  • 41. Data: 2016-09-11 23:23:00
    Temat: Re: wzmacniacz różnicowy - bzdury na wyjściu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-09-11 o 22:14, ww pisze:

> [...]
    > stałego prądu.
    >
    > Zerkniesz na to ?
    >
    > http://prntscr.com/cguz1r
    >
    > Na różowo zaznaczyłem mase. Jasno niebieski to sygnał z potencjometru
    > (0-5V cyli 0-5A) - tu jest problem. Zółty to wynik w pomiaru prądu.
    > To w zasadzie jest ok.
    >
    > Szczerze mówiąć to płytki raczej robię metodą "żeby weszło" a nie
    > "żeby masy było poprawnie". Potem to porządkuje ale i tak syf
    > jest straszny. Może powinienem jednak tą "grubą" masę gdzie wraca
    > prąd z obciążenia zrobić osobnym poligonem i maksymalnie
    > oddzielić od tej masy w części sterującej ?

    Gdzie jest podłączona masa potencjometru zadającego ograniczenie
    prądowe? Czy do GND nad REGI?
    Rozumiem, że zasilanie jest dołączone do GND17, a obciążenie do GND18.
    Prąd płynie przez przepinkę w okolicy C2, a to nie jest dobry pomysł.
    Spróbuj zewrzeć GND17 z GND18 grubym (!) drutem od strony masy. I na
    koniec: skąd brane jest napięcie do potencjometru REGI? Czy jest ono
    stabilne?

    P.P.

  • 42. Data: 2016-09-11 23:54:57
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-11 o 23:23, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Gdzie jest podłączona masa potencjometru zadającego ograniczenie
    > prądowe? Czy do GND nad REGI?

    Jakiś czas temu przeniosłem to z okolic GND18 właśnie obok REGI. Nic
    to nie zmieniło.

    > Rozumiem, że zasilanie jest dołączone do GND17, a obciążenie do GND18.
    > Prąd płynie przez przepinkę w okolicy C2, a to nie jest dobry pomysł.
    > Spróbuj zewrzeć GND17 z GND18 grubym (!) drutem od strony masy.

    Nic to nie dało. Kompletnie.

    > I na
    > koniec: skąd brane jest napięcie do potencjometru REGI? Czy jest ono
    > stabilne?

    Do VREF dostarczane jest napięcie z prymitywnego źródła napięcia
    referencyjnego (rezystor, dioda zenera 5,1V, kondensatorek). Tam też
    podpięty jest potencjometr. Napięcie jest stabilne.

  • 43. Data: 2016-09-12 13:41:47
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-11 o 23:54, ww pisze:

> [...]
    > referencyjnego (rezystor, dioda zenera 5,1V, kondensatorek). Tam też
    > podpięty jest potencjometr. Napięcie jest stabilne.

    Kolejne cuda. Zamieniłem tego OPA2277 na TL082 oraz LM358 i się okazało,
    że działa dużo lepiej. Ustawiony limit przy dużym obciążeniu potrafi
    zmienić się o 1-2mA i tak już pewnie zostanie. Wcześniej to skakało o
    setki mA.

    Postanowiłem jednak porobić jeszcze kilka testów z tym OPA. Zauważyłem,
    że już samo włożenie układu do podstawki powoduje spadek napięcia
    referencyjnego (z potencjometru o kilkaset mA). Obciążanie zasilacz
    (pojawianie się napięcia na wejściu odwracającym) powoduje, że
    napięcie na nieodwracającym coraz bardziej wraca do normy aż
    osiąga ten 1V. Stąd chyba ten efekt podnoszenia napięcia po włączeniu
    obciążenia. I o co w tym chodzi ?

    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/opa2277-ep.pdf

  • 44. Data: 2016-09-12 15:41:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ww" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >napięcie na nieodwracającym coraz bardziej wraca do normy aż
    >osiąga ten 1V. Stąd chyba ten efekt podnoszenia napięcia po włączeniu

    I znow pytanie, czy sie jakos nie wzbudzil, i ewentualnie - czy
    napiecia + i -12V masz poprawne.

    Bo nic tu zlego nie widze, powinno dzialac dobrze.
    I jak widac dziala - i to nawet na "gorszym" opampie.

    Nawiasem mowiac - tu juz sygnal bardzo solidny, wiec przeplacanie za
    lepszego opampa nie ma sensu.

    Ewentualnie ... a to "over" dokad prowadzi ? Tylko sygnalizacja, czy
    jakies sprzezenie zwrotne powoduje i mamy wzbudzenie przez caly
    zasilacz ?

    No i ... a ta czesc od napiecia (IC3A) to dobrze dziala ?
    Moze tam sie jakies cuda dzieja i "promieniuja" na druga polowke
    ukladu ?

    A pardon - przeciez widze - OVER obniza zadane napiecie.

