  • 11. Data: 2010-03-21 03:26:16
    Temat: Re: usuniecie kalafonii
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > A z kolei podchodząc do sprawy teoretycznie, należy zastosować terpentynę.
    > Terpentynę uzyskuje się z destylacji żywicy, sosnowej na przykład.
    > Pozstałością z tego procesu jest kalafonia. W ten sposób wracamy do stanu
    > pierwotnego.

    A nie wracając do stanu pierwotnego - można terpenami z cytrusów,
    przyjemniejszy zapach i lepiej myją od terpentyny (mniejsze napięcie
    powierzchniowe mają, w tym łatwo z nich zrobić zawiesinę wodną znacząco
    zmniejszającą zużycie rozpuszczalnika, ale z wodą to nie zawsze się do
    elektroniki nadaje.

    --
    Darek

  • 12. Data: 2010-03-21 07:10:42
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > No i po 20 minutach moczenia efekt jest taki, że luty zrobiły sie brudne
    > i szare i wszystko wygląda na maksymalnie skorodowane. Lepi się
    > znacznie słabiej, jest mniej matowe. Nie wiem tylko ile będzie działało.

    W praktyce musisz mycie zrobić dwuetapowo.
    1. Mycie w alkoholu najlepiej izopropylowym np. przez 15 min.
    2. Mycie w wodzie z dodatkiem np. nabłyszczacza (taki do zmywarek do naczyń)

    Niestety w p.2 natychmiast pojawi nierozpuszczalny osad. Bez problemu
    można go usunąć w myjce ultradźwiękowej (wystarczy kilka sekund) lub z
    pewnymi problemami przy pomocy szczotki, twardego pędzelka itp.
    Ten osad będzie szczególnie widoczny po wyschnięciu płytki.

    Paweł

  • 13. Data: 2010-03-21 09:25:14
    Od: DHQ <b...@p...pl>

    Wróćmy do pytania. Do fachowego czyszczenia płytek stosuje się
    "izopropanol" (alkohol izopropylowy). Bardzo czysty, bez wody i innych
    dodatków. Nie pozostawia po sobie najmniejszych śladów. Póki paruje,
    ma "szpitalny" zapach, po wyparowaniu zapach znika. Jest częstym
    składnikiem środków dezynfekcyjnych stosowanych w medycynie. Stosowany
    nawet do czyszczenia optyki (nie może pozostawiać śladów). Dostępny w
    sklepach chemicznych, dość często także u sprzedawców częsci
    elektronicznych jako materiał właśnie do czyszczenia płytek.
    Najczęściej widzialem w pojemnikach 1 litrowych, za kilkanaście zł.

  • 14. Data: 2010-03-21 09:54:05
    Od: "bagno" <b...@o...pl>

    DHQ wrote:
> [...]
    > elektronicznych jako materiał właśnie do czyszczenia płytek.
    > Najczęściej widzialem w pojemnikach 1 litrowych, za kilkanaście zł.

    Próbowałem i nic to nie daje. Płytka nadal jest brudna i sie klei.

  • 15. Data: 2010-03-21 09:57:44
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Która nie przeszkadza rozpuszczaniu kalafonii przez alkohol etylowy.
    > W spirytusie rozpuszcza się nawet bursztyn.

    Niby nie przeszkadza - ale jeśli jest jej za dużo zamiast klarownego
    roztworu powstaje zawiesina. W każdym razie - przy pomocy denaturatu
    jeszcze nigdy mi się nie udało do reszty usunąć kalafoni - po kąpieli
    płytka zawsze zostawała lekko lepka. "Ratowałem" przy pomocy palnika -
    kalafoni wprawdzie nie usuwał ale ładnie ją zeszklał :) Być może trzeba
    użyć większej ilości spirytusu i dokładniej szczotkować - ale spirytus
    szybko ulega zanieczyszczeniu i trzeba się go pozbyć - trochę to
    kosztuje. Od jakiegoś czasu co grubsze złogi kalafoni usuwam szczoteczka
    z włókna szklanego (na wszelki wypadek w masce przeciwpyłowej i
    okularach - te sypiące się kawałki włókna nie wyglądają najzdrowiej) a
    resztę ignoruję. Słyszałem że pozostałości kalafoni przyśpieszają
    korozję, ale jak na razie nic poważnego nie zauważyłem (oczywiście -
    chodzi o amatorskie zabawki)
    Pozdrawiam
    GRG

  • 16. Data: 2010-03-21 10:21:56
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "grg12" <g...@c...at> napisał w wiadomości

> [...]
    > nic poważnego nie zauważyłem (oczywiście - chodzi o amatorskie zabawki)

    To spróbuj zmyć watą i acetonem...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 17. Data: 2010-03-21 12:32:57
    Od: "Papa5merf" <5...@o...eu>

    Órzytkownik "bagno" napisał:

    > Próbowałem i nic to nie daje. Płytka nadal jest brudna i sie klei.

    to sprubuj wyszorować płytkę wodą z mydłem za pomocą szczoteczki do zębów,
    słyszałem, ale nie próbowałem:O)
    wiem że po czyszczeniach alkocholem płytka sie lepi, bo one tylko
    rozpuiszczają kalafonię a nie ją usuwają:O)
    podejrzewam że mydlane szorowanie po kompieli w alkocholu będzie szybsze,
    sprubuj i daj znać jaki efekt:O)

  • 18. Data: 2010-03-21 12:49:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 21 Mar 2010 13:32:57 +0100, Papa5merf wrote:
    >to sprubuj wyszorować płytkę wodą z mydłem za pomocą szczoteczki do zębów,
    >słyszałem, ale nie próbowałem:O)

    Mydlo na kalafonie dziala slabo.

    >wiem że po czyszczeniach alkocholem płytka sie lepi, bo one tylko
    >rozpuiszczają kalafonię a nie ją usuwają:O)

    Trzeba alkoholem i szczoteczka :-)

    J.

  • 19. Data: 2010-03-21 13:02:48
    Od: "Papa5merf" <5...@o...eu>

    Órzytkownik "J.F." napisał:
    > Mydlo na kalafonie dziala slabo.

    ale alkochol też działa słabo, bo jedynie ją rozpuszcza:O(

    > Trzeba alkoholem i szczoteczka :-)

    żeby coś to dało treba by chyba z litr alkocholu na płytkę zużyć żeby
    spłukać tą kalafonię:O)

  • 20. Data: 2010-03-21 13:42:38
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Trzeba alkoholem i szczoteczka :-)

    Ja to robie isoclean-em, a resztki alkoholu zdmuchuje powietrzem z
    kompresora.
    Wychodzi cacy.

    Miłego.
    __