    From: Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: tcl - do czego to sie moze przydac?
    Date: Mon, 16 Jan 2012 06:16:31 -0800 (PST)

    On 15 Sty, 07:55, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:
    > To bardzo dobry język, świetnie zaprojektowany i bardzo ładnie
    > wykonany na poziomie struktury interpretera, który niestety jednak
    > "wypadł" z obiegu i stracił popularność na rzecz takich gniotów jak
    > np. Python.

    Przesadzasz. I ile zwykle się z Tobą zgadzam, to w tej kwestii mam
    odmienne zdanie. Może temu, że z Tclem mam styczność na co dzień
    ( 100kloc w Tcl, głównie gui ). W odróżnieniu od ludzi, którzy piszą w
    u nas w Tclu, jestem krytycznie nastawiony do tego języka. Koncepcja
    samego języka jest pogięta. Zasadniczo wszystko jest stringiem. Chcesz
    przesłać wskaźniki do obiektów z C++ to od strony Tcla jest to string.
    Jak chcesz kontrolę typów na tym wskaźnikami, to trzeba to zakodować w
    stringu. Chcesz, aby zaalokowanymi obiektami C++ zajmował się GC.
    Zapomnij. Obsługa błędów wygląda jak za króla Popiela, ileś tam
    systemów obiektowych. Zasadniczo jedyną zaletą tego języka jest DSL.
    Ale też z bólem, ponieważ i tak musimy się wpasować w ramy języka.
    Jakiś czas temu napisałem kawałek skryptu w Tclu do uruchamiania
    testów modułowych dla jednego komponentu. Męczarnie jakie przeżyłem
    ( pomimo, że obok siedzą programiści w Tcla ), spowodowała, że
    następne narzędzia do testów modułowych pisałem w C++. Ostatnio
    napisałem bibliotekę do generowania testów w ... Pythonie. Pisanie w
    tym języku to czysta przyjemność, pisanie w Tclu to ból w wiadomej
    części ciała. Sorry, ale ja nie rozumiem entuzjazmu dla Tcla.

    > Dzisiaj sytuacja "Tcl vs. Python" wygląda niestety tak, że Python,
    > dzięki swojej popularności, ma znacznie większą bibliotekę, dzięki
    > której jest bardziej popularny.

    Przepraszam za złośliwość, ale YAMI4 ma wsparcie dla Pythona, a nie ma
    dla Tcla.

    > Jeżeli zainteresowałbyś się Tclem pod kątem jego walorów językowych,
    > to w podobne tony gra też język o nazwie Racket (dawniej DrScheme).
    > Oba czerpią z tradycji LISPowych, ale Racket robi to znacznie bardziej
    > i przy znacznie większych możliwościach jest też znacznie bardziej
    > wymagający dla programisty. Jest też od Tcla jeszcze mniej popularny
    > na rzecz wspomnianych już gniotów.

    Z tym, że Tcl wygląda jak ubogi krewny LISPa. Zresztą swoją przygodę z
    LISPem miałem jakiś czas temu i dziękuję, las nawiasów to nie dla
    mnie. Python się sprawdził w moim przypadku i daleki jestem od
    nazywanie go gniotem ( zwłaszcza w konkurencji z Tclem ).

    Pozdrawiam
    KK