  • 1. Data: 2009-03-06 11:04:03
    Temat: uC poczatek
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    Wykrystalizowala mi sie w koncu potrzeba i chec poznania mikrokontrolerow.
    Potrzebuje zbudowac kilka urzadzen automatyki domowej no i bez mikrokontrolera
    sie nie obejdzie.

    Zacznę od książki wybranej jako podstawa: Piotr Górecki Mikrokontrolery dla
    początkujących Łagodne wprowadzenie w świat mikrokontrolerów.
    No i wybór padł na uC atmela.
    Wybralem je bo sa dostepne w obudowach ktore bede w stanie polutowac. Sa
    popularne i kompatybilne z ksiazka.

    Co mam:
    -lutownica,cyna
    -wiertarka stolowa, wiertełko
    -marker, drukarka laserowa, jakis trawnik :)
    -z powyzszych umiem korzystac w stopniu dobrym.

    I teraz pytania:
    -Czy taki zestaw na poczatek to dobry wybor?
    -Co wziasc pod uwage przy przerabianiu ksiazki?
    -Gdzie oprocz elektrody znajde gotowe lub pol gotowe "zespoly funkcjonalne" w
    rodzaju schematu i oprogramowania obslugi karty sd czy sterownika silnika krokowego?
    -Czy warto kupic zestaw uruchomieniowy (jesli tak, to jaki) zamiast samemu sobie
    jakies ATMEGA8-16PU zmontowac na plytce uniwersalnej?
    -Co czytac (oprocz elektrody) zeby nie przylazic tutaj z pierdolami?

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2009-03-06 11:22:56
    Temat: Re: uC poczatek
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > I teraz pytania:
    > -Czy taki zestaw na poczatek to dobry wybor?

    Najlepszy (zaraz przyjda wyznawcy PICow i Ci wytlumacza, ze nie;-))

    > -Co wziasc pod uwage przy przerabianiu ksiazki?

    Ksiazki naszego (bylego niestety) grupowicza sa doskonale, wiec wszystko.
    Szczegolnie warto znac budowe procka, zeby wiedziec co moze, a czego nie.
    BTW: "wzac".

    > -Gdzie oprocz elektrody znajde gotowe lub pol gotowe "zespoly
    > funkcjonalne" w
    > rodzaju schematu i oprogramowania obslugi karty sd czy sterownika
    > silnika krokowego?

    Takich stron jest od cholery i jeszcze troche. Ot chocby
    http://www.avrfreaks.net/ , strony Atmela
    Mozesz sie zainteresowac Bascomem, w nim masz pelno przykladow. Ale radze
    uniknac pokusy pisania w Basicu na poczatek, poznanie najpierw assemblera
    IMHO jest konieczne by wiedziec co sie dzieje, dlaczego i czemu nie tak
    jak powinno;-)

    > -Czy warto kupic zestaw uruchomieniowy (jesli tak, to jaki) zamiast
    > samemu sobie
    > jakies ATMEGA8-16PU zmontowac na plytce uniwersalnej?

    Jak masz duzo kasy to z pewnoscia wygodniej i szybciej. Ja zmontowalem
    sobie plytke sam i modyfikuje w razie potrzeby, ale ja dzialam w '51, a tu
    ze wzgledu na brak ISP musze miec podstawke ZIF. W AVRach nie masz tego
    problemu.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2009-03-06 11:48:09
    Od: "Roman Filipecki" <R...@p...fm>

> [...]
    > ze wzgledu na brak ISP musze miec podstawke ZIF. W AVRach nie masz tego

    W 51 występuje również ISP np. 89V51RX2 z NXP lub 89c51RX2 Atmela

    Powodzenia

    RomanF

  • 4. Data: 2009-03-06 12:15:06
    Od: Aa <A...@a...pl>

    > Wykrystalizowala mi sie w koncu potrzeba i chec poznania mikrokontrolerow.

    Parę miesięcy temu miałem to samo.
    Wybrałem rodzinę '51 ponieważ:
    - dużo książek opisujących jak programować w C
    - 2 dobre książki pod konkretny układ uruchomieniowy
    - kilka nowszych rodzin siedzi na rdzeniu '51

    Minusem jest trudno dostępny układ uruchomieniowy.

    Gdy poznam od strony praktycznej połączenie C + uC
    to sprawdzę wtedy inne rodziny, te do których jest
    mniej materiałów (książek) w języku C

    pzdr,
    Aa

  • 5. Data: 2009-03-06 12:19:30
    Od: "h" <h...@h...he>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Najlepszy (zaraz przyjda wyznawcy PICow i Ci wytlumacza, ze nie;-))

    Nie, nie, nie
    Niech zaczyna od atmeli i im psuje reputację:-)
    PICe uważane są za lepsze, bo zajmują się nimi Ci, co już maja jakieś
    pojęcie o mikrokontrolerach.
    Najlepsze są te , co nie trafiły pod strzechy

  • 6. Data: 2009-03-06 12:33:20
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Aa pisze:

    > Parę miesięcy temu miałem to samo.
    > Wybrałem rodzinę '51 ponieważ:
    > - dużo książek opisujących jak programować w C
    > - 2 dobre książki pod konkretny układ uruchomieniowy
    > - kilka nowszych rodzin siedzi na rdzeniu '51

    Rodzinka trochę na wymarciu. Gdybyś w przyszłości chciał znaleźć coś z
    USB lub Can na pokładzie to może być problem. W C pisze się podobnie na
    różne architektury. Część zależna od hardware jest oczywiście odmienna.
    Jednak w necie są olbrzymie ilości różnych przykładów na AVRy dzięki
    rozpowszechnieniu się avr-gcc. Właściwie zarówno w AVR jak i ARMy
    wszedłem wyłącznie dzięki artykułom w AVT i publikacjom w necie. Nie
    kupowałem żadnej książki. Chyba główna zaleta rodziny '51 jest to, że
    często układy SOC bazują na niej.

