  • 11. Data: 2010-03-24 23:33:08
    Temat: Re: test transmisji faksowej
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:
> [...]

    > lub byc moze operator VoIP prawidlowo oznacza, ewentualnie GSM-GSM.
    > Typowy w kraju faks analogowy na analogowej linii nie ma na to szans.
    >
    > 2) zawierasz z operatorem umowe, on ci przypisuje drugi numer,
    > polaczenia przychodzace do tego numeru odbiera faks-modem na "centrali
    > GSM", piski rozkodowuje oraz wlasne generuje, a z komorka leca juz dane
    > w postaci cyfrowej. Podobnie zreszta dziala nadawanie - komorka
    > komunikuje sie z "centrala", tu ida dane, a "modem na centrali" zamienia
    > to na piski. Tylko tu nie ma problemu rozpoznawania, za to jest problem

    W świetle powyższego, to cała komfortowa erowa poczta faksowa jest zdeka
    do kitu. Skoro nie (sprze)dają dodatkowego numeru - przynajmniej na
    pewno nie w TT, gdzie ta poczta jest również dostępna, to po co to komu?
    Żeby móc odbierać tylko na wyłączonym telefonie :-P?

    > Rozpoznac ze dzwoni faks i odpowiednio przekierowac sie nie da, a
    > przynajmniej obecny stan nie przewiduje. Jedynie przez poczte glosowa,
    > ale wtedy wszystko.

    BTW, już kiedyś zadałem na tu grupie pytanie, jak jest realizowany
    odbiór faksów w poczcie erowej bez dodatkowego numeru. AFAIR ktoś
    napisał, że jest nagrana wiadomość paszczowa typu "aby wysłać faks,
    naciśnij coś tam" i stąd system "wie", dokąd faks ma trafić. W praktyce
    to musiałoby chyba wyglądać tak, że jest ustawiony na danym numerze
    "filtr" z zapowiedzią:
    "Aby połączyć się bezpośrednio z rozmówcą, wybierz 1.
    Aby zostawić wiadomość na poczcie głosowej, wybierz 2.
    Aby wysłać faks, wybierz 3."

    Toporność takiego rozwiązania byłaby w oczywisty sposób porażająca ;-).

    W sumie, skoro PTC jest również operatorem stacjonarnym, to może niech
    dadzą na jednym SIMie drugi numer do faksów, ale stacjonarny. Wtedy
    faksy szłyby co prawda na inny numer, ale w ramach jednego opa (więc
    wszelkie forwardy na e-mail/MMS nie powinny być problemem). Podstawową
    dla opa wadą takiego rozwiązania byłyby przychody z FTR zamiast z MTR :-).

    Przemek

  • 12. Data: 2010-03-24 23:44:37
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-25 00:33, Przemysław Kowalik wrote:

> [...]
    > Aby wysłać faks, wybierz 3."
    >
    > Toporność takiego rozwiązania byłaby w oczywisty sposób porażająca ;-).

    Obawiam się, że to jest bardziej toporność użytkownika, niż dostepnych
    systemów i rozwiązań.

    10-12 lat temu poczta faksowa była rzeczywiście nowością i czymś, co
    pozwalało na efektywniejszą pracę. Obecnie? Kiedyś dostawałem
    kilkadziesiąt faksów miesięcznie, dziś kilka rocznie. Rolę faksu
    bezapelacyjnie przejął e-mail.

    A wracając do konkretnego problemu. Założeniem FaxMaila był
    obligatoryjny numer faksowy. Z biegiem lat nastąpiło rozjechanie między
    ofertami i multimedialna skrzynka pocztowa obsługuje w zasadzie
    wszystkie rodzaje transmisji, a oferta TakTak nie przewiduje numeru
    faksu, i raczej trudno się spodziewać, że kiedykolwiek będzie przewidywać.

    A dodatkowo, przy dzisiejszych ofertach faksów wirtualnych, upieranie
    się przy numerze faksowym w komórce jest nieopłacalne cenowo.

  • 13. Data: 2010-03-25 08:43:10
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Maciej Bebenek (news.onet.pl) napisał:

    > Obawiam się, że to jest bardziej toporność użytkownika, niż
    > dostepnych systemów i rozwiązań.

    Którego użytkownika - wysyłającego czy odbierającego?

    > 10-12 lat temu poczta faksowa była rzeczywiście nowością i czymś, co
    > pozwalało na efektywniejszą pracę. Obecnie? Kiedyś dostawałem
    > kilkadziesiąt faksów miesięcznie, dziś kilka rocznie. Rolę faksu

    Przy takiej częstotliwości odbierania faks sprzętowy porośnie
    zardzewiałymi pajęczynami a wirtualny kosztuje absurdalne pieniądze (no
    chyba, że trochę też i wysyłasz :-)).

    > bezapelacyjnie przejął e-mail.

