  • 21. Data: 2011-07-16 04:53:43
    Temat: Re: wy?arzanie
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On Jul 14, 11:41 am, "sielim" <s...@t...tez.wp.pl> wrote:
    > Mozna siepokusic o twierdzenie, ze te same
    > geny 40tys lat temu dalyby kogos duzo mniej zlozonego,
    > np. umyslowo. Podobnie odpowiednia edukacja malp
    > bonobo daje istoty istotnie bardziej zlozone, 'ludzkie',
    > niz te zyjace w naturze.
    Nie wiem, moze 40tys lat temu ludzki genotyp dawal
    mniej inteligentnego czlowieka? A moze dawal
    bardziej inteligentnego? W koncu to dzis mamy
    wiele gotowych rozwiazan i nie musimy uzywac
    intelignecji w tych najprostszych sytuacjach. Kiedys
    czlowiek musial cos wymyslac na kazdym kroku zeby
    przetrwac.

    Mam niepotwierdzona informacje ze inteligentne dzieci
    rodza sie najczesciej gdy jeden rodzic jest bardzo
    inteligentny a drugi malo. Czyzby tutaj tez nie dzialalo
    przekazywanie cech w wyniku krzyzowania?

    Pamietam jak robilem eksperymenty na hodowli
    golebi pocztowych. Niestety musialem je
    przedwczesnie zakonczyc, bo trzymanie w
    srodku miasta stada 1000 sztuk wywolywalo
    zbyt wiele oburzenia :) Eksperyment jest bardzo prosty.
    Wywozimy golebie daleko i wypuszczamy. Wracaja
    tylko najlepsze lotniki. Najlepsze maja potomstwo i
    potem znowu: zarowno rodzicow jak i potomstwo wywozimy
    daleko.... Teoretycznie w ten sposob powinno sie
    wyselekcjonowac najlepsze geny odpowiadajace
    za powracanie do gniazda. Moje obserwacje byly
    takie ze owszem, bardzo szybko wspolczynnik
    powracalnosci do gniazda wzrasta. Ale wzrasta
    do pewnego stopnia i potem pojawiaja sie problemy.
    Najlepsze lotniki niemal z zasady zatracaja
    instynkt opieki nad potomstwem. Gdy konsultowalem
    swoje obserwacje z innymi hodowcami, to powiedzieli
    mi, ze to jest standardowa praktyka i w hodowli
    jajka dobrych lotnikow podrzuca sie dobrym rodzicom.

    Slyszalem tez o eksperymencie hodowli muszek owocowych
    na ogromna skale w sztucznych warunkach. W hodowli
    tej specjalnie wprowadza sie czynniki sprzyjajace wyksztalceniu
    nowych cech. Jakos nie moge wygooglac nic o tym
    eksperymencie... slyszalem ze jest prowadzony od kilkudziesieciu
    lat. Podobno zadnych istotnych zmain przystosowawczych
    nie zaobserwowano wsrod muszek.

    Kiedys zaslyszalem jeszcze inna informacje, tez nie wiem
    czy jest prawdziwa. Podobno sa gatunki zwierzat ktore
    rozdzielily sie dawno temu przy okazji rozdzielania
    kontynentow. Na roznych kontynentach przez miliony lat
    z pewnoscia panowaly inne warunki i powinno dojsc do
    przystosowania. Tymczasem gatunki z roznych kontynentow
    nadal moga sie krzyzowac ze soba. Czyli do jakis istotnych
    mutacji i selekcji przystosowawczej znowu nie doszlo :)

    > Widze duza fiksacje na numerach, spróbujmu wtedy
    > troche od tej strony :)
    Ludzie masowo graj w totolotka, bo wystarczy skreslic
    tylko 6 kratek - jakie to latwe, tylko szesc i juz jest wygrana :)
    A ze ta szostka jest (w przyblizeniu) w wykladniku to
    juz tylko niektorzy wiedza :)

    > No wiec w powyzszym widze pewien blad w mysleniu. Z tymi
    > pozycjami to nie jest tak do konca, wazniejsze sa tzw.
    > 'promotory'http://pl.wikipedia.org/wiki/Promotor_gen
    > Czyli waga locum jest istotna lokalnie, a nie globalnie.
    Coz.. jesli istotna jest lokalnie to problem doboru genow
    jest znacznie latwiejszy. Ale trzeba pamietac ze to takze
    oznacza iz latwo mozna zbudowac np. czlowieka z
    otaczajacej nas materii.

