-
11. Data: 2013-04-23 15:08:03
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: bartekltg <b...@g...com>
W dniu 2013-04-23 15:06, Michoo pisze:
> On 23.04.2013 14:56, bartekltg wrote:
> [...]
>
>> Wykres prędkości od czasu będzie albo trójkątem,
>> albo trapezem, w zależności, czy uda się rozpędzić.
>
> Próbowałem mu to wczoraj napisać w bardziej zrozumiałej formie.
Ojtam, trzeba promować podejście matematyczny;-)
Nie widzę Twojego innego posta w tym wa?ku... to znaczy,
że jest ich więcej! Oj:]
pzdr
bartekltg
-
12. Data: 2013-04-23 15:08:56
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: "M.M." <m...@g...com>
On Monday, April 22, 2013 10:37:42 PM UTC+2, firr kenobi wrote:
> i tak nie wiem czy taki model z liniowymi przyspieszeniami -
> spowolnieniami jest
> najlepszy do jakiegos w miare wygladajacego
> obrotu - zwlaszcza ze od idealnego modelu
W grze, czy w jakim slideshow zdjeci, to mozna po prostu wpisac
do 2/3 drogi przyspieszenie kwadratowe z malym wspolczynnikiem i
1/3 hamowanie z wiekszym wspolczynnikiem. Nikt nie zwroci uwagi
na to.
Pozdrawiam
-
13. Data: 2013-04-23 15:17:01
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: Michoo <m...@v...pl>
On 23.04.2013 15:08, bartekltg wrote:
> W dniu 2013-04-23 15:06, Michoo pisze:
>> On 23.04.2013 14:56, bartekltg wrote:
>> [...]
>>
>>> Wykres prędkości od czasu będzie albo trójkątem,
>>> albo trapezem, w zależności, czy uda się rozpędzić.
>>
>> Próbowałem mu to wczoraj napisać w bardziej zrozumiałej formie.
>
> Ojtam, trzeba promować podejście matematyczny;-)
Pisałem po pijaku jak byłem zmęczony - liczyłem, ze skoro efekt podobny
w formie do fira to lepiej trafi ;) Bałem się używać takiego "żargonu"
jak trapez, czy równanie kwadratowe. Ale równania powinny być ok.
>
> Nie widzę Twojego innego posta w tym wa?ku... to znaczy,
> że jest ich więcej! Oj:]
Message-ID: <kl4cs8$ut8$1@mx1.internetia.pl>
--
Pozdrawiam
Michoo
-
14. Data: 2013-04-23 16:27:44
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: A.L. <a...@a...com>
On Mon, 22 Apr 2013 05:30:52 -0700 (PDT), firr kenobi
<p...@g...com> wrote:
>mam takie zdaniae, wiezyczka strzelnicza ma
>sie obrocic w prawo o dany kat X np niech to
>bedzie 90 stopni
>
>wiezyczka wykonuje obroty w dyskretnych krokach
>(ramkach) i ma zadana 'predkosc' maksymalna
>(np +-10 stopni krok max) oraz 'przyspieszenie'
>np +- 3 stopnie przyspieszenia max
>
>napisac prosty algorytm ktory optymalnie obracalby
>wieżyczką - chodzi o to ze gdy wieżyczka rozpedzi sie
>do jakiejs predkosci np swojej maksymalnej to
>przed koncem obrotu musi zaczac zwalniac (bo
>poniewaz ma ograniczone przyspieszenie to moglaby
>nie zdarzyc wychamowac w okreslonym ustawieniu
>
>napisac prosty algorytm dla zadanego kata
>X, predkosci maxymalnej v, przyspieszenia a
>
To jest problem znany w automatyce jako "time-optimal control".
Stwrowanie czasooptymalne. Zostal postawiony w latach 60 a rozwiazany
przy pomocy Zasady Maksimum Pontriagina. Dzis problem klasyczny.
Opisany w podrecznikach sterowania optymalnego; w Polsce dostepny jest
podrecznik Athans i Falb, Sterowanie Optymalne. Wydane pzred laty.
Mimo zlozonosci teorii ktora umozliwila rozwiazanie problemu, sam
algorytm jest zadziwiajaco prosty. Jednak nei na tyle prosty aby mi
sie chcialo go tutaj opisac
A.L.
-
15. Data: 2013-04-23 17:17:27
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: bartekltg <b...@g...com>
W dniu 2013-04-23 16:27, A.L. pisze:
>>
>
> To jest problem znany w automatyce jako "time-optimal control".
