  • 11. Data: 2009-11-20 11:12:43
    Temat: Re: xenon zasilanie
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    > http://www.allegro.pl/item806643690_przetwornica_hid
    _xenony_h1_h7_h4_...

    > Spojrz na cene - byc moze wkrotce bedziemy masowo przerabiac
    > zyrandole :-)
    >
    > J.

    Wlasnie taka cena mnie "dobila". Niektorzy pewnie pamietaja jakie
    "boje" toczylem z konstrukcja przetworcnicy do HIDa :) A teraz okazuje
    sie, ze mozna kupic gotowa mniej niz MOSFT, rdzen ferrytowy, dioda i
    pare kondensatorow. A gdzie transformator zaplonowy na
    27kV ......pytalem w pewnej firmie o mozliwosc wykonania 10 szt
    takiego ale nic z tego nie wyszlo....
    Dla mnie wlasna konstrukcja ma taki plus nad gotowa z allegro, ze jest
    okragla fi60mmx30mm i pasuje do obudowy z rury aluminiowej.

    Marcin
    p.s. zyrandol z 5x D2S ? to trzeba by chodzic w okularach slonecznych
    po domu ;)

  • 12. Data: 2009-11-20 11:22:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Marcin" <m...@o...pl> napisal
    _xenony_h1_h7_h4_...

    > Wlasnie taka cena mnie "dobila". Niektorzy pewnie pamietaja jakie
    > "boje" toczylem z konstrukcja przetworcnicy do HIDa :) A teraz
    > okazuje

    Bylo do przewidzenia - w koncu nie jest to jakos duzo bardziej
    skomplikowane niz swietlowka kompaktowa .. czesto za 5zl.

> [...]
    > pare kondensatorow. A gdzie transformator zaplonowy na
    > 27kV ......pytalem w pewnej firmie o mozliwosc wykonania 10 szt

    A z drugiej strony sa w lampach blyskowych, ktore razem z calymi
    aparami za grosze chodza.

    > p.s. zyrandol z 5x D2S ? to trzeba by chodzic w okularach
    > slonecznych
    > po domu ;)

    Zyrandol z jedna D2S i moze jeszcze jedna ciemna sietlowka :-)

    Ewentualnie sprawdzic mozliwosci sciemniania ..

    J.

  • 13. Data: 2009-11-20 11:28:20
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    dekoder pisze:
    > Witam,
    > może ktoś z kolegów postara mi się pomóc udzielając podpowiedzi ....
    > otóż muszę w domu skorzystać z lamp xenonowych dokładnie tych
    > samochodowych

    Znajomy zasilał taką lampę (jedną) z zasilacza ATX. Trzeba tylko coś tam
    zawrzeć aby startował. Dziwnie się zachowuje, ale działa: nie startuje
    za każdym razem i nie należy wyłączać zasilacza ATX z kontaktu bo znów
    będą problemy ze startem ;-)

    --
    Filip.

  • 14. Data: 2009-11-20 11:52:25
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    > Hello dekoder,
    >
    > Jakaś nowa fizyka tu obowiązuje?
    >
    > [...]
    sory RoMan nie chciałem obrazić Ciebie ani Fizyki tym bardziej .....

    fizykę miałem jakiś spory czas temu, ta dla mnie była jeszcze z tych
    "czerwonych" podręczników - pewnie też wszystko przekłamywali ....
    fizykiem nie jestem, fizykiem się nie urodziłem ...
    RoMan jest oczywiste, że gdybym miał zielone podręczniki to
    wiedziałbym więcej.
    Pozdrawiam jeszcze raz przepraszam.

    dekoder ...

  • 15. Data: 2009-11-20 11:54:23
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    > A z drugiej strony sa w lampach blyskowych, ktore razem z calymi
    > aparami za grosze chodza.

    W lampach blyskowych konstrukcja transformatora jest inna - on ma
    tylko podac impuls HV na 3-cia elektrode zaplonowa lampy. W
    samochodowych jest wlaczony w szereg z zarowka i po zaplonie przez
    uzwojenie wtorne plynie caly prad lampy, ok. 0.4A. W zwiazku z tym,
    wtorne nie moze byc nawiniete przewodem 0.01 o miec 1000zwojow. W
    transformatorach ktore rozebralem czesto pierwotne to byl 1 zwoj
    szerokiej tasmy miedzianej, a wtorne to kilkadziesiat zwojow dne 0.4.
    Pierwotne polaczone przez iskrownik 600V z kondensatorem 470nF. Nagle
    rozladowanie takiego ladunku portafi dac kV na wyjsciu.

    > Zyrandol z jedna D2S i moze jeszcze jedna ciemna sietlowka :-)

    > Ewentualnie sprawdzic mozliwosci sciemniania ..
    Ja zmniejszylem moc do 25W, przyswiecenie latarka z 35W w oczy
    drugiemu nurkowi nie bylo przyjemne. Przy dalszym ograniczaniu mocy
    luk gasnie.
    Marcin

  • 16. Data: 2009-11-20 12:00:06
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    > Marcin
    > p.s. zyrandol z 5x D2S ? to trzeba by chodzic w okularach slonecznych
    > po domu ;)

    i jeszcze w kąpielówkach (albo bez) na olejku ... solarki
    bankrutują :)
    żona to na pewno będzie zadowolona .....
    dekoder

  • 17. Data: 2009-11-20 12:15:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Friday, November 20, 2009, 12:12:43 PM, you wrote:

> [...]
    > pare kondensatorow. A gdzie transformator zaplonowy na
    > 27kV ......pytalem w pewnej firmie o mozliwosc wykonania 10 szt

    Nic nie wyszło, bo pomysłu brakło na izolację na te 27kV :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2009-11-20 12:17:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Friday, November 20, 2009, 12:22:49 PM, you wrote:

    [...]

    > A z drugiej strony sa w lampach blyskowych, ktore razem z calymi
    > aparami za grosze chodza.

    Mylisz się - transformator w lampie błyskowej nie musi wytrzymywać
    ciągłego 0.4A na uzwojeniu wtórnym. Lampa błyskowa ma odrębną
    elektrodę zapłonową - HID wymaga zapłonu z elektrody roboczej.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2009-11-20 12:18:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello dekoder,

    Friday, November 20, 2009, 12:52:25 PM, you wrote:

    > sory RoMan nie chciałem obrazić Ciebie ani Fizyki tym bardziej .....
    > fizykę miałem jakiś spory czas temu, ta dla mnie była jeszcze z tych
    > "czerwonych" podręczników - pewnie też wszystko przekłamywali ....

    Doprawdy? Nie ośmieszaj się, proszę.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2009-11-20 12:19:35
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    Waldemar Krzok wrote:

    > Lampy samochodowe mają moc 35W sztuka. Jakby nie liczyć, to masz
    > przynajmniej 3A mocy ciągłej. Przy zapłonie bierze chwilowo trochę
    > więcej. Trafo 60W + prostownik + kondensator >=22mF powinny
    > wystarczeć. Ale uważać, coby napięcie luzem nie przekraczało
    > 14-14.5V. No i na paluchy uważać. 27kV przy zapłonie robi ała i może
    > zapewnić eksperymentatorowi nagrodę Darwina.

    A czy da sie zamiast trafo wsadzic transformator elektroniczny i pod niego
    dalej prostownik + kondensator i przetwornica?
    Taki zasilacz w ogole poleci z prostownikiem do niego podpietym?
    Elektoniczny ma ta zlalete ze jest maly, choc nie wiem co on daje na
    wyjsciu, bo zwykla zarwoka wymagajaca raczej nie jest.

    pozdro
    Tmek