    > To zreszta równiez odróznia klasyczny AG od tego, co przewaza
    > w naturze. Ale sa mniej klasyczne sposoby kodowania w AG,
    > jak np. dla problemu komiwojazera, w których takze locum
    > nie ma znaczenia dla fenotypu (w problemie komiwojazera,
    > gdzie sciezke miedzy kolejnymi miastami zrzucamy bezposrednio
    > do chromosomu, wazne wtedy jest sasiedztwo, nie lokum - no
    > i trzeba odpowiednio zaprogramowac operator krzyzowania)
    Czytalem o takim sposobie, ale nigdy go nie sprawdzalem.

> [...]
    > okreslania co jest wezlem, a co galezia. Propozycja jest taka:
    > najstarsze (i/lub najbardziej konserwatywne, czyli nie tolerujace
    > zmian, strategiczne) fragmenty umieszczamy blizej korzenia,
    > mlodsze w galeziach. Kiedy tworzymy lisc, fragmenty DNA
    > bardziej konserwatywne umieszczamy blizej wezla, a fragmenty
    > w których mutacje sa liczne (np. w róznych allelach w tym obszarze
    > wystepuja liczne mutacje) na samym koncu. Pozostaje problem tzw.
    > smieciowego DNA, ale proponuje je umieszczac w galeziach
    > wg podobnych zasad, analizujac historyczne zwiazki z genami
    Tak oczywiscie, to bardzo rozsadne wyjasnienie. Bardzo dobrze
    tlumaczy podobienstwo fragmentow genow u roznych gatunkow.
    Mozna powiedziec ze ewolucja byla:
    1) losowa mutacja i selekcja - tzw ukierunkowany przypadek.
    2) zaprojektowana przez inteligentne istoty
    3) zdeterminowana, dzialal jakis sprytny algorytm z niewielkim
    dodatkiem losowosci.
    To co opisales powyzej najbardziej pasuje do punktu trzeciego.
    Celowo na mutacje jest wystawiany najnowszy fragment genotypu,
    ten fragment ktory jeszcze nie jest dobrze przetestowany. Do kodu
    genetycznego dodawane sa male porcje informacji, optymalizowana
    w danym czasie jest tylko jedna mala porcja genow. Czyli mamy
    standardowy zachlanny algorytm. Do budowy drzew decyzyjnych
    na komputerach tez uzywa sie algorytmow zachlannych. Moim
    zdaniem drzewa decyzyjne to jedna z fajniejszych technik w
    tzw sztucznej inteligencji.

    Calkowicie zgadzam sie z takim modelem, mysle nawet ze tego
    typu sztuczek uzywanych przez nature jest znacznie wiecej i
    pomimo ze natura nie przeszukuje brut-forcem to odnosi sukcesy.

> [...]

    > sa prawie niezauwazalne i cala populacja osobników nosi
    > w sobie najrózniejsze warianty.
    >
    > Drzewo nie jest tu idealnym modelem. W rzeczywistosci
    > lepszy bylby tu pelniejszy graf, ze wzgledu na wskazanie wiekszej
    > liczby powiazan. Ale w przypadku grafu równiez mielibysmy
    > cos w rodzaju splatanego krzaka, czyli struktury o wyraznie
    > zarysowanym wezszym 'kompleksie korzeniowym' i bardziej
    > rozbudowanym 'kompleksie lodygowo-lisciastym', a dowolny
    > graf dwukierunkowy. przychodzi mi na mysl pojecie 'krata',
    > tak nawiazujac do teorii grafów, ale moze zle kojarze.

    Dobrze pasuje pojecie drzewa decyzyjnego wraz z
    zachlannym algorytmem budowania drzew decyzyjnych.
    Mamy zbior sytuacji jakie osobnik moze napotkac w trakcie
    swojego zycia. Na kazada sytuacje osobnik moze zareagowac
    w jeden z wielu sposobow. Zbior sytuacji mozna podzielic na
    pewna (raczej mala) ilosc podzbiorow i z kazdym podzbiorem
    mozna zwiazac okreslone zachowanie. Dlatego ze kombinacji
    ilosc-podzbiorow x ilosc-zachowan jest stosunkowo niewiele,
    to mozna te dobre kombinacje latwo wyselekcjonowac. Potem
    dokonujemy specjalizacji przez dzielenie podzbiorow na kolejne
    podzbiory.