> Stwrowanie czasooptymalne. Zostal postawiony w latach 60 a rozwiazany
> przy pomocy Zasady Maksimum Pontriagina. Dzis problem klasyczny.
>
> Opisany w podrecznikach sterowania optymalnego; w Polsce dostepny jest
> podrecznik Athans i Falb, Sterowanie Optymalne. Wydane pzred laty.
>
> Mimo zlozonosci teorii ktora umozliwila rozwiazanie problemu, sam
> algorytm jest zadziwiajaco prosty.
Przy jednostronnych więzach na współrzędne (u nas ograniczona
prędkość) nadal tak ładnie to wygląda?
> Jednak nei na tyle prosty aby mi
> sie chcialo go tutaj opisac
To może jakaś literaturę online (lepszą niż wiki i linki z niej,
zakładam, że zainteresowani tam dotarli) podrzucisz;>
pzdr
bartekltg
-
16. Data: 2013-04-23 17:31:26
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: A.L. <a...@a...com>
On Tue, 23 Apr 2013 17:17:27 +0200, bartekltg <b...@g...com>
wrote:
>W dniu 2013-04-23 16:27, A.L. pisze:
>
>>>
>>
>> To jest problem znany w automatyce jako "time-optimal control".
>> Stwrowanie czasooptymalne. Zostal postawiony w latach 60 a rozwiazany
>> przy pomocy Zasady Maksimum Pontriagina. Dzis problem klasyczny.
>>
>> Opisany w podrecznikach sterowania optymalnego; w Polsce dostepny jest
>> podrecznik Athans i Falb, Sterowanie Optymalne. Wydane pzred laty.
>>
>> Mimo zlozonosci teorii ktora umozliwila rozwiazanie problemu, sam
>> algorytm jest zadziwiajaco prosty.
>
>Przy jednostronnych wi?zach na wspó?rz?dne (u nas ograniczona
>pr?dko??) nadal tak ?adnie to wygl?da?
>
>> Jednak nei na tyle prosty aby mi
>> sie chcialo go tutaj opisac
>
>To mo?e jaka? literatur? online (lepsz? ni? wiki i linki z niej,
>zak?adam, ?e zainteresowani tam dotarli) podrzucisz;>
>
Z ograniczeniami na predkosc (twardymi ograniczeniami) tak ladnie nei
wyglada. Ale normalny silnik, jak sie go podlaczy do pradu, rozpedza
sie, a potem dazy asymptotycznie do pewnej predkosci maksymalnej.
Sterowanei czasooptymalne uzywano na przyklad do ustawiana anten
radarowych, a to podobne do wiezyczki.
Co do linkow - nei mam pod reka, ale popatrze w archiwum
A.L.
-
17. Data: 2013-04-23 22:22:33
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: Edek <e...@g...com>
Dnia Tue, 23 Apr 2013 10:31:26 -0500 po głębokim namyśle A.L. rzekł:
> On Tue, 23 Apr 2013 17:17:27 +0200, bartekltg <b...@g...com>
> wrote:
>
>>W dniu 2013-04-23 16:27, A.L. pisze:
>>> To jest problem znany w automatyce jako "time-optimal control".
>>> Stwrowanie czasooptymalne. Zostal postawiony w latach 60 a rozwiazany
>>> przy pomocy Zasady Maksimum Pontriagina. Dzis problem klasyczny.
>>>
>>> Mimo zlozonosci teorii ktora umozliwila rozwiazanie problemu, sam
>>> algorytm jest zadziwiajaco prosty.
>>
>>Przy jednostronnych wi?zach na wspó?rz?dne (u nas ograniczona pr?dko??)
>>nadal tak ?adnie to wygl?da?
>>
>>> Jednak nei na tyle prosty aby mi sie chcialo go tutaj opisac
>>
>>To mo?e jaka? literatur? online (lepsz? ni? wiki i linki z niej,
>>zak?adam, ?e zainteresowani tam dotarli) podrzucisz;>
>>
> Z ograniczeniami na predkosc (twardymi ograniczeniami) tak ladnie nei
> wyglada. Ale normalny silnik, jak sie go podlaczy do pradu, rozpedza
> sie, a potem dazy asymptotycznie do pewnej predkosci maksymalnej.
> Sterowanei czasooptymalne uzywano na przyklad do ustawiana anten
> radarowych, a to podobne do wiezyczki.
>
> Co do linkow - nei mam pod reka, ale popatrze w archiwum
Ja zrozumiałem ten problem tak, sądząc po innych wątkach OPa,
że to wieżyczka na statku, który się obraca i AI może zdecydować
w dowolnym momencie o zmianie kursu.
