eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyuda sie czy nie uda ? beda w unii cuda ?Re: uda sie czy nie uda ? beda w unii cuda ?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.nask.pl!
    news.nask.org.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt
    -exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POST
    ED!not-for-mail
    Date: Thu, 31 Mar 2011 18:58:16 +0200
    From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (X11/20101027)
    MIME-Version: 1.0
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: uda sie czy nie uda ? beda w unii cuda ?
    References: <imt9rj$9a5$1@node2.news.atman.pl>
    <4d923295$0$2492$65785112@news.neostrada.pl>
    <o...@b...softax.pl>
    <4d94357d$0$2507$65785112@news.neostrada.pl>
    <j...@b...softax.pl>
    <4d9486a1$0$2443$65785112@news.neostrada.pl>
    In-Reply-To: <4d9486a1$0$2443$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Message-ID: <r...@b...softax.pl>
    Lines: 105
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.18.189.42
    X-Trace: 1301590802 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 2438 83.18.189.42:33586
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2359637
    [ ukryj nagłówki ]

    Cavallino wrote:
    > Użytkownik "Sebastian Kaliszewski"
    > <s...@r...this.informa.and.that.pl> napisał w wiadomości news:
    >
    >
    >>>> Czyli skądś trzeba mieć najpierw więcej energii niż chce się potem w
    >>>> wodorze przechować.
    >>>
    >>> A prądu to pewnie w kablach przybywa?
    >>
    >> Na samym prądzie to straty są jednak mniejsze.
    >
    > Począwszy od wydobycia węgla a skończywszy na napędzaniu silnika
    > elektrycznego?
    > Jesteś przekonany?

    Wydobyty węgiel czy inne źródło energii mamy i tu i tu. Dalej mamy przesył
    prądu -- w przypadku przemysłowej produkcji wodoru -- na mniejszą
    odległość (z elektrowni do zakładu produkcji wodoru), w przypadku
    ładowania z gniazdka -- aż do odbiorcy końcowego. W przypadku wodoru
    musimy za to przetransportować sam wodór (tu też są straty na chłodzenie
    i/lub wyciek).
    Można też produkować wodór na stacji tankowania (nie ma specjalnego powodu
    by się nie dało, co tu niektórzy wypisują). Wtedy mamy przesył do
    użtkownika końcowego, produkcję i przechowywanie (o mniejszych stratach
    niż transport + przechowanie "z fabryki"). Do tego wodór może być pod
    ciśnieniem (CH) lub skroplony (LH). Dalej mamy sprawność akumulatora vs
    sprawność ogniwa wodorowego. Na końcu silnik elektrczny -- tu i tu
    sprawność taka sama.

    Zatem policzmy... Elementy wspólne (elektorwniam, falownik, silnik) możemy
    pominąć.

    Prąd:
    sprawność dystrybucji 85%
    sprawność konwersji na prąd do akumulatora 85%
    sprawność akumulatora 60%

    razem ok. 43%


    Wodór sprężony "z fabryki":
    sprawność dystrybucji prądu 95%
    sprawność produkcji ok. 70%
    sprawność transportu i magazynowania -- to się będzie wahać ale ok 70-80%
    (przyjmijmy 75%)
    sprawność ogniwa wodorowego 50%

    razem ok. 25%


    Wodór skroplony "z fabryki"
    sprawność dystrybucji prądu 95%
    sprawność produkcji ok. 50%
    sprawność transportu i magazynowania -- ok 80-90% (przyjmijmy 85%)
    sprawność ogniwa wodorowego 50%

    razem ok. 20%


    Wodór sprężony na stacji:
    sprawność dystrybucji prądu 85%
    sprawność produkcji ok. 67% (przy mniejszej skali produkcji sprawność
    będzie jednak mniejsza)
    sprawność magazynowania ok. 90%
    sprawność ogniwa wodorowego 50%

    razem ok. 26%


    Wodór skroplony na stacji:
    sprawność dystrybucji prądu 85%
    sprawność produkcji ok. 48%
    sprawność magazynowania ok. 95%
    sprawność ogniwa wodorowego 50%

    razem ok. 19%


    Wychodzi, że prąd jest jednak pi*drzwi prawie 2x lepsiejszy energetycznie.
    (niektórzy twierdzą nawet że 3x -- ale wg mnie przesadzają, np osobno
    liczą kompresję i osobno elektrolizę -- a elektorlizę można prowadzić pod
    ciśnieniem, zmienia się trochę sprawność, ale to i tak nie to samo co
    elektorliza w ciśnieniu atmosferycznym a potem kompresja 200x). Zaś
    różnice pomiędzy produkcją wodoru w fabryce vs na stacji są pomijalne.
    Wodór sprężony to cięższe, większe zbiorniki w samochodach i potencjalnie
    większy kłopot w przypadku wypadku. Wodór skroplony pozwala na stosowanie
    mniejszych i lżejszych zbiorników paliwa -- za to droższych (potrzebna
    jest dosłownie kosmiczna technologia izolacji -- kosmiczna, bo primo,
    powszechnie stosowana w satelitach i secundo, bo wymaga wysokiej próżni).
    No i skraplanie żre sporo energii (nie dziwne, schłodzenie poniżej -250C
    to nie takie siup).

    Zbiorniki na ciekły wodór daje się wyprodukować -- ot choćby to BMW na
    ciekły wodór -- najlepszy przykład, że toto jeździ zupełnie normalnie a
    zbiornik z wierzchu ma temperaturę zbliżoną do temperatury otoczenia (choć
    w środku poniżej -250C).


    pzdr
    \SK
    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: