-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.nask.pl!
news.nask.org.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt
-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POST
ED!not-for-mail
Date: Thu, 31 Mar 2011 18:58:16 +0200
From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (X11/20101027)
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: uda sie czy nie uda ? beda w unii cuda ?
References: <imt9rj$9a5$1@node2.news.atman.pl>
<4d923295$0$2492$65785112@news.neostrada.pl>
<o...@b...softax.pl>
<4d94357d$0$2507$65785112@news.neostrada.pl>
<j...@b...softax.pl>
<4d9486a1$0$2443$65785112@news.neostrada.pl>
In-Reply-To: <4d9486a1$0$2443$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Message-ID: <r...@b...softax.pl>
Lines: 105
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.18.189.42
X-Trace: 1301590802 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 2438 83.18.189.42:33586
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2359637
[ ukryj nagłówki ]Cavallino wrote:
> Użytkownik "Sebastian Kaliszewski"
> <s...@r...this.informa.and.that.pl> napisał w wiadomości news:
>
>
>>>> Czyli skądś trzeba mieć najpierw więcej energii niż chce się potem w
>>>> wodorze przechować.
>>>
>>> A prądu to pewnie w kablach przybywa?
>>
>> Na samym prądzie to straty są jednak mniejsze.
>
> Począwszy od wydobycia węgla a skończywszy na napędzaniu silnika
> elektrycznego?
> Jesteś przekonany?
Wydobyty węgiel czy inne źródło energii mamy i tu i tu. Dalej mamy przesył
prądu -- w przypadku przemysłowej produkcji wodoru -- na mniejszą
odległość (z elektrowni do zakładu produkcji wodoru), w przypadku
ładowania z gniazdka -- aż do odbiorcy końcowego. W przypadku wodoru
musimy za to przetransportować sam wodór (tu też są straty na chłodzenie
i/lub wyciek).
Można też produkować wodór na stacji tankowania (nie ma specjalnego powodu
by się nie dało, co tu niektórzy wypisują). Wtedy mamy przesył do
użtkownika końcowego, produkcję i przechowywanie (o mniejszych stratach
niż transport + przechowanie "z fabryki"). Do tego wodór może być pod
ciśnieniem (CH) lub skroplony (LH). Dalej mamy sprawność akumulatora vs
sprawność ogniwa wodorowego. Na końcu silnik elektrczny -- tu i tu
sprawność taka sama.
Zatem policzmy... Elementy wspólne (elektorwniam, falownik, silnik) możemy
pominąć.
Prąd:
sprawność dystrybucji 85%
sprawność konwersji na prąd do akumulatora 85%
sprawność akumulatora 60%
razem ok. 43%
Wodór sprężony "z fabryki":
sprawność dystrybucji prądu 95%
sprawność produkcji ok. 70%
sprawność transportu i magazynowania -- to się będzie wahać ale ok 70-80%
(przyjmijmy 75%)
sprawność ogniwa wodorowego 50%
razem ok. 25%
Wodór skroplony "z fabryki"
sprawność dystrybucji prądu 95%
sprawność produkcji ok. 50%
sprawność transportu i magazynowania -- ok 80-90% (przyjmijmy 85%)
sprawność ogniwa wodorowego 50%
razem ok. 20%
Wodór sprężony na stacji:
sprawność dystrybucji prądu 85%
sprawność produkcji ok. 67% (przy mniejszej skali produkcji sprawność
będzie jednak mniejsza)
sprawność magazynowania ok. 90%
sprawność ogniwa wodorowego 50%
razem ok. 26%
Wodór skroplony na stacji:
sprawność dystrybucji prądu 85%
sprawność produkcji ok. 48%
sprawność magazynowania ok. 95%
sprawność ogniwa wodorowego 50%
razem ok. 19%
Wychodzi, że prąd jest jednak pi*drzwi prawie 2x lepsiejszy energetycznie.
(niektórzy twierdzą nawet że 3x -- ale wg mnie przesadzają, np osobno
liczą kompresję i osobno elektrolizę -- a elektorlizę można prowadzić pod
ciśnieniem, zmienia się trochę sprawność, ale to i tak nie to samo co
elektorliza w ciśnieniu atmosferycznym a potem kompresja 200x). Zaś
różnice pomiędzy produkcją wodoru w fabryce vs na stacji są pomijalne.
Wodór sprężony to cięższe, większe zbiorniki w samochodach i potencjalnie
większy kłopot w przypadku wypadku. Wodór skroplony pozwala na stosowanie
mniejszych i lżejszych zbiorników paliwa -- za to droższych (potrzebna
jest dosłownie kosmiczna technologia izolacji -- kosmiczna, bo primo,
powszechnie stosowana w satelitach i secundo, bo wymaga wysokiej próżni).
No i skraplanie żre sporo energii (nie dziwne, schłodzenie poniżej -250C
to nie takie siup).
Zbiorniki na ciekły wodór daje się wyprodukować -- ot choćby to BMW na
ciekły wodór -- najlepszy przykład, że toto jeździ zupełnie normalnie a
zbiornik z wierzchu ma temperaturę zbliżoną do temperatury otoczenia (choć
w środku poniżej -250C).
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
Następne wpisy z tego wątku
- 31.03.11 19:09 Kamil
- 31.03.11 19:14 Kamil
- 31.03.11 19:15 Kamil
- 31.03.11 19:16 Kamil
- 31.03.11 19:21 Cavallino
- 31.03.11 19:23 Kamil
- 31.03.11 19:26 Cavallino
- 31.03.11 19:51 niusy.pl
- 31.03.11 20:27 Sebastian Kaliszewski
- 31.03.11 20:25 Sebastian Kaliszewski
- 31.03.11 20:21 Sebastian Kaliszewski
- 31.03.11 20:42 Cavallino
- 31.03.11 20:43 Cavallino
- 31.03.11 22:50 P_ablo
- 31.03.11 23:18 Cavallino
Najnowsze wątki z tej grupy
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO