-
71. Data: 2010-05-03 11:08:52
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Użytkownik bartekltg napisał:
> On 1 Maj, 22:11, "Dariusz K. Ładziak"<d...@n...pl>
> wrote:
>
>> Pokaż mi tu termodynamikę! Termodynamika siedzi wewnątrz lodówki a my
>> tam nie zaglądamy!
>
> Termodynamika jest w tym, ze wbrew temu, co pare osob tu powiedzialo
> (o zgrozo, patrzac na grupe, byc moze inzynierow!) lodowka/pompa
> cieplna
> nie dziala tak, ze tyle samo ciepla oddaje, co pobiera.
Ale cała termodynamika dzieje się wewnątrz bebechów lodówki i wnikanie w
nią nie jest niezbędne - z zasady zachowania energii i prostej
obserwacji że lodówka nie pobierając energii z sieci elektrycznej nie
chłodzi można spokojnie wywnioskować poprawną odpowiedź.
I jak już pisałem - pierwszą kosmiczną też idzie prościej jak w
kiepskich podręcznikach wyprowadzić...
--
Darek
-
72. Data: 2010-05-04 06:15:53
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:73rrt59vrerhjsq43ismk1g3v69tjc848j@4ax.com...
>
> Ale pomijac potwornosc, to jak najbardziej to natezenie pradu ma
> jeszcze swoja moc, i nawet elektryk-purysta musi sie z tym zgodzic.
>
Nie. Natężenie prądu nie ma żadnej mocy. Chyba że chodzi o moc Harego
Pottera albo Lorda Valendroda.
-
73. Data: 2010-05-04 10:26:45
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: bartekltg <b...@g...com>
On 2 Maj, 23:26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> On Sun, 2 May 2010 13:21:59 -0700 (PDT), bartekltg wrote:
> >Energia tej pracy laduje jako cieplo na wyjsciu.
> >Fizyka mowi, ze na wyjsciu pojawi sie _co_najmniej_
> >T_wy/T_we raza wiecej ciepla niz zostalo pobrane.
>
> Tylko skoro lodowka jest otwarta, to mozna zalozyc ze T_wy=T_we.
Kaloryferek z tylu lodowki jest cieplejszy od otoczenia.
Tak samo chlodzaca czesc lodowki bedzie zimniejsza niz
'srednia temperatura w pomieszczeniu'.
> Czy ukladajacy pytanie sobie zdawal sprawe ze strat czy nie,
> oto jest pytanie.
Mogl je pominac. Nadal jedyna prawidlowa odpowiedzia
(dla dzialajacej lodowki) jest zwiekszenie temperatury pomieszczenia.
pozdr
bartekltg
-
74. Data: 2010-05-04 12:57:39
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>
Użytkownik "f" <f...@c...gh> napisał w wiadomości
news:hrfeka$dhf$1@news.onet.pl...
> Nie oczekujemy niczego nadzywczajnego od gimnazjalistów.
> Żądamy, by twórca poprawnych odpowiedzi w teście gimnazjalnym znał się na
> rzeczy.
OK, w teście tykającym fizyki wypowiedzi powinny być precyzyjne i "prąd o
mocy" nigdy nie powinien się pojawić.
> Sformulowanie prąd bywa stosowane zamiennie z natężeniem prądu, ale z
> niczym więcej.
Nie zupełnie. W rozróżnieniu: kuchenka na gaz i kuchenka na prąd słowo prąd
nie jest zamiennikiem natężenia prądu.
> Za jakiś czas mowa się zmieni i to już nie będzie razić, ale jeszcze tak
> nie jest.
Mnie już od lat nie razi dialog: - Kupiłem kuchenkę. - Na gaz, czy na prąd?
Ale być może w niektórych rejonach Polski akceptacja takiej formy następuje
znacznie wolniej.
P.G.
-
75. Data: 2010-05-04 13:24:46
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>
Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
news:hrepnk$50l$1@inews.gazeta.pl...
>
> No a teraz ten przykład:
> Pociąg wyjeżdża z miasta A do miasta B i jedzie ze stałą prędkością
> 60km/h.. W tym samym momencie z miasta B do miasta A jedzie drugi pociąg z
> prędkością 40km/h. Po jakim czasie pociągi spotkają się? Z miasta A do B
> jest 120km.
> Moje rozwiązanie to standardowe, równanie takie, że v1*t + v2 * t = s
> :)... Rozwiązanie nauczycielki:
> t1 = s / v1
> t2 = s / v2
> t = t2 - t1 :D:D:D...
A co powiesz na panią doktor fizyki prowadzącą ćwiczenia na politechnice
(1980), która rozwiązując zadanie z rzutu ukośnego przyjmuje, że prędkość
ciała (styczna do chwilowego kierunku ruchu) jest stała.
Taki błąd jeszcze daje się zrozumieć (doktorat mogła przecież robić z
"innej" fizyki), ale ona na 2 kolejnych zajęciach nie dała się przekonać, że
jest inaczej. Dopiero interwencja u profesora....
To nie pochodzi z mojego własnego doświadczenia, ale znam to z absolutnie
(dla mnie) pewnego źródła.
P.G.
-
76. Data: 2010-05-04 13:44:43
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: Konop <k...@g...pl>
W dniu 03.05.2010 13:08, "Dariusz K. Ładziak" pisze:
> Użytkownik bartekltg napisał:
>> On 1 Maj, 22:11, "Dariusz K. Ładziak"<d...@n...pl>
>> wrote:
>>
>>> Pokaż mi tu termodynamikę! Termodynamika siedzi wewnątrz lodówki a my
>>> tam nie zaglądamy!