    Bezapelacyjnie? A w sklepach można znaleźć jeszcze całkiem sporo
    "dedykowanych" faksów jak i urządzeń 4-w-1 gdzie 1/4 tej czwórki to
    właśnie faks :-).
    Poza tym, z jakiegoś powodu faks jest potrzebny choćby twórcy
    niniejszego wątku :-)

> [...]
    > zasadzie wszystkie rodzaje transmisji, a oferta TakTak nie przewiduje
    > numeru faksu, i raczej trudno się spodziewać, że kiedykolwiek będzie

    BTW, podobny problem występuje AFAIR w Pomarańczowym Multiboxie
    Platinium - teoretycznie ma on pocztę faksową, ale w niektórych planach
    taryfowych dodatkowy numer faksowy nie jest oferowany :-).

    > A dodatkowo, przy dzisiejszych ofertach faksów wirtualnych,
    > upieranie się przy numerze faksowym w komórce jest nieopłacalne
    > cenowo.

    W sumie mobilny nr faksowy jest chyba po to, żeby można było odebrać
    faks "w biegu". Ale jeżeli faks wirtualny robi z faksu przychodzącego
    e-mail, który potem może być "wepchnięty" na komórkę, to cała zabawa z
    faksowym numerem komórkowym jest bez sensu.

    Przemek

  • 14. Data: 2010-03-25 08:57:41
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-25 09:43, Przemysław Kowalik wrote:

    > Którego użytkownika - wysyłającego czy odbierającego?

    [...]
> [...]
    > e-mail, który potem może być "wepchnięty" na komórkę, to cała zabawa z
    > faksowym numerem komórkowym jest bez sensu.

    I w ten magiczny sposób udowodniliśmy sobie nawzajem, że obaj
    użytkownicy mogą być toporni :-P W praktyce to ten, który upiera się
    przy tym, żeby to był fax "bo będzie podpis i i pieczątka" wykazuje, że
    nadal żyje w środowisku analogowym :-)

    Istnieje rzeczywiście niezerowa liczba takich, którzy do emaila nigdy z
    własnej woli nie zasiądą, ale to właśnie też są reprezentanci Polski
    analogowej. Są też tacy, którzy nie mogą - z przyczyn technicznych i
    finansowych - ale ta liczba to chyba jest już mniejsza od błędu
    statystycznego.

  • 15. Data: 2010-03-25 11:01:14
    Od: "pawbrok" <MójLogin@ęę.pł>

    Użytkownik "Przemysław Kowalik" <p...@A...pl> napisał w
    wiadomości news:hoe7fs$82k$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > nie w TT, gdzie ta poczta jest również dostępna, to po co to komu? Żeby
    > móc odbierać tylko na wyłączonym telefonie :-P?

    Nie jest całkowicie bez sensu. Mając kartę TakTak SIM z 1 numerem i
    przeznaczając go tylko do faksu, wystarczy włączyć przekierowanie wszystkich
    połączeń na pocztę. Faks dojdzie (mam nadzieję, bo z jednegoz opów VoIP
    dochodził) na pocztę, a ta wyśle MMSa ze stosowną informacją na komórkę, w
    której siedzi karta SIM. Po włączeniu kompa z netem można sobie taki faks
    ściągnąć. Z kolei do wysyłania można użyć nawet tego samego numeru, ale
    stosować faksmodem z komórki podłączony do kompa.

    A cała dyskusja o sensie stosowania faksu sprowadza się do retorycznego
    pytania: Dlaczego niektóre instytucje, a nawet firmy proszą o wysłanie
    dokumentu faksem?
    Nie bez znaczenia jest też aspekt bezpieczeństwa takiej komunikacji.
    Tradycyjna "przesyłka" faksowa na linii innej niż VoIP jest stokroć
    bezpieczniejsza, niż przesyłka załącznika w powszechnie nieszyfrowanym
    e-mailu.

    --
    pozdrawiam pawbrok

  • 16. Data: 2010-03-25 11:20:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    pawbrok napisał:

    > A cała dyskusja o sensie stosowania faksu sprowadza się do retorycznego
    > pytania: Dlaczego niektóre instytucje, a nawet firmy proszą o wysłanie
    > dokumentu faksem?

    Trudno o dobrą odpowiedź wprost, ale warto zastanowić się nad tym:

    68,Wedlug_rzadu_dalekopis_jest_tak_samo_dobry_jak_e_
    mail.html

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2010-03-25 11:54:35
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-25 12:01, pawbrok wrote:

> [...]
    > dochodził) na pocztę, a ta wyśle MMSa ze stosowną informacją na komórkę, w

    Teoretycznie nie powinien, bo do sieci połączenie wchodzi jako Voice,
    nie Fax. Być może ten operator VoIP coś namieszał (w pozytywnym tego
    słowa znaczeniu), wychodzi w świat przez SS7 i podaje flagę Fax.

    Po włączeniu kompa z netem można sobie taki faks
    > ściągnąć. Z kolei do wysyłania można użyć nawet tego samego numeru, ale
    > stosować faksmodem z komórki podłączony do kompa.

