    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: używajcie kwarców !
    Date: Sat, 9 Nov 2013 13:51:49 +0100

    news:l5jsfc$q3j$1@node1.news.atman.pl...

    > Okazuje się, że nadmierne zaufanie do dataszitów połączone z optymizmem
    > mści się okrutnie. Otóż taka jest historia ;
    > [....]
    > Wg. dataszita, w temperaturze -20 st. powinienem mieć ok. 8.2Mhz, zamiast
    > defaultowych 8Mhz w temp. pokojowej.

    Twoje twierdzenia tak dalece odbiegają od tego co według mojej pamięci
    wynikało z dataschita że postanowiłem sprawdzić czy mam aż taką sklerozę,
    czy może Atmel coś poprawił.
    W ostatniej karcie katalogowej Atmega 8 jaką miałem u siebie (z 2007 roku)
    jest jak pamiętam.
    No to pobrałem aktualną kartę katalogową 02/2013.
    Według mnie w tym temacie nic się nie zmieniło.
    Na stronie 30 jest , że jak przepiszesz calibration byte do OSCCAL to masz
    skalibrowaną częstotliwość z dokładnością 3% (VCC=5V, t=25 st) (dla 8M to
    jest 7,76 do 8,24).
    Z figure 170 (str 270) wynika, że przy -20 st. f jest o jakieś 0,225M
    większa niż przy 25 st (czyli mamy 7,985 do 8,465).
    Z figure 171 wynika, że czułość f na odchyłki VCC to jakieś 0,2M/1V.
    Typowe stabilizatory mają 4%, lepsze 2% dokładności (w temperaturze 25 st).
    Zakładając, że masz ten 4% czyli VCC od 4,8 do 5,2V to daje możliwość
    dodatkowej odchyłki w obie strony o 0,04M czyli mamy już 7,945 do 8,505
    Należało by jeszcze sprawdzić zmiany VCC w funkcji temperatury, ale nie mam
    pojęcia jaki stabilizator zastosowałeś.

    Relację łączącą Ciebie z kartą katalogową zdecydowanie nie nazwałbym
    "nadmiernym zaufaniem".

    Ja przyjmuję, że 2,5% to maksymalna różnica wzorców częstotliwości
    komunikujących się ze sobą RS232 urządzeń.
    Nawet mając pewność, że urządzenie będzie pracowało w 25 st. nie
    zaakceptowałbym tego calibrated RC oscillator bo ma 3%.
    Chyba, że stosując run-time calibration (wspomniane na stronie 30) dające
    dokładność 1%.
    P.G.