    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: uzywane lampy
    Date: Tue, 11 Apr 2017 10:42:35 +0200

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > W radarze jest jedna lampa - magnetron albo klistron, służąca do
    > wytwarzania mikrofal. Lepszy jest klistron, ale to luksus chyba jedynie
    > w radarach meteorologicznych. Barachło wojskowe prawdopodobnie jedzie na
    > magnetronach.
    >
    > Swoją drogą, jeśli do mikrofalówek można robić magnetrony za śmieszne
    > pieniądze, dlaczego nie do radarów. Jakoś nie mogę uwierzyć, że radar
    > wojskowy jest szczególnie subtelny.

    Klistron kupiłem kiedyś w bomisie. Bo tak leżł i się prosił, ceną nęcił.
    Ale może tylko wyglądał na nówkę sztukę gdy był zapakowany w styropian,
    a zrobiony został z używanych części przez jakiegoś oszusta. To było
    za studenckich czasów, budżetu zbyt wielkiego nie miałem. Te wojskowe
    magnetrony i klistrony to jednak chyba muszą być audiofilskie.

    Kiedyś mi technik z Instytutu MGieł i Wiatrów mówił, że tam konserwacja
    radarów meteorologicznych, to była bardzo dobra fucha. W radarze są
    cztery falowody, na których czasem osiądzie jakiś drobny pyłek. Więc do
    tych czterech falowodów dawali cztery półlitrówki spiritusu z Polmosu
    -- i jazda w delegację by i sprzęt przepłukać. Wlewało się półlitry
    do zdemontowanego falowodu, wykonywało dwa ruchy płuczące i zawartość
    wylewało. Za kołnierz to oni tego nie wylewali.

    --
    Jarek