  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zabezpieczenia przeciwprzepięciowe
    Date: Wed, 20 Feb 2013 13:16:22 +0100

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości
    news:kg28et$b0c$1@mx1.internetia.pl...

    > Na wysokie prędkości trzeba dać coś z małą pojemnością. Ostatnio w
    > projekcie uwzględniłem PESD5V0L2BT, odpowiedni dla IEC 61000-4-2, level 4
    > i IEC 61000-4-5. Ciekawe czy przejdzie testy:)

    Według mnie z 61000-4-5 to trzeba zwrócić uwagę na jeden temat.
    To jest impuls napięciowy 50us albo prądowy 20us. Jak to rozgryzałem (przed
    wejściem do Unii) zrobiłem sobie w Spice model generatora tak aby nie
    obciążony dał impuls napięciowy 50us, a zwarty dał impuls prądu 20us. Jednym
    z parametrów jest rezystancja wyjściowa rzędu 2 om (a może 1.2 om) - nie
    pamiętam. W każdym razie jest jakaś charakteryzująca generator surge
    zależność miedzy Umax i Imax.
    Ale, na przykład surge do linii zasilania DC podaje się z generatora przez
    rezystor 40om. Przy którymś tam levelu (1kV) daje to Imax=25A. Ale impuls
    prądowy (z symulacji) wychodzi mi jeśli dobrze pamiętam coś koło 48us (no bo
    dla generatora 40 om jest dalekie od zwarcia i on pracuje bardziej
    napięciowo). Jeśli ktoś zadeklaruje odporność na impuls 25A zgodny z
    61000-4-5 czyli 20us to będę miał wątpliwości, bo faktycznie generator
    połączy się przez ten rezystor i impuls prądowy będzie 2.5 raza dłuższy. To
    nie jest chyba tak, że stosuje się generatory kontrolujące przebieg prądu na
    wyjściu. Jest po prostu C naładowane do kV i rozładowywane przez jakiś tam
    obwód. Do linii sygnałowych to jeszcze przez jakieś kondensatory - można
    zobaczyć co z tego wychodzi.
    Ja w każdym razie przyjmuję, że dla mnie surge (zwierane transilem) to 25A i
    50us.
    P.G.