    Przez zastosowanie takiego modelu tez mozna dobrze wyjasnic
    dlaczego ewolucja zwolnila i teraz nie obserwujemy istotnych
    zmian w gatunkach. Otoz zbior sytuacji zostal juz podzielony na
    tak male podzbiory, ze kolejny podzial przynosi mnimialny zysk albo
    minimalna strate, a testowanie tak malych zmian wymaga ogromnego
    czasu. Przy pomocy tego modelu mozna tez wyjasnic dlaczego
    muszki owocowe w sztucznych warunkach nie mutuja: otoz
    by musialo dojsc do mutacji w kazdym z lisci naraz i to do takich
    ktore znosza dzialanie wczesniej wymutowanych cech - a to jest
    nieprawdopodobne.

    Jednak jakbym sie nie wysilil to nie widze tutaj zadnych korzysci z
    zadnego krzyzowania genow... Powyzszy algorytm do budowy
    drzew decyzyjnych wiele razy stosowalem i wprowadzanie losowych
    zmian w nowo powstalych lisciach calkiem sensownie dzialalo.
    Natomiast wszelkie proby krzyzowania wyraznie zawodzily. Nie
    mam bladego pojecia jak krzyzowanie moze pomagac naturze.
    A moze jej nie pomaga?

    > A, cholera, moze jestesmy ? :)
    No dobra, sa rozne kryteria i rozne miary podobienstwa :)
    Wg jednej miary niczym sie nie roznimy od malp, a wg
    drugiej, nawet jakbysm mieli tylko o jeden gen wiecej,
    to roznimy sie calkowicie :)

    > Prawde mówiac, jak patrze sobie na model drzewa
    > z licznymi, zieloniutkimi, swiezymi lisciami, to nie
    > bardzo wiem, o czym mówisz :) O co chodzi z tym
    > 'wykladnicza' ?
    No dobrze, nie upieram sie przy tym ze natura
    wykonywla algorytm o wykladnicznej zlozonosci.
    Moze wlasnie uzywala algorytmu zachlannego.
    Z tym ze nalezy caly czas pamietac jaka plynie
    z tego konsekwencja: istnieje prosty zachalnny
    algorytm na zbudowanie czlowieka :) To z kolei
    tez wzbudza kontrowersje. Dlaczego w takim
    razie nie spelnily sie przewidywania Turinga co do
    daty powstania sztucznej inteligencji?

    > Moim zdaniem jest odwrotnie. Zdziwilbym sie, gdybym
    > znalazl owady, które zamiast starej dobrej chityny, cukru
    > zlozonego, uzywajado budowy pancerzy zwiazku metali :)
    > Skoro jednak uzywaja, podobnie zreszta, jak grzyby - chityny,
    > jako podstawowego budulca - od milionów lat - to cos jest
    > chyba na rzeczy z tym podobienstwem ? A rosliny - celuloza
    > - tez cukier zlozony. Cie choroba, zaklety krag jakis ? :)
    A to chyba jest akurat dobry argument dla skrajnych
    kreacjonistow. Kazdy projektant jak raz opracuje jakis
    podezespol to potem go powiela w roznych wersjach
    produktu koncowego :)

    Pozdrawiam!

    P.S.
    A moze jednak natura uzywala brut-force o wykladniczej zlozonosci?
    Moze natura uzywa jakiego super komputera? Moze te wszystkie
    bzdury o "pamieci molekularnej" nie sa takimi bzdurami? Np.
    bylem swiadkiem trzykrotnego wyleczenia lekami homeopatycznymi,
    a przeciez to jest tak samo jakby ktos chcial sie leczyc kropla
    wody. Moze zanim dojdzie do mutacji to dochodzi do skomplikowanej
    symulacji na wiele pokolen w przod? Moze jest wyznaczanie
    prawdopodobienstwo czy mutacja bedzie skuteczna?

  • 22. Data: 2011-07-20 08:01:06
    Od: "sielim" <s...@t...tez.wp.pl>

    Użytkownik "sielim" <s...@t...tez.wp.pl> napisał w wiadomości
    > 1. Co do podwójnych organów: słowo klucz: homeobox, geny homeotyczne.
    > Jakaś zmiana, zaburzenie gdzieś w początkowych fazach, kiedy jest
    > konstruowany wstępny plan budowy - może skutkować np. powieleniem
    > organu. To nie musi być zmiana w genie, zaburzenie może mieć
    > inne przyczyny i nie będzie dziedziczone.

    Tak przy okazji znalazłem - śledziony dodatkowe - zjawisko dość powszechne:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Aledziona_dodatkow

    > 3. Siła obliczeniowa komputera molekularnego. Ten aspekt
    > imo rzadko się podnosi, ale póki co AG na tym polu zupełnie
    > ustępują pola naturze. W naturze mamy podwójną helisę
    > DNA i inne mechanizmy duplikacji genów. Dzięki temu mutacja
    > jakiegoś genu nie musi oznaczać wycofania jego poprzedniej wersji
    > - tylko wprowadza do RÓWNOLEGŁEGO testowania jakąś
    > inną jego wersję. Obok istniejącego, funkcjonalnego białka

    Powyżej oczywiście popełniłem błąd, który w szale namiętności
    zdarzył mi się już wielokrotnie. Chodzi nie o podwójną
    helisę, ale o podwójny zestaw chromosomów.

  • 23. Data: 2011-07-20 12:11:58
    Od: "sielim" <s...@t...tez.wp.pl>

    Uzytkownik "Mariusz Marszalkowski" <m...@g...com> napisal w wiadomosci
    r.googlegroups.com...
> [...]

    >intelignecji w tych najprostszych sytuacjach. Kiedys
    >czlowiek musial cos wymyslac na kazdym kroku zeby
    Trzeba na sprawe patrzec populacjami. Sprawa wyglada tak:
    róznica miedzy statystycznym czlowiekiem teraz a 40tys
    lat temu jest z cala pewnoscia nieporównywalnie mniejsza, niz
    róznice miedzy ludzmi zyjacymi dzisiaj. Ewolucja bardzo
    czesto wyraza sie przez to, ze jakas skrajnosc z populacji
    wymiera, a jakas inna skrajnosc jest liczniejsza, niz
    wczesniej - i statystyka idze w góre. Mozna wiec ew.
    zaryzykowac twierdzenie takie, ze 40tys lat temu nie rodzili
    sie byc moze ludzie z inteligencja taka, jaka spotykamy
    u dzisiejszych geniuszy matematyki/fizyki. I tu od razu
    dodam: geniuszy, których inteligencja jest czesto
    okupiona duzymi kosztami - np. ryzykami zachorowania
    na schizofrenie czy na autyzm. Pokusilbym sie
    o stwierdzenie, ze duzy rozrost tych czesci i funkcji mózgu,
    które sa odpowiedzialne z myslenie abstrakcyjne moze
    isc w parze z calkowitym przesunieciem sposobu zycia
    w sfere abstrakcji. W dzisiejszych czasach nasza
    cywilizacja sprawia szczególna presje ewolucyjna,
    by taki potencjal wykorzystywac i ludzie tacy moga
    spokojnie zyc i odnosic sukcesy (nawet bez zony, która
    im pierze :). Ale w czasach takiego Pitagorasa prawdopodobnie
    bardziej liczyly sie sprawy takie, jak lojalnosc, duch walki - czyli
    funkcje spoleczne. Myslenie abstrakcyjne sprawdzalo sie
    w taktyce na polu walki, moze troche na dworach w sprawach
    zbierania podatków i organizacji panstwa - i pulap maksymalnego
    jego wykorzystania tu sie konczyl . Mial chlop szczescie, ze mial
    otoczenie królewskie z fantazja, które tolerowalo róznych
    dziwaków.

    > Mam niepotwierdzona informacje ze inteligentne dzieci
    > rodza sie najczesciej gdy jeden rodzic jest bardzo
    > inteligentny a drugi malo. Czyzby tutaj tez nie dzialalo
    > przekazywanie cech w wyniku krzyzowania?

    Nie wiem. Moga tu wchodzic sprawy takie, jak ujawnianie sie
    niekorzystnych dla inteligencji cech recesywnych, jesli
    krzyzuja sie "inteligencje blisko spokrewnione".
    Pewne zas jest to, ze natura eksperymentuje na mezczyznach
    - sa oni bardziej wystawiani na skrajnosci, sa bardziej
    niezrównowazeni pod wzgledem rozpietosci róznych cech
    w populacji. Np. geniusze i idioci.

