eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyŚwiatowe Forum Ekonomiczne wzywa do zakończenia "marnotrawstwa" prywatnych samochodówRe: ?wiatowe Forum Ekonomiczne wzywa do zako?czenia "marnotrawstwa" prywatnych samochod?w
  • Data: 2022-08-05 19:47:33
    Temat: Re: ?wiatowe Forum Ekonomiczne wzywa do zako?czenia "marnotrawstwa" prywatnych samochod?w
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    Cavallino <C...@k...pl> wrote:

    > Hardwar'owo zablokowali czy w systemie operacyjnym?
    > W ka?dym razie - niez?e jaja.

    > Ale formalnego zakazu nie ma, pozostaje tylko kwestia braku
    > odpowiedniego softu?
    > Ok, rozumiem.

    Nie wiem co robi Apple. W (obecnie historycznym) XBox bylo
    nastepujace rozwiazanie: w procesorze byla mala pamiec stala,
    procesor startowal program z pamieci stalej. Ten program
    z pamieci stalej sprawdzal czy program (system operacyjny)
    z zewnetrznej pamieci ma wlasciwy podpis kryptograficzny.
    Jak nie to XBox byl blokowany do resetu (po ktorym to
    sie zaczynalo od poczatku). Zrobione wlasciwie jest to
    praktycznie nie do zlamania: program sprawdzajacy podpis
    jest fizycznie czescia procesora i nie da sie go zmienic
    (prosciej jest wyprodukowac nowy procesor). Uzywajac
    mikroskop tunelowy moze sie dac uczytac ten program z
    jednego procesora (ktory zostaje zniszczony przez ten
    odczyt). Ale nawet jak znasz program to nie znaczy ze
    bedziesz w stanie podpisac program tak by procesor go
    wykonal (progam moze zawierac tylko klucz publiczny
    a do podpisania jest potrzebny klucz prywatny).
    Do tego odczyt pragramu z procesora w USA jest nielegalny...

    Ogolniej, jakisc czas temu sad w USA stwierdzil ze
    modyfikacja oprogramowania w ciagnikach rolniczych
    jest legalna. To byl dlugi proces i glownym argumentem
    bylo to ze bez modyfikacji programu ciagnika nie da sie
    naprawic. A sad uznal ze prawo do naprawy jest w tym
    przypadku wazniejsze niz przepisy o programach. Ale w
    innych okolicznosciach czy w innym kraju wyrok moze byc
    inny.

    --
    Waldek Hebisch