    Oj, takich urządzeń to ja już kilka dobrych lat na rynku nie widziałem

    > A cała dyskusja o sensie stosowania faksu sprowadza się do retorycznego
    > pytania: Dlaczego niektóre instytucje, a nawet firmy proszą o wysłanie
    > dokumentu faksem?

    Bo tak. Bo tak zawsze było. Bo jest pieczątka.

> [...]
    > Tradycyjna "przesyłka" faksowa na linii innej niż VoIP jest stokroć
    > bezpieczniejsza, niż przesyłka załącznika w powszechnie nieszyfrowanym

    Bezpieczeństwo takiej transmisji w zasadzie niczym się nie różni od
    bezpieczeństwa połączenia głosowego PSTN. Jeżeli nikt się nie wpiął w
    żadnej szafce po drodze, to jest bezpieczne. Jak się wpiął, to nie jest
    bezpieczne. Różnica między transmisją pakietów a przesyłaniem prądu w
    miedzi jest taka, że mniej jest szafek, niż routerów czy serwerów typu
    relay.

    Znowu pozwolę sobie wrócić do porónania społeczeństa analogowego i
    cyfrowego. Jeżeli pani Kasia i pani Jasia przerabiają głośno na klatce
    schodowej złe prowadzenie pani Zuzi, to jest dobrze. Jak to samo zrobią
    na Naszej Klasie, to jest źle, a internet jest zagrożeniem dla
    prywatności i trzeba go zamknąć. A czemu w takim razie nikt nie żąda
    zamykania klatek schodowych?

  • 18. Data: 2010-03-25 12:04:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej Bebenek (news.onet.pl) napisał:

> [...]
    > na Naszej Klasie, to jest źle, a internet jest zagrożeniem dla
    > prywatności i trzeba go zamknąć. A czemu w takim razie nikt nie żąda

    Żąda. Wszystkie klatki schodowe w nowych budynkach mieszkalnych
    są pozamykane, a do tego jeszcze stoi tam jakiś cieć w mundurku.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2010-03-25 12:28:20
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-25 13:04, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Żąda. Wszystkie klatki schodowe w nowych budynkach mieszkalnych
    > są pozamykane, a do tego jeszcze stoi tam jakiś cieć w mundurku.

    Ale to już są te, do których wejścia broni domofon CYFROWY :-P Te z
    analogowym są nadal bez zmian :-)

  • 20. Data: 2010-03-25 22:48:06
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

> [...]

    > przy tym, żeby to był fax "bo będzie podpis i i pieczątka" wykazuje,
    > że nadal żyje w środowisku analogowym :-)

    Ale zeskanowany podpis i pieczątka wklejone do doca jakoś tak fałszowato
    wyglądają ;-). A faks, nawet i analogowy i tak skanuje z rozdzielczością
    wyrażoną o zgrozo cyfrą bodajże 200 (dpi), a więc jest trochę cyfrowy :-P.

    > Istnieje rzeczywiście niezerowa liczba takich, którzy do emaila nigdy
    > z własnej woli nie zasiądą, ale to właśnie też są reprezentanci
    > Polski analogowej.

    No to pojechałeś po bandzie - Polska podzielona na analogową i cyfrową
    przypomina mi podział na liberalną i solidarną ;-).

    W sumie wychodzi na to, że ja też jestem mocno analogowy :-) :
    1) Mam w domu analogową stacjonarkę Netii i nawet nie dokupiłem do niej
    DSLa (net mam z "osiedlówki", fizycznie Ethernet 100Mbit, podłączony
    sporo wcześniej, zanim Netia wynalazła DSLa).
    2) Mam magnetowid VHS a nie mam nagrywarki DVD - jedynie odtwarzacz DVD
    (i tak nie mam oglądać tego, co bym nagrał).
    3) Mam analogowy telewizorek CRT 14" z 1996 (i tak nie mam czasu oglądać TV)

    A co do porównania faksowania i mailowania
    Z faksowaniem sprawy mają się tak:
    1. Puścić dokument na drukarkę, jeśli trzeba, walnąć pieczątki i parafki
    (jeżeli już istnieje, punkt pominąć)
    2. Wsadzić dokument do faksu.
    3. Nacisnąć ok. 10 przycisków i wio!

    Jeżeli powstaną masowo drukarko-skanero-kopiarki 3-w-1, które będą miały
    następujące cechy:
    1) Podłączenie do netu przez WiFi lub RJ-45 lub jakoś tam
    2) Wgrany klient poczty
    3) Klawiaturka literowo-małpiana do wpisywania adresów docelowych
    4) Skaner rolkowy lub ADF+skaner płaski.
    to wysyłanie maili stanie się podobne faksowaniu w swym
    nieskomplikowaniu :-)

    > Są też tacy, którzy nie mogą - z przyczyn
    > technicznych i finansowych - ale ta liczba to chyba jest już mniejsza
    > od błędu statystycznego.

    Co do technicznych przyczyn niemożności, to co musi się stać, by w danej
    lokalizacji działał faks a nie można było korzystać z maila (poza awarią
    sprzętu czy padem softu)?

    Przemek