  • 11. Data: 2010-01-28 08:14:39
    Temat: Re: superreakcyjniak jeszcze raz
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Rozciągnięcie cewki przyniosło pozytywne rezultaty. Radio Maryja
    znajdujące się mniej więcej w dolnej części pasma przesunęło się tak do
    połowy rozkręcenia trymera. Za nim słychać także teraz inne stacje.
    Odbiór jest jednak ciągle bardzo cichy i nie mogę ich zidentyfikować. RM
    nie dosyć, że odbiera głośniej, to jeszcze ma dość specyficzny profil -
    rozpoznawalny niemal od razu. ;P

    Próbowałem także wymienić dławik nawijany na pręciku ferrytowym na
    współczesny dławik osiowy 22uH - bez pozytywnych rezultatów, wróciłem
    więc do oryginalnego rozwiązania.

    BTW czy kondensator C1 sprzęgający obwód wejściowy z anteną ma krytyczne
    znaczenie? W tej chwili dałem 1pF. W opisie była mowa o jego dobieraniu
    w zakresie 0,5pF. Nie udało mi się kupić (Ba! Nigdy nie wiedziałem!)
    trymera ani kondensatorków o tak małej pojemności. W prototypie
    zastosowano dwa skręcone druciki w izolacji. Mam jednak wątpliwości co
    do jakości i stabilności takiego rozwiązania zastępczego. Może
    niepotrzebnie?

  • 12. Data: 2010-01-28 08:32:06
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > zastosowano dwa skręcone druciki w izolacji. Mam jednak wątpliwości co
    > do jakości i stabilności takiego rozwiązania zastępczego. Może

    Moim zdaniem niepotrzebnie.
    Inne rozwiązanie to 2 przewody z kabelka płaskiego obcinane po kawałku, a w
    razie co nowy kawałek.
    Wykorzystałem takie "kondensatory" do kalibracji dzielnika na wejściu
    oscyloskopu i przez wiele lat użytkowania nie zauważyłem potem, aby
    prostokąt dostawał rogów.

    P.G.

  • 13. Data: 2010-01-28 10:38:21
    Od: "JR" <l...@p...onet.pl>

    > Ok, jest pewien sukces. Spróbowałem zrobić cewkę taką, jak w oryginalnym
    > opisie (powietrzna, sześć zwojów na walcu o średnicy 6mm, drutem 0,6mm).
    > Udało mi się złapać jedną stację - Radio Maryja. ;) W Krakowie jest to
    > 90.6MHz, czyli mniej-więcej początek pasma. Stacja odbiera na skrajnym
    > ustawieniu trymera, gdy obie jego sekcje już prawie się rozjeżdżają.

    Równolegle z cewką i trymerem jest podłączony kondensator. Dla obecnego
    pasma UKF trzeba zmniejszyć jego pojemność lub nie montować go.
    Obecne pasmo UKF ma szerokość 20 MHz a stere miało tylko 8 MHz, więc mogą
    być kłopoty z pokryciem całego zakresu (trymer musi mieć większy zakres
    zmian pojemności).
    Ponad 20 lat temu zbudowałem ten odbiornik. Dopiero zaczynałem interesować
    się elektroniką . Odbierał stacje z nadajnika oddalonego w linii prostej ok
    40 km. Odbiór był zadowalający, jednak dźwięk z głośnika dość cichy.
    Kondensator C1 zrobiłem z przewodów.

  • 14. Data: 2010-01-28 12:23:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Wykorzystałem takie "kondensatory" do kalibracji dzielnika na wejściu
    > oscyloskopu i przez wiele lat użytkowania nie zauważyłem potem, aby

    Zdaje się, że w tranzystorowych głowicach telewizorów produkowanych
    za komuny w Polsce były trymery w postaci kołka wlutowanego w płytkę
    i kilku zwojów drutu nawojowego owiniętego wokół. Stroiło się przez
    odwijanie i odginanie tego drutu.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2010-01-28 16:26:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    JR pisze:

    > Równolegle z cewką i trymerem jest podłączony kondensator. Dla obecnego
    > pasma UKF trzeba zmniejszyć jego pojemność lub nie montować go.

    Zmniejszenie pojemności kondensatora o 10pF faktycznie wpłynęło
    pozytywnie - Radio Maryja poszło na sam dół zakresu przestrajania przy
    jednocześnie elegancko ściśniętej cewce. ;)

    > Obecne pasmo UKF ma szerokość 20 MHz a stere miało tylko 8 MHz, więc
    > mogą być kłopoty z pokryciem całego zakresu (trymer musi mieć większy
    > zakres zmian pojemności).

    To nie o to chodzi - ten projekt to zabawka. Raczej forma treningu i
    przypomnienia sobie dawno niepraktykowanego hobby, zanim zajmę się czymś
    poważniejszym. ;)

> [...]
    > interesować się elektroniką . Odbierał stacje z nadajnika oddalonego w
    > linii prostej ok 40 km. Odbiór był zadowalający, jednak dźwięk z

    Dałem kondensator z przewodów - konkretnie z jednej pary miedzianych w
    PCV, z komputerowej "skrętki". Taki "trymer" ma około 2cm (jak w opisie)
    jednak podczas manipulowania stopniem skręcenia okazało się, że
    najlepsze efekty osiągnąłem w okolicach maksymalnego ustawienia. Mam
    próbować zastosować dłuższe przewody? ;)
    Radio Maryja odbiera teraz czysto, aczkolwiek dość cicho. Pojawiła się
    tej jedynka, chociaż ta ma więcej zniekształceń. Wyżej są jeszcze jakieś
    stacje, ale jak na razie nieznacznie wybijają się ponad szumy, więc nie
    próbowałem się wsłuchiwać i identyfikować nadawców. :)

  • 16. Data: 2010-01-29 07:57:05
    Od: "JR" <l...@p...onet.pl>

> [...]

    > najlepsze efekty osiągnąłem w okolicach maksymalnego ustawienia. Mam
    > próbować zastosować dłuższe przewody? ;)
    Spróbować można. Jeśli będzie gorzej to przewody można skrócić.
    Zastanawiam się, czy rolą tego trymerka jest dopasowanie impedancji anteny
    do odbiornika, czy tylko oddzielenie składowej stałej. Jeśli to drugie, to
    można dać ceramiczny kondensator o wartości kilku lub kilkunastu pF.

  • 17. Data: 2010-01-29 08:02:45
    Od: "JR" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JR" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zastanawiam się, czy rolą tego trymerka jest dopasowanie impedancji anteny
    > do odbiornika, czy tylko oddzielenie składowej stałej. Jeśli to drugie, to
    > można dać ceramiczny kondensator o wartości kilku lub kilkunastu pF.

    Wydaje mi się że C1 nie może mieć zbyt dużej pojemności, ponieważ zmniana
    położenia anteny może powodować przestrajanie się obwodu rezonansowego. C1
    separuje antenę od obwodu rezonansowego.

  • 18. Data: 2010-01-29 09:19:41
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik JR napisał:

    > Wydaje mi się że C1 nie może mieć zbyt dużej pojemności, ponieważ
    > zmniana położenia anteny może powodować przestrajanie się obwodu
    > rezonansowego. C1 separuje antenę od obwodu rezonansowego.

    Dlatego lepiej antenę podłączać w emiterze. Znacznie mniejszy wpływ
    parametrów anteny na pracę układu.

    Pozdrawiam
    Grzegorz