    BTW. Skrajny dymorfizm plciowy, czy róznice miedzy kobietami
    a mezczyznami - to dobry punkt wyjscia do tego,
    by próbowac ujac temat 'podobienstwa' w liczby.
    Mezczyzne odróznia od kobiety 78-86 (róznie podaja)
    genów. Na jakies zdaje sie 300 tys. Taka jest róznica
    'jakosciowa', która ewoluowala niezaleznie. Cala reszta
    to juz róznice ilosciowe, czyli najrózniejsze kombinacje
    alleli, które sprawiaja, ze czasem baba wyglada jak chlop
    a chlop jak baba (na pierwszy rzut oka, funkcjonalnie
    wszystko jest na miejscu).
    Róznica jakosciowa, która rózni ludzi od malp to m.in.
    drobna mutacja w genie FOXP2, która, w przyblizeniu,
    daje zdolnosc mowy. Duzo, czy malo ?

    > Najlepsze lotniki niemal z zasady zatracaja
    > instynkt opieki nad potomstwem. Gdy konsultowalem
    Ciekawe. Moze efekt troche podobny, jak w tej inteligencji
    - lotny golab, którego 'nosi' nie jest w stanie wysiedziec
    na jajkach. Tak jak inteligentny facet nie jest w stanie
    scierpiec zmywania naczyn i recznego prania (skoro
    da sie skonstruowac pralke i zmywarke :)

> [...]
    >nadal moga sie krzyzowac ze soba. Czyli do jakis istotnych
    >mutacji i selekcji przystosowawczej znowu nie doszlo :)

    Mozna poczytac o tzw. 'gatunkach pierscieniowych'.
    Takze o tym, czym sie rózni mul od oslomula, lub
    tyglew od lygrysa. U tych ostatnich odleglosc genetyczna
    jest na tyle duza, ze sa duze problemy z potomstwem.
    Ale nie na tyle duza, zeby nie bylo zadnej nadziei.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Tigon
    A sa to juz dosc duze zmiany, zdaje sie, ze mamy tam rózna
    liczbe chromosomów (ale moglem cos pomylic).

    >Czytalem o takim sposobie, ale nigdy go nie sprawdzalem.
    A ja akurat sie tym bawilem, wychodzilo 'ladnie'. Czy 'szybko'
    - to nie wiem. na pewno nie 'dokladnie optymalnie', ale jaki problem,
    jesli jest tylko 'suboptymalnie' ?

> [...]
    >na komputerach tez uzywa sie algorytmow zachlannych. Moim
    >zdaniem drzewa decyzyjne to jedna z fajniejszych technik w
    Ja bym tu nie uzywal slowa 'celowo', tylko wrócil do tego,
    co nazwalem 'drewnieniem genów'. Geny sa otoczone cala
    masa mechanizmów np. naprawczych, korygujacych,
    kontrolujacych. Patrz np. mechanizmy posttranslacyjne czy duplikacja.
    Geny mlode sa slabo zabezpieczone, moga byc slabo regulowane,
    ale tez maja teoretycznie male znaczenie strategiczne. Tak, jak
    ten FOXP2 - wystarczy uszkodzenie kopii tylko na jednym
    chromosomie i juz sa problemy z mowa. Starsze geny czesto
    trudniej uszkodzic, bo np. produkowane bialko jest jakos
    dodatkowo regulowane(jak jest za duzo, to cos je rozklada,
    jak za malo to cos tam je wspomaga albo jest jakis substytut,
    który czesc funkcji zastepuje) i wystarczy jedna kopia do utrzymania
    pozadanego stezenia w okreslonym czasie. Problem maja dopiero
    zygoty recesywne. Jest cala masa chorób paskudnych genetycznych,
    które polegaja wlasnie na tym, ze jakies bialko jest produkowane
    w nadmiarze i stopniowo zapycha organizm - patrz np.
    paskudne skutki translokacji:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Translokacja - ale i tu mamy bardzo
    duza rozpietosc 'dlugosci zycia' - czesto choroba nie blokuje
    mozliwosci rozmnazania w mlodym wieku.

    >Dobrze pasuje pojecie drzewa decyzyjnego wraz z
    >zachlannym algorytmem budowania drzew decyzyjnych.
    Hmmm ...

> [...]
    >by musialo dojsc do mutacji w kazdym z lisci naraz i to do takich
    >ktore znosza dzialanie wczesniej wymutowanych cech - a to jest
    Nie szedlbym w tym kierunku :)
    Co to znaczy 'ewolucja stanela' ? Patrz poczatek tego postu - czyli
    spojrzenie na populacje i jej skrajnosci. Co sie kryje w genotypach
    Chinczyków i Hindusów ?