    > Minusem jest trudno dostępny układ uruchomieniowy.
    >
    > Gdy poznam od strony praktycznej połączenie C + uC
    > to sprawdzę wtedy inne rodziny, te do których jest
    > mniej materiałów (książek) w języku C

    Trzeba się zmusić do czytania po angielsku i patrzeć co jest w necie np
    na Avrfreaks. Czasami też można coś znaleźć na elektrodzie. Czekanie na
    książkę po polsku to strata czasu.

    MD

  • 7. Data: 2009-03-06 13:36:15
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:098b.000000ee.49b10323@newsgate.onet.pl...
    Sam od pewnego czasu (niestety sporadycznie) się tym bawię więc proponuję:
    1. AVR Studio + Win AVR (za darmo do ściągnięcia) - umożliwia pracę w
    asemblerze lub C
    2. Programator zgodny z STK-500 na USB (ok. 30 zł na Allegro) - wydaje mi
    się, ze nie ma sensu robić samemu. Ten typ pozwala programować bezpośrednio
    z AVR Studio.
    3. Kurs "Programowanie mikroprocesorów AVR w języku C" w Elektronice
    Praktycznej od maja 2005.
    Właściwie, może zacznij od tego - rozpoczyna się od konfiguracji AVR
    Studio.
    4. Płytka do układu uruchomieniowego (są opisane w p. 3) - sam sobie
    zlutujesz, lub gotowa. Ta podstawowa płytka musi być porządnie wykonana,
    więc proponuję kupić. Do niej możesz potem dołączasz własnoręcznie wykonane
    dodatkowe płytki.
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 8. Data: 2009-03-06 13:55:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Lukasz Sczygiel schrieb:
> [...]
    > jakies ATMEGA8-16PU zmontowac na plytce uniwersalnej?
    > -Co czytac (oprocz elektrody) zeby nie przylazic tutaj z pierdolami?

    Atmega są fajne na dzień dobry, też się trochę nimi bawię, ale w robocie
    przeszliśmy prawie w całości na serię MSP430 TI. Za małe pieniądze można
    kupić gotowy programator z płytką, kompilatorem C i modułem MSP430F2013.
    Cena chyba 20$. Za trochę większe pieniądze (chyba 50$) masz podobny
    moduł z programatorem i dwoma modułami z prockami i transceiverem na
    burcie. Można się pobawić w wireless ;-). Sterownik silnika krokowego
    zrobiłem na takim F2013 i chodzi fajnie. W sumie przeniosłem stary
    sterownik zrobiony jeszcze na porcie równoległym sterowany programem na
    PCcie na ten kontroler. Zaletą jego jest to, że prawie nie potrzebuje
    zasilania ;-). Np. Testowałem transmisję danych (temperatura, napięcie
    baterii + 3 bity kod) 10x na sekundę. Działało przez 3 miesiące na 2xR3.
    Podobne rzeczy masz też na Atmele. Też mam taką płytkę kupioną w
    www.polin.de za chyba 15EUR, do tego moduły wireless RS232 po parę EUR.
    Płytka też służy za programator.

    Waldek

  • 9. Data: 2009-03-06 14:12:14
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > Atmega są fajne na dzień dobry, też się trochę nimi bawię, ale w robocie
    > przeszliśmy prawie w całości na serię MSP430 TI. Za małe pieniądze można

    Tylko dostępność w detalu jest trochę słaba, a i ceny nie są za ciekawe.
    W tme najprostszy model (4kB flash, 256B RAM) kosztuje ponad 10 netto.
    W tej cenie można mieć STM32 z całą kupą układów peryferyjnych, większym
    flashem i RAMem. Jeśli pobór prądu nie jest krytyczny, to MSP nie
    wyróżniają się na tle konkurencji.

    > kupić gotowy programator z płytką, kompilatorem C i modułem MSP430F2013.
    > Cena chyba 20$.

    Kompilator w pełnej wersji, czy z ograniczeniem?

  • 10. Data: 2009-03-06 14:59:54
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Zbych schrieb:

> [...]
    > wyróżniają się na tle konkurencji.

    > Kompilator w pełnej wersji, czy z ograniczeniem?

    z ograniczeniem, niestety. Ale do F4270 jeszcze starczył. STM32 jest
    rzeczywiście fajny. Też mam ichnią zabawkę, ale chwilowo nie mam czasu
    się tym zająć. Ale pełny STK z ustrojstwem, displayem, czujnikiem
    przyspieszenia i paroma duperelami kosztował jakieś 25EUR.

    Waldek