>>
>> Termodynamika jest w tym, ze wbrew temu, co pare osob tu powiedzialo
>> (o zgrozo, patrzac na grupe, byc moze inzynierow!) lodowka/pompa
>> cieplna
>> nie dziala tak, ze tyle samo ciepla oddaje, co pobiera.
>
> Ale cała termodynamika dzieje się wewnątrz bebechów lodówki i wnikanie w
> nią nie jest niezbędne - z zasady zachowania energii i prostej
> obserwacji że lodówka nie pobierając energii z sieci elektrycznej nie
> chłodzi można spokojnie wywnioskować poprawną odpowiedź.
>
> I jak już pisałem - pierwszą kosmiczną też idzie prościej jak w
> kiepskich podręcznikach wyprowadzić...
Problem jest taki, że "poprawna odpowiedź" to rzecz względna... dla
mnie, dla Ciebie, dla wielu piszących tu osób poprawna, logiczna i pewna
odpowiedź brzmi "temperatura w pomieszczeniu zwiększy się". Jednak na
tych testach, osoba układająca to pytanie (zapewne wykształceniem
związana z fizyką) prawidłowa odpowiedź brzmiała "temperatura nie zmieni
się"... i co ciekawe - tylko jedna osoba w jakiejś tam grupie zaznaczyła
PRAWDZIWĄ (czyli niewłaściwą) odpowiedź. Pozostałe osoby, zaznaczały
NIEPRAWDZIWĄ odpowiedź, czyli tą "właściwą"... i zastanawia mnie skąd to
się bierze??!!
--
Pozdrawiam
Konop
-
77. Data: 2010-05-04 14:00:02
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: bartekltg <b...@g...com>
On 4 Maj, 15:44, Konop <k...@g...pl> wrote:
> Problem jest taki, że "poprawna odpowiedź" to rzecz względna... dla
> mnie, dla Ciebie, dla wielu piszących tu osób poprawna, logiczna i pewna
> odpowiedź brzmi "temperatura w pomieszczeniu zwiększy się". Jednak na
> tych testach, osoba układająca to pytanie (zapewne wykształceniem
> związana z fizyką) prawidłowa odpowiedź brzmiała "temperatura nie zmieni
O tym wlasnie pisalem. Ta osoba na pewno nie miala wyksztalcenia
zwiazanego z fizyka. Albo nic z tych studiow nie wyniosla.
pozdrawiam
bartekltg
-
78. Data: 2010-05-04 18:52:24
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Użytkownik bartekltg napisał:
> O tym wlasnie pisalem. Ta osoba na pewno nie miala wyksztalcenia
> zwiazanego z fizyka. Albo nic z tych studiow nie wyniosla.
Jak to nic? Paprotkę i parę sadzonek kaktusów!
A na poważnie - jeśli autor tego tekstu nie miał wykształcenia w
zakresie fizyki to urzędnik który pozwolił mu test układać powinien
zwrócić państwu koszty wydania, dystrybucji i koszty egzaminu. A jak
miał - to sam powinien zwrócić koszt studiów i wszystkie dotychczas
otrzymane pensje nauczycielskie. No, nie będę nieludzki - niech mu służy
prawo regresu względem tych co go tak niecnie oszukali i dali mu dyplom.
--
Darek
-
79. Data: 2010-05-05 13:32:12
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: Michal Schulz <m...@o...eu>
Mirek wrote:
> Tutaj akurat problemu nie było - być może był nawet tam zwrot "pracującą
> lodówkę" - w każdym razie nikomu nie przyszło do głowy, że może nie być
> włączona.
> Autor testu "oczywiście" miał na myśli lodówkę będącą idealną pompą
> ciepła, czyli "prawidłowa" była odpowiedź c.
prawidlowa byla odpowiedz a.
> Fizyk tłumaczył, że przecież każdy powinien wiedzieć jak działa lodówka
> - wewnątrz chłodzi na zewnątrz grzeje, a to co grzeje na straty... to
> tego nie było na lekcji i możemy w tym przypadku zaniedbać.
W ten pan "Fizyk" kilka(nascie) lat temu nie zdal by do drugiej/trzeciej
klasy w zadnym normalnym liceum ogolnoksztalcacym (*).
(*) W moim liceum nawet profil ogolny uczyl sie na lekcjach fizyki tego, ze
nawet idealna pompa cieplna wykonuje _prace_, czyli oddaje w jednym miejscu
_wiecej_ ciepla niz w innym pobrala.
--
Michal Schulz
-
80. Data: 2010-05-06 07:34:59
Temat: Re: test gimnazjalny 2010
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Wed, 05 May 2010 15:32:12 +0200, Michal Schulz wrote:
>Mirek wrote:
>> Autor testu "oczywiście" miał na myśli lodówkę będącą idealną pompą
>> ciepła, czyli "prawidłowa" była odpowiedź c.
>prawidlowa byla odpowiedz a.
>
>(*) W moim liceum nawet profil ogolny uczyl sie na lekcjach fizyki tego, ze
>nawet idealna pompa cieplna wykonuje _prace_, czyli oddaje w jednym miejscu
>_wiecej_ ciepla niz w innym pobrala.
Profil mat-fiz magluje jednak te pompy ciepla, a wtedy wychodzi ze
idealna pompa miedzy takimi samymi temperaturami przepompowuje cieplo
bez doplywu energii.
Podobnie nieudane pytanie testowe: "z rowni pochylej spuszczono
jednoczenie szescian, kule i walec. ktory przedmiot najszybciej
znajdzie sie na dole. Zalozyc brak tarcia".
J.