  • Data: 2014-10-08 15:22:41
    Temat: Re: �ar�wki Tungsram opinie
    Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 8 października 2014 11:54:33 UTC+2 użytkownik AZ napisał:
> [...]
    mijania. W dzień mijania potrzebne są jak szankier na kutasie i mogą gorzej świecić,
    byle by jakoś świeciły. Obnizenie napięcia o 2 volty spowoduje na pewno kilkukrotny
    wzrost trwałości żarówek.

    > Wzrost trwalosci tak ale za to szybsza ich degradacje bo przy obnizonym napieciu
    >
    > slabo zachodzi cykl halogenowy.
    >

    > --
    >
    > Artur
    >
    > ZZR 1200
    >
    > GSX-R 600 K6

    Wydaje mi się ze efekt halogenowy w żarówkach samochodowych jest lekko przesadzony.
    Dawno temu w Radioelektroniku był opis halogenowej żarówki fotograficznej. Było to w
    czasach PRL i o reklamie nikt wtedy nie słyszał, artykuł też nie był sponsorowany.
    Napisane było w danych technicznych żarówki że efekt halogenowy utrzymuje się do 5
    minut od włączenia żarówki. Potem świeci jak zwykła. I że żarówka potrzebuje 12
    godzin na regenerację żeby efekt halogenowy mógł znowu się zrobić. W żarówkach efekt
    halogenowy jest wykorzystywany do tego żeby parujący wolfram nie osadzał się na
    bańce. Żywotność samochodowej żarówki halogenowej jest bardzo niska i wydaje mi się
    że jak obniżeniem napięcia pozbawi się ją efektu halogenowego to przy w tak sposób
    przedłużonej żywotności bańka nie ściemnieje zanim się przepali włókno. W opisie
    żarówki fotograficznej było że efekt halogenowy występuje tylko w przypadku zasilania
    napięciem nominalnym. Przy obniżeniu napicia o więcej niż 10% efekt halogenowy nie
    występuje. W części samochodów przy tolerancji napięcia jakie zapewnia regulator
    napięcia łatwo zejść do takiego przy którym żarówka będzie prawie halogenową. I
    zapewne w takich samochodach żarówki wytrzymują dłużej. Na dodatek nikt nie wie na
    jakie napięcia są robione żarówki samochodowe. Na każdej napisane 12V a wszystkie
    pracują przy 14,5V. Czyli każda halogenowa przy 12V powinna być halogenową a przy
    14,5 należy ją traktować jako przewoltowaną. Przewoltowane żarówki dają lepsze
    światło ale mają małą żywotność.