  • 41. Data: 2020-11-06 14:56:29
    Temat: Re: wzorzec napięcia może być poczebny...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 05/11/2020 17:59, Piotr Gałka wrote:

    >Kupiłem z 10 lat temu z tysiąc rezystorów z "leżaków magazynowych",
    >tak że 10+ lat, całkiem normalnych, 20%. Zabrakło mi precyzyjnych to
    >pomyślałem "dobiorę sobie". Po jakiś 200 sztukach poddałem się.
    >Wszystkie były poza toleracją 10% i poniżej 20%, pojedyncze sztuki
    >przekraczały 20%.

    Pasowaloby do teorii ... tylko ze 10% na rezystor to dosc sporo.
    Ale moze to moje stare przyzwyczajenia, ze rezystor to powinien miec
    5%, a odselekcjonowac mogli 1%, moze 2%..

    Jeszcze mozna by zwalic na starzenie, ale tak w obie strony ?
    Moze nie lezak magazynowy ale bubel ?

    >I już miałbym napisać że tak pewnie jest, gdybny nie paczka z chin z
    >dziadowskimi rezystorami 20%. Całkiem sporo ma mniej niż 1% a mało
    >który przekracza 2% (w/g mojego kiepskiego miernika).
    >Może chińczymo opłacało się podkręcić jakość zamiast inwestować w
    >selekcję...

    Albo .. to nie 20% tylko 20 promili, 2.0%

    J.

  • 42. Data: 2020-11-06 15:02:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .
    J.F. wrote:

    >Do tego nie wolno ich obciążać prądem, więc jakieś buforowanie
    >dochodzi.

    Akurat V543 chyba nie obciaza.

    >Jest cała masa precyzyjnych źródeł o fantastycznych parametrach.
    >Ale z tymi na 1V akurat jest stosunkowo słabo.

    Mialem na mysli cos takiego
    https://youtu.be/Z_JGmtGhT_0?t=540

    1V? Prosze bardzo. 0.5V - prosze bardzo. 100V - prosze bardzo.

    I po co komu ogniwo Westona.
    Mogloby sie przydac do wzorcowania takich urzadzen ... ale chyba juz
    mamy lepsza definicje, na zlaczach Josephsona.

    J.

  • 43. Data: 2020-11-06 15:08:03
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To chyba nie do końca rozumiem problem. Potrzebujesz źródła napięcia
    > odniesienia o wartości dokładnie 1V, czy chcesz skalibrować miernik w
    > oparciu o *jakąś*, ale *znaną* wartość napięcia? Dlaczego nie możesz
    > kręcić jakąś gałą, aż wyświetlacz pokaże 1.250000?

    Dlatego, że wg. instrukcji do MERATRONIK V543 kalibracji dokonuje się za
    pomocą napięcia 1V :)

  • 44. Data: 2020-11-06 15:29:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/11/2020 14:56, J.F. wrote:
> [...]
    > a odselekcjonowac mogli 1%, moze 2%..
    > Jeszcze mozna by zwalic na starzenie, ale tak w obie strony ?

    W obie. Taki prawie gauss z dziurą, tych bliżej 10% było wiecej niż tych
    bliżej 20%.

    > Albo .. to nie 20% tylko 20 promili, 2.0%

    Kupowałem 20%, dostałem 20%. Co prawda ktoś się mógł pomylic, ale raczej
    wydaje mi się że produkacja 1% to już nie jest rocket science i może
    tylko klientom paski przemalowują, wedle życzenia, a i tak jadą 1% bo
    nawet nie ma jak produkować gorszych.

  • 45. Data: 2020-11-06 15:45:27
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 06.11.2020 14:21, Janusz wrote:
> [...]
    t...

    > Ok, weźmy taki trochę droższy i dokładniejszy przetwornik 16bit
    > https://www.tme.eu/Document/3f74630f87cd4a8615551950
    3328f287/AD5667BRMZ-Analog-Devices.pdf

    Spójrz na tę listę:
    https://www.analog.com/en/products/digital-to-analog
    -converters/precision-da-converters/voltage-output-d
    a-converters.html

    np. AD5761 - 16-bit z INL 2-bitowym (jeśli kupisz B Grade), DNL 0,5-bitowy:
    https://pl.mouser.com/Search/Refine?Keyword=AD5761&N
    s=Pricing|0

    > Patrzymy w parametry, ststyczne
    > Relative accuracy +-8lsb, max +-12lsb :(
    > zero code error 2mV, max 10mV czyli o dobrym zerze można zapomnieć :(
    > offset error    +-1mV, max +-10mV, też słabo
    > full-scale error    -0,1%, max +-1% FSR, też tak sobie
    > gain error +-1,5% FSR

    Teraz trzeba jeszcze sprawdzić czy te parametry zmieniają się z czasem i
    temperaturą, bo jak nie to tradycyjnie możesz to wszystko skompensować w
    sofcie.

  • 46. Data: 2020-11-06 18:12:55
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-11-05 o 10:58, sundayman pisze:
    > W Farnellu są rezystory 0.02%.
    > No, ceny takie sobie 20-30 zł.

    potrzebne dwa.

  • 47. Data: 2020-11-06 19:50:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-11-06 o 15:45, Zbych pisze:
> [...]
    a-converters.html

    > np. AD5761 - 16-bit z INL 2-bitowym (jeśli kupisz B Grade), DNL 0,5-bitowy:

    Ale nadal ma ofset i zero +-10mV. Pytanie jaka jest monotoniczność tych
    napięć.

    > Teraz trzeba jeszcze sprawdzić czy te parametry zmieniają się z czasem i
    > temperaturą, bo jak nie to tradycyjnie możesz to wszystko skompensować w
    > sofcie.
    Ale żeby to zrobić trzeba zrobić stanowisko pomiarowe i zebrać pomiary
    dla całego zakresu przetwornika, i nie ma gwarancji że wszystko sie
    wychwyci, nie mówiąc już o tym że trzeba mieć odpowiedniej klasy miernik
    i to wszystko żeby skalibrować miernik
    klasy 3 1/2 cyfry :)
    Przypomina to strzelanie z armaty do wróbla.

    --
    Janusz

  • 48. Data: 2020-11-06 20:35:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    heby wrote:

    > Kupiłem z 10 lat temu z tysiąc rezystorów z "leżaków magazynowych", tak
    > że 10+ lat, całkiem normalnych, 20%. Zabrakło mi precyzyjnych to
    > pomyślałem "dobiorę sobie".

    Ale precyzyjne to się zaczynają od 0.1% w dół. 1% to dziś masówka. Poza
    tym należy pamiętać, że on te 0.1% ma mieć w całym zakresie temperatur
    pracy i przez długi czas, a nie tylko podczas epizodycznego pomiaru
    omomierzem na biurku.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 49. Data: 2020-11-06 20:37:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Akurat V543 chyba nie obciaza.

    Ale dzielnik rezystancyjny robiący mu to wymarzone 1V obciąża.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 50. Data: 2020-11-06 20:41:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

> [...]
    > offset error    +-1mV, max +-10mV, też słabo
    > full-scale error    -0,1%, max +-1% FSR, też tak sobie

    W jednym urządzeniu użyłem MAX5719. Spodoba Ci się. :-)

    > Oporniki np:0,1 mają pewnie lepsze parametry bo nie mają kluczy tak jak
    > w dac-u, więc jest róznica.

    W dzielnikach kluczowa jest współliniowość i doskonałe sprzężenie
    termiczne, a nie konkretna wartość rezystancji. Układu scalonego w tej
    zabawie nie pokonasz.

    Pozdrawiam, Piotr