  • 61. Data: 2010-01-19 16:43:11
    Temat: Re: superheterodyna FM z MT 12/84
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    > Byly, ale czy mialy zakres przestrajania 9-10x ? Chyba jednak nie.
    > I odbiornik sie komplikuje, bo trzeba dodatkowe zakresy wprowadzac.

    Już Ci podałem zakres przestrajania - po co brniesz dalej? Doskonale
    powinieneś sobie zdawać sprawę z tego, że problemem nie był zakres
    przestrajania ale chęć uniknięcia zniekształceń.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 62. Data: 2010-01-19 18:24:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Jeszcze bedzie :-)

    Wiesz, takie kombinowanie to IMO miałoby sens w tym wspomnianym tunerze
    z MT, którego projekt opublikowano chyba rok później. Już gołym okiem
    widać, że to całkiem zacna konstrukcja. Jeszcze dzisiaj po włożeniu RDSa
    i syntezy sterowanych jakimś AVR z wyświetlaczem 2x16 robiłaby niemałe
    wrażenie.
    Projekt z grudnia 1984 to raczej takie proste, przenośne radyjko na UKF.

    > To przeciez moze byc - cewki zostawiasz, warikapy dokladasz, o
    > mosieznych rdzeniach zapominasz ;-)

    BTW gdybym się kiedyś za to zabierał to jak wygląda kwestia cewek? Mam
    kilka zespołów oznaczonych: L-9 4-27F2 6668 IV/71. Dałoby się je
    wykorzystać, ewentualnie przewinąć?

  • 63. Data: 2010-01-19 20:26:03
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    I odezwał się tymi oto słowy, user znany nam jako Atlantis :

    > BTW gdybym się kiedyś za to zabierał to jak wygląda kwestia cewek? Mam
    > kilka zespołów oznaczonych: L-9 4-27F2 6668 IV/71. Dałoby się je
    > wykorzystać, ewentualnie przewinąć?

    Hmmm... Tak tylko gdybam... ale.
    Czeskie Radio (to samo które obecnie olewa radośnie każdy email z polski)
    za dawnych czasów zamieściło projekt sporego radioodbiornika UKF.
    Jakie cuda niewidy tam władowali to już nie pamiętam, ale na 98.5%
    wszystkie cewki były tam trawione w laminacie. Jedynym problemem byłby
    przeliczenie cewek...

    Sławek
    --
    ________
    _/ __/ __/ Winda popsuta. Najblizsza winda w nastepnym bloku

  • 64. Data: 2010-01-19 20:34:42
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On 19 Jan 2010 21:26:03 +0100, Sławomir Szczyrba wrote:
> [...]
    >Jakie cuda niewidy tam władowali to już nie pamiętam, ale na 98.5%
    >wszystkie cewki były tam trawione w laminacie. Jedynym problemem byłby

    Cos mi chodzi po glowie ze i w Radioelektroniku byl taki projekt, byc
    moze przedruk z CzR.

    A sam pomysl .. moze Atlantisa zainteresowac, bo to zawsze cos
    niebanalnego, ale z drugiej strony cewki na FM to kilka zwojow drutu,
    wiec czego sie bac ..

    J.

  • 65. Data: 2010-01-19 20:44:44
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Jan 2010 17:43:11 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >powinieneś sobie zdawać sprawę z tego, że problemem nie był zakres
    >przestrajania ale chęć uniknięcia zniekształceń.

    Jakich znieksztalcen ?

    J.

  • 66. Data: 2010-01-19 22:21:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Cos mi chodzi po glowie ze i w Radioelektroniku byl taki projekt, byc
    > moze przedruk z CzR.

    Hmm... Chyba nawet pamiętam. Na 100% co prawda pewien nie jestem, ale
    kojarzy mi się to z numerem z lat dziewięćdziesiątych. Opublikowali
    wtedy prosty projekt odbiornika FM na jednym, specjalistycznym układzie
    scalony. Wtedy była to nowość. Coś mi chodzi po głowie, że cewka była
    wytrawiona na PCB.

    > A sam pomysl .. moze Atlantisa zainteresowac, bo to zawsze cos
    > niebanalnego, ale z drugiej strony cewki na FM to kilka zwojow drutu,
    > wiec czego sie bac ..

    Problem żaden. Chodziło mi raczej o to, że stosując gotowe cewki mógłbym
    darować sobie zabawę z wycinaniem i gięciem blachy na ekran (jak w
    oryginale). Co najwyżej musiałbym lekko przeprojektować płytkę, rozebrać
    jeden komplet, przewinąć uzwojenia, ponownie złożyć i wlutować.

  • 67. Data: 2010-01-20 01:46:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    > Jakich znieksztalcen ?

    Te obiorniki powstawały w czasie, gdy na falach średnich działały w
    Polsce silne nadajniki lokalne. Na przykład opolski nadajnik blisko
    górnego końca pasma. Dioda pojemnościowa spolaryzowana niskim
    napięciem stałym, przy dużej składowej zmiennej może stać się w
    szczytach diodą detekcyjną (skrajny przypadek) ale na pewno jej
    pojemność jest silnie zależna od chwilowej amplitudy sygnału.
    Układ trzydiodowy ze wspólną katodą uniemożliwia zastosowanie
    symetrycznego układu diod dla stopnia wejściowego. A w układzie
    niesymetrycznym zniekształcenia związane ze zmianą pojemności są
    istotne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 68. Data: 2010-01-20 11:13:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:927988110.20100120024630@pik-net.pl...
> [...]
    > szczytach diodą detekcyjną (skrajny przypadek) ale na pewno jej
    > pojemność jest silnie zależna od chwilowej amplitudy sygnału.

    Jest takie ryzyko. Wspomniany wczesniej Traper ma co prawda na
    schemacie "3 do 23.5V", brzmi rozsadnie.

    > Układ trzydiodowy ze wspólną katodą uniemożliwia zastosowanie
    > symetrycznego układu diod dla stopnia wejściowego.

    Tylko zupelnie nie tlumaczy dlaczego kupowac potrojne diody zamiast
    trzech podwojnych, czy nawet zastosowac trzy potrojne - o jednej
    zapomniec, uszyc dwoch symetrycznie.

    Myslisz ze diody byly drozsze niz dodatkowy zakres ?

    J.

  • 69. Data: 2010-01-20 11:32:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    > Jest takie ryzyko. Wspomniany wczesniej Traper ma co prawda na
    > schemacie "3 do 23.5V", brzmi rozsadnie.

    A zakres przestrajana 20:1 masz przy napięciach 1 i 30V. Do pokrycia
    pełnego zakresu obwód wejściowy trzeba przestrajać w zakresie 9:1 - to
    dużo. Być może jeszcze był problem ze współbieżnością obwodu
    wejściowego i heterodyny dla tak szerokiego zakresu.

> [...]
    > zapomniec, uszyc dwoch symetrycznie.
    > Myslisz ze diody byly drozsze niz dodatkowy zakres ?

    Myślę, że powtarzalność parametrów diod a dokładniej - jej brak - były
    przyczyną kłopotów.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 70. Data: 2010-01-20 16:05:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >[...]
    > Myślę, że powtarzalność parametrów diod a dokładniej - jej brak -

    Innymi slowy - podejrzewasz ze te diody kiepsko sie nadawaly do
    realizacji odbiornika AM z falami srednimi, co pozwolilem sobie
    napisac na samym poczatku klotni.

    J.