  • 31. Data: 2013-03-24 22:46:49
    Temat: Re: telegraf
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-03-24 19:27, J.F. pisze:

    > Tym niemniej bez sieci to nie ma wiekszego sensu.

    Mówię tylko, że o ile sieć teleksowa była siecią telegraficzną, to nie
    każda sieć telegraficzna mieści się w pojęciu sieci teleksowej, z
    komutacją połączeń i wybieraniem impulsowym. Równie dobrze dwa
    urządzenia telegraficzne (lub więcej) mogły cały czas pracować na jednej
    linii, mogło zachodzić przełączanie wiadomości wędrującej do celu (taki
    elektromechaniczny e-mail)

    > A jednak nastapila pewna przerwa - teleksu juz nie ma, a e-mail jakis taki
    > nieoficjalny. Slyszal ktos aby prezydent czy premier wystosowal
    > gratulacyjnego e-maila czy sms ?

    To jednak tylko i wyłącznie kwestia nazewnictwa. Z jakiegoś powodu
    przestaliśmy używać słowa "telegrafia", błędnie zresztą kojarząc je z
    konkretnym, bardzo starym urządzeniem - telegrafem Morse'a. W
    rzeczywistości termin ten odnosił się też np. do dalekopisów. W jakimś
    tekście z epoki (lata pięćdziesiąte) spotkałem się nawet z użyciem słowa
    "telegrafia" w stosunku do "telekopii" (przesyłania obrazów na
    odległość, czyli tego, co teraz nazywamy "faksem").

    W gruncie rzeczy wysyłanie SMS-a czy e-maila mieści się w definicji
    "telegrafowania".

  • 32. Data: 2013-03-24 22:53:45
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-03-24 19:34, J.F. pisze:

    > Moze gdzies sie ostalo ?

    Nawet jeśli się ostało, to w postaci muzealnego reliktu, ostatniego
    fragmenciku o niewielkiej praktycznej użyteczności.
    Niestety nic mi nie wiadomo o obecnym statusie sieci teleksowej.
    Natomiast widziałem kiedyś w sieci opis projektu zrealizowanego przez
    pasjonatów-kolekcjonerów, którzy uruchomili swoje dalekopisy i połączyli
    je w sieć za pomocą linii telefonicznej i modemów.

    > Ale tu nie chodzi o p. Jadzie, tylko instutucje amerykanskie. Wojskowe i
    > cywilne.

    O ile faktycznie gdzieś zachował się fragmencik sieci teleksowej, to od
    razu nasuwa się pytanie: po jaką cholerę te amerykańskie instytucje
    miałyby używać tego zabytku? Mają przecież Milnet, satelity, lasery i
    światłowody. ;)

  • 33. Data: 2013-03-25 01:16:54
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    > Tu mamy kolejny przykład na to, że telegram w rozumieniu pocztowym, to
    > coś zupełnie innego niż w znaczeniu technicznym. Gdy słyszymy, że Dostojny
    > Gość wystosował depeszę z pokładu samolotu, to przecież wiadomo, że nie
    > targali tam specjalnie dalekopisu na pokład żeby sprostać fanaberyjom
    > pana prezydenta czy o kogo tam chodzi. Z technicznego punktu widzenie
    > może wyglądać to tak, że Ważna Persona prosi kapitana samolotu
    > o przekazanie przez radio paru gładkich słówek, [...]

    Może Dostojny Gość po prostu zadzwonił z pokładu pod 905?

    A nie, sorki, tego numeru już nie ma. ;-)

    Piotr

  • 34. Data: 2013-03-25 01:17:03
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

> [...]
    > A jednak nastapila pewna przerwa - teleksu juz nie ma, a e-mail jakis taki
    > nieoficjalny. Slyszal ktos aby prezydent czy premier wystosowal

    ZTCW to właśnie wysyłają do siebie e-maile. Tylko swoją własną siecią i
    nie przez SMTP (prezydent małpa usa.gov), tylko protokołem X.ileśtam
    oczywiście z szyfrowaniem.

