    From: "Marcin Narzynski" <narzynka.to_usun@a_to_wykasuj.onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Re: telewizyjny znaczek pocztowy
    Date: Fri, 9 Jan 2009 18:09:35 +0100

    > Czyli żeby widzieć tak samo źle na HD jak na SD, od 32 cali musiałbym
    > siedzieć z 6-8 metrów.
    > Ale z takiej odległości to mi już lornetka byłaby potrzebna do takiego tv.

    Coś pokręciłeś.

    Dla telewizora 42 cale wystarczy siedzieć w odległości około 4m od ekranu,
    żeby oko nie wyłapało różnic pomiędzy 480 i więcej linii. Dla 32 cali będzie
    to więc bliżej - poniżej 3.5m.

    Co więcej, testy wykazały, że nawet siedząc odpowiednio blisko znaczna część
    ludzi w dynamicznych scenach nie widzi żadnej różnicy między HD i SD - bo
    tak jest zbudowany nasz organizm.

    Głóny problem telewizji HD leży obecnie w zajętości pasma. Dobre SD zajmuje
    5-7 Mbit/s. Dobre DVD nawet 10 Mbit/s.
    Dobre HD wymaga 15 i więcej Mbit/s. Dobre BluRay ponad 30 Mbit/s.

    Każdy porządny kanał HD wymaga więc tyle pasma, ile dwa dobre kanały SD. A
    to oznacza koszty.
    Tnie się więc SD, nadaje się "znaczki pocztowe" (więcej czarnego oznacza
    mniejszy strumień danych). Wszystko po to, aby przeznaczyć pasmo na HD.

    A może by pójść w tym kierunku:
    SD zacząć kodować przy użyciu h264 (HDTV), który daje jakość mpeg2 (DVD)
    przy 2x mniejszym strumieniu.
    Kanały SD przy strumieniu 3Mbit/s wyglądałyby tym sposobem podobnie jak
    najlepsze SD 6Mbit.

    Oczywiście wymagałoby to wymiany dekoderów na "HD" nawet tym klientom,
    którzy nie potrzebują HDTV.

    MN