-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.interia.pl!not-for-mail
From: Adam <a...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: synteza FM
Date: Sat, 9 Sep 2017 11:51:11 +0200
Organization: INTERIA.PL S.A.
Lines: 80
Message-ID: <op0die$72o$1@usenet.news.interia.pl>
References: <59b16fe4$0$641$65785112@news.neostrada.pl>
<oosc0m$2m9$1@node2.news.atman.pl>
<59b2a99b$0$5160$65785112@news.neostrada.pl>
<oouio0$4l7$1@node2.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: ent22.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: usenet.news.interia.pl 1504950670 7256 83.15.205.22 (9 Sep 2017 09:51:10
GMT)
X-Complaints-To: u...@f...interia.pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 9 Sep 2017 09:51:10 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.3.0
In-Reply-To: <oouio0$4l7$1@node2.news.atman.pl>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:723396
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2017-09-08 o 19:07, HF5BS pisze:
>
> Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> news:59b2a99b$0$5160$65785112@news.neostrada.pl...
>>> Zresztą, można zrobić Wavetable dokładnie z dźwiękami jak w syntezie
>>> i wtedy odróżnić może nie być możliwe.
>>
>> A jak sie to Wavetable dokladnie robi ?
>
> Przypuszczam, że to jest na zasadzie, jak indeks, wskazuje się próbkę,
> wskazuje się parametry jej odegrania, gra i już.
Nigdy nie zagłębiałem się w szczegóły, ale pamiętam, że była brana
próbka z oryginału, zapętlana, a później odtwarzana z różną "prędkością"
- czyli zmieniała się wysokość dźwięku. Dla niektórych instrumentów
można było zmieniać częstotliwość w obrębie dwóch lub więcej oktaw, a
niektóre po transpozycji oktawy już brzmiały sztucznie - te miały więcej
próbek.
> Jak to było popularne, to w pismach było jeszcze o innej technice,
> mętnie kojarzę, że nazwano to WaveGuide (czyli falowód), w każdym razie
> coś z Wave, ale jak szukałem pod tą nazwą, to nie znalazło niczego. Może
> mi się pochrzęściło z innym Wave...czymś
Chyba jakaś modulacja obwiedni to była, czy coś w tym rodzaju.
>
>> Zapisanie wszytkich tonow dla kilkudziesieciu instrumentow ... zaczyna
>> pamieci brakowac.
>> Tzn tak 20 lat temu, bo teraz to starczy :-)
>
> Fakt, czasem się zastanawiam, jak to upchali w 1MB, w każdym razie,
> słuchać sie tego da. Nie mogę wykluczyć, że mogło tam być zastosowane,
> jak w samplach dla C64, że wyławiano w miarę jednakowe kawałki sampla i
> zamiast zapamiętywać cały ciąg, to zapisano jeden fragment
> powtarzającego się miejsca i go wielokrotnie odtwarzano, co niezmiernie
> oszczędzało miejsce, mógł powstać problem zakłóceń z takiego łączenia
> (przypominały pierdzenie, skwierczenie), chyba, że fragment tak
> zrobiono, iż poziom chwilowy końca i początku był jednakowy, wtedy nie
> miało jak zakłócać.
>
Brało się kilka "mikropróbek" dla jednego dźwięku. W pewnym
uproszczeniu: "uderzenie" czy "zadęcię", brzmienie właściwe,
wybrzmienie. Czasem to słychać (nie pamiętam, może Korgi, może Yamahy),
czasem nie słychać - dźwięk wydaje się autentyczny (bodajże Kurzwail).
Osobna kategoria to wczesne Casio - nawet "babcia klozetowa" słyszała
plastik.
>> Czy jakos sie przelicza z jednego wzrorcowego przebiegu ? Ale to tez
>> nie takie proste.
>
> Bardziej by mi się zdawało, że na karcie (nie na każdej... i to było
> słychać...) mogły być filtry, czy jakiś prosty DSP, które dopieszczały
> dźwięk. Trudno z 1 MB danych określić, jakie to były próbki. Bo niektóre
> instrumenty brzmiały bardzo dobrze, a niektóre, zwłaszcza te, gdzie
> zwykła obwiednia ADSR nie wystarczy, brzmiało to niezbyt ciekawie, np.
> organy Hammonda i niektóre syntezatory analogowe były raczej be, ale
> fortepian, czy perkusja, były dźwięczne i dynamiczne, gitara także
> przypominała gitarę... Ogólnie, dobrze brzmiały dźwięki, które
> zasadniczo, były krótkie i o ustalonej ADSR, a źle takie, których
> charakter wymagał zmiany brzmienia i obwiedni zależnie od sposobu
> grania, itd... i było to "źle" słychać.
>
Kupiłem kiedyś dość sporą książkę na ten temat, ale zbiegło się to z
czasem konieczności odstawienia Amigi, klawiszy i MIDI, więc nawet jej
za bardzo nie poczytałem.
W każdym razie były opisy wielu sposobów generowania dźwięków, od
prostej syntezy typu Casio, przez Wavetable, aż do pełnych sampli.
Pomijam tu aspekt klawiatury (ważona, przełącznikowa, piezo, itp).
--
Pozdrawiam.
Adam
Następne wpisy z tego wątku
- 09.09.17 17:33 HF5BS
- 09.09.17 18:49 Adam
- 10.09.17 00:14 J.F.
- 10.09.17 00:19 J.F.
- 10.09.17 01:28 s...@g...com
- 10.09.17 01:59 HF5BS
- 10.09.17 02:20 HF5BS
- 10.09.17 09:38 J.F.
- 10.09.17 11:03 HF5BS
- 10.09.17 16:53 J.F.
- 10.09.17 18:30 HF5BS
- 10.09.17 19:31 Adam
- 10.09.17 19:42 Sebastian Biały
- 10.09.17 23:20 HF5BS
- 11.09.17 07:31 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
- Zbieranie danych przez www
- reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- Problem z odczytem karty CF
- 74F vs 74HCT
- Newag ciąg dalszy
- Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- kabelek - kynar ?
- Podnieść masę o 0.6V
- Moduł BT BLE 5.0
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-13 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-13 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-13 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-01-13 Wydajność klimy w obecnych temperaturach
- 2025-01-13 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-12 USB3.x->HDMI/DP ze sterownikami w win11
- 2025-01-12 Jak na naszych oczach odradza się cenzura :-)
- 2025-01-11 Koszty prowadzenia firmy za granicą
- 2025-01-11 19 migrantów
- 2025-01-11 300km/h
- 2025-01-11 Kongres USA uchwalił "Prawo babci Pawlakowej" na MTK [Lex Gradma Pawlak]