  • 35. Data: 2013-03-25 01:20:00
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    > [...] Mam na myśli schemat:
    > pan A przyleciał z przyjacielską wizytą do pana B, gadali ze sobą cały
    > dzień albo i dwa, a ledwie tylko pan A odleciał, to od razu śle depeszę,
    > by jeszcze na koniec dorzucić swoje trzy grosze.

    Czasem po wizycie u przyjaciół zdarza mi się wysłać SMS-a
    (już z domu) z podziękowaniem za gościnę (i często z informacją,
    że było fajnie). Nie widzę w tym niczego zdrożnego. :-)

    Piotr

  • 36. Data: 2013-03-25 01:22:37
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    W dniu 2013-03-24 22:46, Atlantis pisze:

> [...]
    > urządzenia telegraficzne (lub więcej) mogły cały czas pracować na jednej
    > linii, mogło zachodzić przełączanie wiadomości wędrującej do celu (taki

    Ja to widzę tak:

    telegrafia I generacji: telegrafiści kłapiący kluczem. Ręczna komutacja
    łączy, ręczne kodowanie informacji (kod Morse'a)

    telegrafia II generacji: dalekopisy. Automatyczna komutacja łączy.
    Automatyczne kodowanie informacji (kod Baudota, np.)

    telegrafia III generacji: Internet (albo ogólnie WAN). Automatyczna
    komutacja *pakietów*. Automatyczne kodowanie informacji. Integracja
    stacji telegraficznej z komputerem, co radykalnie zwiększa użyteczność
    telegrafii (www, usenet, chat, voip, facebook etc.)

  • 37. Data: 2013-03-25 01:22:45
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    > To znaczy sieć była osobna, jednak gdzieś czytałem (za nic sobie teraz nie
    przypomnę gdzie), że wykorzystywano niekiedy już
    > istniejącą infrastrukturę telefoniczną, dbając o to, żeby istniała separacja - to
    znaczy niemożliwe było wybranie numeru
    > teleksowego ze zwykłego telefonu.

    No ale chyba nie infrastrukturę komutacyjną???

    Bo że wykorzystywano infrastrukturę liniową (kabelki)
    to jest jasne... W takim np. 100-parowym kablu drugiej klasy
    jedna lub kilka par mogło być wykorzystywane do łączności teleksowej.
    I pewnie o tym czytałeś.

    Piotr

  • 38. Data: 2013-03-25 01:26:05
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "Grzexs" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Kiedyś mój dziadek wpadł w kociokwik, gdy otrzymał na ozdobnym blankiecie wiadomość
    o treści ,,TEKST NUMER SZESC STOP SYN".
    > Urzędnik na poczcie powinien wpisać tekst figurujący pod tym numerem, ale tego nie
    zrobił i wyszło śmiesznie.

    :-)

    To albo czytałem o Twoim dziadku w "Expressie Wieczornym", albo takie sytuacje
    zdarzały się częściej. :)

    Piotr

  • 39. Data: 2013-03-25 01:27:55
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@g...away.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Integracja stacji telegraficznej z komputerem, co radykalnie zwiększa użyteczność
    telegrafii (www, usenet, chat, voip, facebook

    Zgadzam się, ale dodałbym jeszcze telegrafię 0 generacji -
    brak komutacji; tylko sztywne łącza.

    Piotr

  • 40. Data: 2013-03-25 01:40:06
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    W dniu 2013-03-25 01:27, PiotRek pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@g...away.com> napisał w
    > wiadomości news:kio5cb$974$1@srv13.cyf-kr.edu.pl...

    > Zgadzam się, ale dodałbym jeszcze telegrafię 0 generacji -
    > brak komutacji; tylko sztywne łącza.

    To się mieści w I generacji - ręczna komutacja strywializowana do braku
    komutacji.