnym ekranowaniem. Typowa instalacja alarmowa też ma przewody po
    całej chacie porozrzucane a w większości przypadków się ich nie ekranuje i
    poprzestaje na zabezpieczeniu we/wy ogniwami RC plus jakieś ograniczanie
    diodowe. Ekranowany kabelek stosuje się tylko przy nadzwyczaj "wyczynowych"
    instalacjach.

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2013-02-20 09:22:30
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    ---------------
    Przy niskiej prędkości można kombinować z transilami. Ja przyjmuję model
    przepięć 1kV 50us podany przez 40om.
    P.G.

  • 4. Data: 2013-02-20 11:19:57
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-02-20 09:22, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    >
    > ---------------
    > Przy niskiej prędkości można kombinować z transilami. Ja przyjmuję model

    Na wysokie prędkości trzeba dać coś z małą pojemnością. Ostatnio w
    projekcie uwzględniłem PESD5V0L2BT, odpowiedni dla IEC 61000-4-2, level
    4 i IEC 61000-4-5. Ciekawe czy przejdzie testy:)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2013-02-20 13:16:22
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości

    > Na wysokie prędkości trzeba dać coś z małą pojemnością. Ostatnio w
    > projekcie uwzględniłem PESD5V0L2BT, odpowiedni dla IEC 61000-4-2, level 4
    > i IEC 61000-4-5. Ciekawe czy przejdzie testy:)

    Według mnie z 61000-4-5 to trzeba zwrócić uwagę na jeden temat.
    To jest impuls napięciowy 50us albo prądowy 20us. Jak to rozgryzałem (przed
    wejściem do Unii) zrobiłem sobie w Spice model generatora tak aby nie
    obciążony dał impuls napięciowy 50us, a zwarty dał impuls prądu 20us. Jednym
    z parametrów jest rezystancja wyjściowa rzędu 2 om (a może 1.2 om) - nie
    pamiętam. W każdym razie jest jakaś charakteryzująca generator surge
    zależność miedzy Umax i Imax.
    Ale, na przykład surge do linii zasilania DC podaje się z generatora przez
    rezystor 40om. Przy którymś tam levelu (1kV) daje to Imax=25A. Ale impuls
    prądowy (z symulacji) wychodzi mi jeśli dobrze pamiętam coś koło 48us (no bo
    dla generatora 40 om jest dalekie od zwarcia i on pracuje bardziej
    napięciowo). Jeśli ktoś zadeklaruje odporność na impuls 25A zgodny z
    61000-4-5 czyli 20us to będę miał wątpliwości, bo faktycznie generator
    połączy się przez ten rezystor i impuls prądowy będzie 2.5 raza dłuższy. To
    nie jest chyba tak, że stosuje się generatory kontrolujące przebieg prądu na
    wyjściu. Jest po prostu C naładowane do kV i rozładowywane przez jakiś tam
    obwód. Do linii sygnałowych to jeszcze przez jakieś kondensatory - można
    zobaczyć co z tego wychodzi.
    Ja w każdym razie przyjmuję, że dla mnie surge (zwierane transilem) to 25A i
    50us.
    P.G.

  • 6. Data: 2013-02-20 15:51:18
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-02-20 13:16, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > jeszcze przez jakieś kondensatory - można zobaczyć co z tego wychodzi.
    > Ja w każdym razie przyjmuję, że dla mnie surge (zwierane transilem) to

    Trochę jest to opisane w
    http://www.compliance-club.com/archive/old_archive/0
    10619.htm (EMC
    Testing Part3) w rozdziale 3.6.1.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2013-02-20 19:55:24
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    Zwija się przewód do szuflady.
    W miejsce przewodu montuje się link radiowy.

  • 8. Data: 2013-02-20 22:57:35
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 20.02.2013 09:10, Jacek Maciejewski wrote:

    > Ekranowany kabelek stosuje się tylko przy nadzwyczaj "wyczynowych"
    > instalacjach.

    W takim razie znam firmę, która od 10-ciu lat robi same "wyczynowe" ;)
    Ale fakt - od strony czujek zwykle centrali nic nie grozi - nawet na
    nieekranowanym kablu - nie są nigdzie uziemione ani podłączone z drugiej
    strony. Natomiast typowe jest uszkodzenie od strony linii telefonicznej
    i nie ma znaczenia czy kable napowietrzne czy nie.

    Mirek.

  • 9. Data: 2013-02-20 23:34:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 20 Feb 2013 22:57:35 +0100, Mirek napisał(a):

    > W takim razie znam firmę, która od 10-ciu lat robi same "wyczynowe" ;)

    Niewykluczone. Ja zrobiłem jakąś setkę i nigdy nie używałem ekranowanego
    kabla. W "cudzych" instalacjach zetknęłem się ze 2 razy w życiu. Sporo ważą
    względy ekonomiczne, kiedy klient naciska na taniość :)
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2013-02-21 12:03:46
    Od: jan kowalski <d...@g...com>

    On 20 Lut, 08:53, Budyń <b...@r...pl> wrote:
> [...]
    Jak dostanie cokolwiek powyżej 7V to jest ubity :-)
    > Jak sie zabezpiecza linie z cyfrową transmisją danych?

    http://www.tme.eu/pl/Document/7bd0b89c85fc8b10fb6446
    2c7816e837/Littelfuse_TVS_Diode_Array_SPA_SP3050.pdf

    Mysle ze do czujnika DSxxxx mozna by dac nawet wiekszego transila.