Czy wtedy time-optimal control się stosuje? Fuzzy logic na pewno,
co kiedyś implementowano w metrze. Hierarchia kryteriów - bezpieczeństwo,
zatrzymanie się przed końcem peronu, łagodne zmiany prędkości i
optymalny czas przejazdu, a wszystko w zmieniających się warunkach.
Wizualizując wybierało się albo rozwiązanie o najwyższym priorytecie,
albo możliwie zadowalające różne kryteria czyli pokrywające się
rejony.
--
Edek
-
18. Data: 2013-04-23 23:10:43
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: firr kenobi <p...@g...com>
>
> To jest problem znany w automatyce jako "time-optimal control".
>
moze w ogolnym wypadku jest to bardziej
skomplikowane tutaj to raczej prosty
algorytm na poziomie mw szkoly , z tym ze
- co mnie wlasnie zdziwilo -
wymaga troche uwagi by to jako tako
precyzyjnie napisac [i ciegle mi sie nie
chce - trzasnalem bardzo uproszczoną [tzw nieprecyzyjna] wersję ktora patrzac po
wykresach wydaje sie dzialac, (slowem zrobilo sie z tego cos odwrotnego 'algorytm
steroania
nieoptymalnego' - to chyba specyfika algorytmow
iteracyjnych, nawet nieprecyzyjne potrafia
wydaje sie w miare dobrze dzialac
-
19. Data: 2013-04-23 23:36:03
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: A.L. <a...@a...com>
On Tue, 23 Apr 2013 17:17:27 +0200, bartekltg <b...@g...com>
wrote:
>
>To mo?e jaka? literatur? online (lepsz? ni? wiki i linki z niej,
>zak?adam, ?e zainteresowani tam dotarli) podrzucisz;>
>
Mozna zaczac od tego; dosyc elementarne
http://kssiz.freehost.pl/WZTS%203%20-%20Sterowanie%2
0optymalne.pdf
ale niekompletne. Ale jako pierwsza iteracja jest OK
A.L.
-
20. Data: 2013-04-23 23:42:25
Temat: Re: wzór na obrót wiezyczki strzelniczej
Od: firr kenobi <p...@g...com>
W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 14:56:24 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:
> W dniu 2013-04-22 18:23, firr kenobi pisze:
>
> > no wiadomo ze to jest to samo ale chodzi o to
>
> > jak rozsadnie napisac algorytm, sa tu pewne
>
> > szczegóły
>
>
>
> To skoro wiadomo to ustal szczegóły i pisz.
>
>
>
>
>
> > moge sobie dla danego v i a policzyc iteracyjnie
>
> > droge hamowania (tj napisac procedure liczaca
>
> > droge hamowania)
>
>
>
> Iteracyjnie? Przecież możesz na pałę wzorek napisać.
>
> I na prędkość od położenia, i na położenie od czasu.
>
>
>
> s = V0 t + 0.5 at^2
>
> v = V0 + a*t.
>
> z tego wszytko wynika.
>
>
>
> > float droga_hamowania(float v, float a)
>
> > {
>
> > float droga =0;
>
> >
>
> > for(;;)
>
> > {
>
> > if(v>a)
>
>
>
> Jeśli prędkość jest większa od przyspieszenia...
>
>
>
> Jasiu jest wyższy niż Zosia zjadła jabłek.
>
>
>
>
>
> > szczegoly polegaja na tym ze iteracyjne liczenie
>
> > tego w kazdym ktoku a pozniej prawie kwadratowe
>
> > liczenie jest zmulaste - przydaloby sie to jakos
>
> > poprawic
>
>
>
> Tak, to głupi pomysł.
>
> Dlatego najpierw myśl o drodze i rozwiąż to jak zadanko
>
> ze szkoły.
>
> Wykres prędkości od czasu będzie albo trójkątem,
>
> albo trapezem, w zależności, czy uda się rozpędzić.
>
> Uda się, jeśli droga jest prędkość graniczna jest mniejsza
>
> niż sqrt (a*droga)
>
to jest fizyka w ruchu dyskretnym,
jaki jest wzor na droge w ruchu
jednostajnie spowolnionym (o predkosci
poczatkowej v i spowolnieniu a)?
w wersji dyskretnej to mi wychodzi chyba
int v = 17;
int a = 4;
int n = v/a;
int r = v%a;
int droga_hamowania = a*n*(n+1)/2+(n+1)*r;