  • 21. Data: 2009-06-23 18:43:13
    Temat: Re: zabawy z dzwiekiem
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    J.F. pisze:

    > Kilka [8, 32, 44.1, 22.05] bylo "w standardzie" "od zawsze", o
    > bardziej subtelnych nic nie wiem.
    > Obecnie w komputerze chip i tak pracuje zawsze na 96kHz.

    Zbyt duże uogólnienie. To zależy przede wszystkim od systemu
    operacyjnego, karty muzycznej / chipu na płycie głównej oraz ustawień
    aplikacji. W Windows na przykład aplikacja może zażądać wyłącznego
    dostępu dla strumienia dźwięku, aby np. odtworzyć plik stereo 192kHz.
    Wtedy nie działa wavemixer i dźwięki z innych aplikacji.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 22. Data: 2009-06-23 18:48:26
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Pewnie zależy który singiel. Na jednym podobieństwo było uderzające,
    > ale oczywiście nie pamiętam który to.

    Podobnie wychodziło z Kylie Minoque, z której to robiło się Rick'a
    Astley'a - OIDP.
    Kawałek I Should Be So Luckie - też OIDP.

    Mirek.

  • 23. Data: 2009-06-23 21:25:12
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Podobnie wychodziło z Kylie Minoque, z której to robiło się Rick'a
    > Astley'a - OIDP.
    > Kawałek I Should Be So Luckie - też OIDP.

    apropos Kajli:

    "Slowing down Kylie makes her sound like Goerge Michael."
    http://www.youtube.com/watch?v=4ZmkFmW5LXY

  • 24. Data: 2009-06-23 21:50:11
    Od: "PAndrzej" <a...@g...com>

    Opisujecie trywialne sposoby.
    Prawie 40 lat temu byłem w wojsku - w łączności.
    Radiostscja na której działałem miała przystawkę do ''szyfrowania'' mowy.
    Sygnał na wejściu i na wyjściu zawierał sie w zakresie 0,3 do 2,7 kHz.
    Na wejście podawany był sygnał akustyczny z mikrofonu, a na wyjściu sygnał
    był kompletnie niezrozumiały.
    Wrażenie było takie, jakby ktoś mówił po chińsku.
    Jako elektronik byłem b. zaciekawiony - jak to zrobili?
    W tamtych czasach nie było mowy o przetwarzaniu cyfrowym.
    Zrobione było analogowo.
    Wiecie jak to bylo zrobione?
    Ja wiem.
    A ktoś z Was wie?

  • 25. Data: 2009-06-23 22:20:18
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    PAndrzej pisze:

> [...]
    > Jako elektronik byłem b. zaciekawiony - jak to zrobili?
    > W tamtych czasach nie było mowy o przetwarzaniu cyfrowym.

    Proste odwracanie widma, tzw. skrambler. W lepszych wersjach z podziałem
    na podpasma. Obecnie już niestosowane. Teraz nawet krótkofalówki
    analogowe można wyposażyć w cyfrowe szyfrowanie przekazu:
    http://tl2000.com.pl/UserFiles/File/Pliki/rea-ekran.
    pdf

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 26. Data: 2009-06-24 16:19:43
    Od: "Andrzej P" <a...@g...com>

> [...]
    > na podpasma. Obecnie już niestosowane. Teraz nawet krótkofalówki
    > analogowe można wyposażyć w cyfrowe szyfrowanie przekazu:

    Z Wikipedii
    Scrambler służy do randomizacji sekwencji bitowych. Dane wejściowe poddawane
    są wymieszaniu z ciągiem pseudolosowym (scrambling). Ta metoda znajduje
    zastosowanie w transmisji telewizyjnej oraz kodach takich jak NRZ, gdzie
    wadą jest brak przeźroczystości kodowej wynikający z braku synchronizacji
    dla odbiornika w przypadku wystąpienia długiej sekwencji kolejnych elementów
    0.
    Zasada działania: [edytuj]
    Zakładamy, że istnieją ciągi bitowe bardziej prawdopodobne niż inne, lecz
    trudniejsze do transmisji. Scrambler randomizuje ten ciąg na łatwiejszy do
    przesyłania, który powstaje z sumowania za pomocą operacji XOR kodu z
    pseudolosowymi wartościami, w wyniku czego powstaje maksymalnie długa
    sekwencja , przesyłana następnie torem transmisyjnym. Descrambler dekoduje
    informacje do postaci pierwotnej. W obydwu urządzeniach używa się rejestrów
    przesuwnych.

    W tamtych czasach nie było mowy o przetwarzaniu cyfrowym.
    Zrobione było analogowo.
    Wiecie jak to było zrobione ANALOGOWO ?
    Pozdrawiam.

  • 27. Data: 2009-06-24 16:59:27
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Andrzej P pisze:

    pdf

    > Z Wikipedii
    > Scrambler służy do randomizacji sekwencji bitowych. Dane wejściowe poddawane
    > są wymieszaniu z ciągiem pseudolosowym (scrambling).
    [...]

    > W tamtych czasach nie było mowy o przetwarzaniu cyfrowym.
    > Zrobione było analogowo.
    > Wiecie jak to było zrobione ANALOGOWO ?

    Opis z Wikipedii możesz sobie darować, bo jest nie na temat.
    Spojrzyj raczej tutaj (początek o skramblerach analogowych):
    http://www.mawsrp.pl/Modul-szyfrujacy-Transcrypt
    oraz tu:
    http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT143.pdf

    Służył do tego scalak FX118, pewnie już nawet nie produkowany.
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/CML/mXvzqq
    z.pdf
    W dokumentacji znajdziesz dokładny opis działania. Jeszcze wcześniej to
    się robiło "na piechotę", bez dedykowanych układów.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 28. Data: 2009-06-24 19:21:18
    Od: "PAndrzej" <a...@g...com>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > W dokumentacji znajdziesz dokładny opis działania. Jeszcze wcześniej to
    > się robiło "na piechotę", bez dedykowanych układów.

    Tak to prawda.
    Ustrojstwo z którym miałem do czynienia zrobione było całkiem ,,na
    piechotę'' - bez żadnego scalaka.
    Wtedy było ono dla mnie ciekawostką.

    Pozdrawiam.

  • 29. Data: 2009-06-24 19:33:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 23 Jun 2009 20:43:13 +0200, Adam Dybkowski wrote:

    >Zbyt duże uogólnienie.

    Zjadlo mi slowko "moim" :-(

> [...]
    >dostępu dla strumienia dźwięku, aby np. odtworzyć plik stereo 192kHz.
    >Wtedy nie działa wavemixer i dźwięki z innych aplikacji.

    Hm, to mi zadales myslenia.
    Na jakiej czestotliwosci dziala vawemixer ?
    No bo jesli kazda aplikacja moze miec inna czestotliwosc ..

    J.

  • 30. Data: 2009-06-24 19:33:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 24 Jun 2009 18:19:43 +0200, Andrzej P wrote:
> [...]
    >Scrambler służy do randomizacji sekwencji bitowych. [...]
    >
    >W tamtych czasach nie było mowy o przetwarzaniu cyfrowym.

    Wiki to jedno, a zycie to drugie. Adam dobrze podal - odwrocenie
    pasma. Realizacja byc moze bardzo trywialna - z wykorzystaniem
    elementow radiostacji SSB.

    J.