    A plytka ... jesli rozumiem prad po masie plynie miedzy GND17 i GND18.
    I caly przeplywa przez taka mala zworke kolo C2, w prawej dolnej
    czesci.
    No to potencjaly tych dwoch czesci moga byc rozne.

    J.

  • 45. Data: 2016-09-12 16:02:36
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-12 o 15:41, J.F. pisze:
    > Użytkownik "ww" napisał w wiadomości grup
    >
    > I znow pytanie, czy sie jakos nie wzbudzil,

    Nic takiego nie zauważyłem. Cholera wie.

    > i ewentualnie - czy napiecia
    > + i -12V masz poprawne.

    -12 ma niestety -11,7V ale to chyba w normie

    > Bo nic tu zlego nie widze, powinno dzialac dobrze.
    > I jak widac dziala - i to nawet na "gorszym" opampie.
    >
    > Nawiasem mowiac - tu juz sygnal bardzo solidny, wiec przeplacanie za
    > lepszego opampa nie ma sensu.

    Mimo wszystko chciałbym uzyskać jak najlepsze parametry. Wydawało mi
    się, że współczesne konstrukcje powinny jednak być lepsze pod każdym
    względem. No i nie wiem czemu to napięcie mi siada kiedy w układzie
    nic się nie dzieje.

> [...]
    > Moze tam sie jakies cuda dzieja i "promieniuja" na druga polowke ukladu ?
    >
    > A pardon - przeciez widze - OVER obniza zadane napiecie.

    Mogę testowo odłączyć to ograniczenie i zobaczyć co się stanie.

    > A plytka ... jesli rozumiem prad po masie plynie miedzy GND17 i GND18.
    > I caly przeplywa przez taka mala zworke kolo C2, w prawej dolnej czesci.
    > No to potencjaly tych dwoch czesci moga byc rozne.

    Taka mała ta zworka nie jest bo jednak kawałek druta tam dałem. A w tej
    chwili GND17 i 18 mam zwarte naprawdę solidnie.

  • 46. Data: 2016-09-12 21:10:33
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-09-12 o 13:41, ww pisze:

> [...]
    > napięcie na nieodwracającym coraz bardziej wraca do normy aż
    > osiąga ten 1V. Stąd chyba ten efekt podnoszenia napięcia po włączeniu
    Masz go uwalonego, dlatego na innym działa Ci dobrze.

    > http://www.ti.com/lit/ds/symlink/opa2277-ep.pdf

    Ile na + masz zasilanie tego opa? bo wg datashitu powinno być o 2V
    więcej niż na dowolnym wejściu.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 47. Data: 2016-09-13 22:10:18
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-09-11 o 11:18, ww pisze:

    > No to przerobiłem schemat pod INA128 i mam kolejny problem w zaznaczonym
    > miejscu:
    Na przyszłość Ci proponuję INA199 masz
    gotowcahttp://www.tme.eu/pl/katalog/polprzewodniki_1
    12140/#search=ina199&s_field=accuracy&s_order=DESC

    i w cenie <10zł wzm instrumentalny, jedyna wada że są trzy wersje ze
    stałym wzmocnieniem.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 48. Data: 2016-09-13 22:29:04
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-13 o 22:10, janusz_k pisze:

    > Na przyszłość Ci proponuję INA199 masz
    > gotowcahttp://www.tme.eu/pl/katalog/polprzewodniki_1
    12140/#search=ina199&s_field=accuracy&s_order=DESC

    Mam już kilka podobnych wzmacniaczy do pomiaru prądu. Tylko ja szukam
    układu zasilanego symetrycznie bo chce mierzyć 2 prądy w zasilaczu
    symetrycznym. Pewnie da się to rozwiązać na 348 sposobów tylko nie
    chciałbym aż tak odchodzić od oryginalnej konstrukcji tego zasilacza.
    Już i tak odszedłem.

    > i w cenie <10zł wzm instrumentalny, jedyna wada że są trzy wersje ze
    > stałym wzmocnieniem.

    Niby jedyna a dla mnie jednak poważna. Regulacja wzmocnienia jest dosyć
    istotna.

  • 49. Data: 2016-09-13 22:31:14
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-12 o 21:10, janusz_k pisze:

    > Masz go uwalonego, dlatego na innym działa Ci dobrze.

    Też dochodzę już do tego wniosku. Zamówiłem kilka kolejnych do testów.

    > Ile na + masz zasilanie tego opa? bo wg datashitu powinno być o 2V
    > więcej niż na dowolnym wejściu.

    Pisałem już kilka razy. Jest +-12V i nie przekraczam napięć
    na wejściach.

  • 50. Data: 2016-09-16 19:30:42
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2016-09-13 o 22:31, ww pisze:

    > Też dochodzę już do tego wniosku. Zamówiłem kilka kolejnych do testów.

    Na nowych dokładnie to samo.