  • 1. Data: 2011-12-16 07:44:43
    Temat: swietlowki Philips Softone
    Od: "kamtzu" <...@...pl>

    Witam, kupilem na allegro swietlowki kompaktowe Philips Softone 16W w takim
    pudelku
    http://img14.allegroimg.pl/photos/oryginal/19/74/92/
    38/1974923897
    natomiast otrzymalem w takim
    http://img01.allegroimg.pl/photos/oryginal/19/97/31/
    14/1997311424

    Swietlowki:
    a) miały być w klasie energetycznej A a są w B,
    b) strumien swietlny w opisie aukcji 895lm (zastepuje zarowke 70W), na
    pudelku 815lm (zastepuje zarowke 75W!),
    c) trwalosc w opisie 10 lat, na pudelku 8 lat.

    Sprzedawca twierdzi ze to ten sam produkt tylko pudelko inne. Jako
    potwierdzenie wysyla jakiegos pdfa od philipsa o zmianie opakowac wg
    wytycznych UE ale jest tam mowa glownie o szacie graficznej a nie o zmianie
    sposobu pomiaru strumienia swietlnego czy trwalosci.

    Czy ktos moze potwierdzic ze to to samo czy zwrocic towar?
    (do Philipsa tez juz napisalem)

  • 2. Data: 2011-12-16 08:51:37
    Temat: Re: swietlowki Philips Softone
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kamtzu" napisał w wiadomości grup
    >Swietlowki:
    >a) miały być w klasie energetycznej A a s? w B,

    Glowy nie dam, ale to moze nie miec nic wspolnego z jakoscia, tylko ze
    np unia zarzadzila ze odpowiedniki zarowek 75W sa w klasie B, a
    mniejsze w A.

    >c) trwalosc w opisie 10 lat, na pudelku 8 lat.

    Z ciekawosci sprawdz trwalosc w godzinach - to tez moze byc sprawa
    jakiejs normy ze dawniej mogli zakladac 1000h rocznie, a teraz np
    trzeba 3 h dziennie.

> [...]
    >zmianie
    >sposobu pomiaru strumienia swietlnego czy trwalosci.

    Ale pamietam ze w tym przepisie zakazujacym zarowek pojawila sie
    tabelka z ich nominalna jasnoscia.
    I byc moze teraz 815lm to jest odpowiednik 75W.

    >Czy ktos moze potwierdzic ze to to samo czy zwrocic towar?

    No coz, pytanie czy ci sie chce wychowywac sprzedawce, czy kupic te
    swietlowki - bo jak rozumiem takich starych juz nie ma.

    >(do Philipsa tez juz napisalem)

    Ma niezly katalog na www, mozna sprawdzic.

    J.

  • 3. Data: 2011-12-16 17:17:51
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "kamtzu" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Czy ktos moze potwierdzic ze to to samo czy zwrocic towar?

    Ja ostatnio wkręcałem do żyrandola 2 takie świetlówki jak podałeś w linku
    drugim i na oko jedna świeciła jaśniej od drugiej (2 osoby tak stwierdziły
    oprócz mnie). :-)
    Więc ilość lumenów i trwałość należy traktować orientacyjne.
    Ważne, czy mają ładną barwę i czy jesteś z nich zadowolony. :-)

  • 4. Data: 2011-12-16 17:53:08
    Od: Padre <P...@n...net>

    > b) strumien swietlny w opisie aukcji 895lm (zastepuje zarowke 70W), na
    > pudelku 815lm (zastepuje zarowke 75W!),

    Na tym sie absolutnie nie znam ale może ktos wie, jak ma sie
    przeliczanie strumienia na moc odpowiednika zarowego, czy widmo ma
    znaczenie? Może tu jest wyjaśnienie?

  • 5. Data: 2011-12-16 19:24:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Dec 2011 18:53:08 +0100, Padre napisał(a):

    > Na tym sie absolutnie nie znam ale może ktos wie, jak ma sie
    > przeliczanie strumienia na moc odpowiednika zarowego, czy widmo ma
    > znaczenie? Może tu jest wyjaśnienie?

    Widmo juz jest zawarte w lumenach - jednostki fotometryczne mierza
    "wrazenie swietlne" wywarte na ludzkim oku.

    oczywiscie sa i dalsze zaleznosci - nie wiem czemu, ale rozporzadzenie EC
    244/2009 zawiera tabelke 6
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?ur
    i=OJ:L:2009:076:0003:0016:PL:PDF

    A B C D
    125 119 136 15
    229 217 249 25
    432 410 470 40
    741 702 806 60
    970 920 1055 75
    1398 1326 1521 100
    2253 2137 2452 150
    3172 3009 3452 200

    D to deklarowana moc rownowaznej zarowki w W, a ABC to strumien swiatla
    lampy w lumenach:
    A - kompaktowej fluorescencyjnej
    B - zarowki halogenowej
    C - LED

    i faktycznie - na swietlowce o strumieniu 895 lm nalezy napisac ze
    odpowiada zarowce 70W.

    Nie ma tam jakiegos bledu - moze dawniej bylo 915lm/75W a nie 815 ?

    I jeszcze wzorek na klase A
    W <= 0.24 *sqrt(F) + 0,0103 F
    F - strumien w lumenach
    W - moc w watach

    dla 895 lm graniczna moca jest 16.39W, dla 915lm 16.68W ...
    tanszy/ladniejszy luminofor, czy dokladniejsze pomiary ?

    J.

  • 6. Data: 2011-12-16 22:16:46
    Od: Padre <P...@n...net>

    Dzięki za informację, wydaje mi się że ten algorytm jest mało miarodajny
    dla źródeł światła o mocno nieliniowym widmie, wrażenie jasności jest
    duże a jakość światła w sensie rozróżniania szczegółów kiepska, no ale
    jakoś tam musieli to usystematyzować. Na szczęście oprócz świetlówek za
    2zł jest już raczej nieźle z jakością światła.