  • 1. Data: 2010-09-07 09:18:41
    Temat: wentylator zasilacza się kończy?
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    Bardzo proszę o radę w dość banalnej sprawie, w któej nie mam jednak
    doświadczenia.

    Mam sobie 4-letni, całkiem jeszcze żwawy komputer - i nie chaciałbym do
    niego dokładać bo za rok-dwa planuję "wymianę pokoleniową" całości.

    Tymczasem jednak wentylator w zasilaczu (Tagan 530W) zaczyna coraz bardziej
    hałasować... Chyba najlepiej opisuje ten hałas słowo "cykanie" albo
    "grzechotanie"; nie jest to ciągłe wycie zatartego łożyska ślizgowego ani
    głośny stuk uszkodzonego łozyska kulkowego (nie wiem zreszta, jakie łożysko
    tam jest) - raczej jaby luzy, albo odwrtonie - ocieranie o coś.

    Od czego zacząć diagnostykę? Czy w takich konstrukcjach da się to naprawić
    (jak?), czy trzeba wymienić?

    Dzięki z góry

    Piotr

  • 2. Data: 2010-09-07 09:38:35
    Temat: Re: wentylator zasilacza się kończy?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl> napisał
> [...]
    > Tymczasem jednak wentylator w zasilaczu (Tagan 530W) zaczyna
    > coraz bardziej hałasować... Chyba najlepiej opisuje ten hałas

    A na pewno od wentylatora ? Moze cos innego cyka ?

    > "grzechotanie"; nie jest to ciągłe wycie zatartego łożyska
    > ślizgowego ani Od czego zacząć diagnostykę?

    od obrocenia wiatrakiem

    >Czy w takich konstrukcjach da się to naprawić (jak?), czy trzeba
    >wymienić?

    Na lozysko zwykle pomagala kropla oleju, ale jak juz bedziesz mial
    rozebrane - 10-20zl na nowy wiatrak to chyba nie majatek ?

    J.

  • 3. Data: 2010-09-07 13:05:19
    Od: "..Aldi..Romek.." <r...@p...fm>

    > Tymczasem jednak wentylator w zasilaczu (Tagan 530W) zaczyna coraz
    > bardziej hałasować... Chyba najlepiej opisuje ten hałas słowo "cykanie"
    > albo "grzechotanie"

    Ja oddałem na gwarancję zasilacz, któy mi hałasował.
    Inna rzecz, że czasami też w ogóle wiatrak się zatrzymywał
    i w komputerze robiło się piekło... wymienili na nowy.

    > Od czego zacząć diagnostykę? Czy w takich konstrukcjach da się to naprawić
    > (jak?), czy trzeba wymienić?

    Najłatwiej wyizolować ten hałas, upewnić się, że to wentylator zasilacza
    (chyba, że
    już jesteś pewien). Kiedyś w starszym zasilaczu wymieniłem sam wentylator
    (zasilacz nie był już na gwarancji) i problemy z hałasem zniknęły jak ręką
    odjął.

  • 4. Data: 2010-09-07 19:54:59
    Temat: Odp: wentylator zasilacza się kończy?
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    Użytkownik "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl> napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    > Od czego zacząć diagnostykę?

    zatrzymania wantylatora

    > Czy w takich konstrukcjach da się to naprawić (jak?)

    kropla oleju

    > czy trzeba wymienić?

    no jak nie pomoze to innych opcji nie ma, wentylator to groszowe sprawy
    i naprawiac w nim nie ma co

  • 5. Data: 2010-09-08 07:14:10
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Tue, 7 Sep 2010 15:05:19 +0200, ..Aldi..Romek.. napisał(a):

    > Ja oddałem na gwarancję zasilacz, któy mi hałasował.
    > Inna rzecz, że czasami też w ogóle wiatrak się zatrzymywał
    > i w komputerze robiło się piekło... wymienili na nowy.

    Wymienili wiatrak, czy zasilacz?

    --
    Yakhub

  • 6. Data: 2010-09-08 07:33:10
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Na lozysko zwykle pomagala kropla oleju, ale jak juz bedziesz mial
    > rozebrane - 10-20zl na nowy wiatrak to chyba nie majatek ?

    Dokladnie - ja tak zrobilem i nie zaluje ani jednej
    zlotowki wydanej na Zephyr'a 120mm :).

    Przy okazji okazalo sie, ze Zephyr ma inny pobor pradu
    niz oryginalny wiatrak, dzieki czemu zasilacz
    chodzi mi teraz znacznie ciszej.

  • 7. Data: 2010-09-09 08:10:46
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Wed, 8 Sep 2010 09:14:10 +0200, Yakhub napisał(a):

    > Wymienili wiatrak, czy zasilacz?

    Pewnie sam wiatrak - np Modecom tak robi.

    --
    Mark

  • 8. Data: 2010-09-09 08:18:14
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Tue, 7 Sep 2010 11:18:41 +0200, Piotr Wozniacki napisał(a):

    > Bardzo proszę o radę w dość banalnej sprawie, w któej nie mam jednak
    > doświadczenia.

    Tak jak inni ci doradzali - masz dwie opcje
    Opcja do zrobienia "od reki" - nasmarowanie lozyska wentylatora.
    W wielu przypadkach dziala cuda, albo chociaz znacznie redukuje halas.
    Do zrobienia w pare minut.

    Opcja numer dwa - wymiana wentylatora. A jak juz wymieniasz to najlepiej na
    jakis cichy:) Musisz tylko zaopatrzyc sie w wentylator o odpowienim
    rozmiarze (nie wiem jaki jest w Taganie, ale pewnie 120-tka) i moze wiazac
    sie to z lutowaniem - nie wiem czemu, ale w wielu zasilaczach wentylatory
    nie sa podlaczane wtyczka, ale kabelkami wlutowanymi na plyte. Wiec
    ciachasz przewody i albo je lutujesz, albo korzystasz np ze zlaczek do
    przewodow.

    W kazdym badz razie obie opcje sa banalne, pod warunkiem ze kotos nie jest
    kompletnie atechniczny

    --
    Mark

  • 9. Data: 2010-11-11 10:56:24
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Od czego zacząć diagnostykę? Czy w takich konstrukcjach da się to naprawić

    Odgrzewam wątek, bo mam jeszcze do Was pytanie:

    - w którą stronę powinno przepływać powietrze w zasilaczu takim, jak mój
    Tagan (wentylator na dolnej ściance, z tyłu tylko perforacja)?

    Rozsądek i teoria podpowiadają, że - zwłaszcza przy montażu w górnej części
    obudowy, tuż nad CPU - powietrze powinno być zasysane przez wiatrak
    zasilacza, i wydalane na zewnątrz...

    Moj Tagan jednak, jak się okazało, od nowości dmuchał do środka komputera!
    Odwróciłem wentylator aby to zmienić, ale nie jestem pewien, czy dobrze
    zrobiłem.

    Wasze opinie?

  • 10. Data: 2010-11-11 11:33:05
    Od: "sTav" <m...@b...o2.pl>

    Piotr Wozniacki wrote:
> [...]
    >
    > Moj Tagan jednak, jak się okazało, od nowości dmuchał do środka
    > komputera! Odwróciłem wentylator aby to zmienić, ale nie jestem

    Dobrze. (Mam tego typu zasilacz i fabrycznie ustawiony przeplyw to
    zasysanie).

    --
    Pozdrowienia!
    M.