  • 31. Data: 2011-04-05 01:24:55
    Temat: Re: sumaryczny czas uzywania programu
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 4 Kwi, 21:37, p...@p...onet.pl wrote:

    > smieszna wypowiedz...
    >
    > c jest jezykiem nisko poziomowym i faktem
    > jest ze najlepiej mi sie o nim mysli gdy mam dola
    > to jest zarazem zartem jak i serio

    Duzo zalezy od tego jakie jest zadanie. Czesto musze napisic
    taki program ktory sklada sie on z wielu etapow przetwarzania
    danych. W takim programie zdecydowanie "lepiej mi sie mysli"
    proceduralnie niz obiektowo. Jednak jesli trzeba modelowac
    duzo obiektow ze swiata rzeczywistego i nigdy nie wiadomo
    jakie niespodzianki przyniesie nastepna rozmowa z klientem,
    to zdecydowanie latwiej mi sie mysli obiektowo.

    Np. szachy mam napisane w czyms w rodzaju C z klasami i
    uwazam ze to jest blad. W takim typowym programie obliczeniowym
    czytelniej jest gdy ma sie kilkadziesiat dobrze zdefiniowanych
    procedur
    ktore pracuja oczywisce tylko na danych lokalnych. Dobrze
    zdefiniowane dane wejściowe i wyjściowe, ewentualnie static
    zeby czesc kodu byla tylko dostepna w jednym pliku i nic lepszego
    nie da sie osiagnac.

    Pozdrawiam
    P.S.
    Wspolczuje przejsc z kieszonkowcami.

  • 32. Data: 2011-04-05 03:51:18
    Od: " " <f...@g...pl>

    Mariusz Marszałkowski <m...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > zdefiniowane dane wej=B6ciowe i wyj=B6ciowe, ewentualnie static
    > zeby czesc kodu byla tylko dostepna w jednym pliku i nic lepszego

    no niestety stracilem budzet na dokladnie tydzien zycia - utrzymanie
    i transport :-/ a to tylko czesc moich problemow (inne to m in
    problemy zdrowotne i problemy z hiperkoltunskimi
    urzednikami o mentalnosci i poziomie jakiejs
    horrorystycznej sprzataczki albo jak z 'kiepskich'
    nie ogladam tego badziewia ale mam to na zywo w
    wydaniu znajomych koltunow w urzedzie -
    powinienam isc do sadu ale w sady tez slabo wierze)
    tak ze jak tu nie miec dola

  • 33. Data: 2011-04-05 04:49:03
    Od: p...@p...onet.pl

    > to zdecydowanie latwiej mi sie mysli obiektowo

    mi nigdy - jak na dzis to moge w miare sprawnie
    pisac progsy pod winde proceduralnie/modulowo
    w c (pokazywalem kiedys kawalek spaceshootera 'sigma')
    jak mam cos napisac obiektowo to sie okropnie mecze-

    polecam programowanie modulowe w c
    mozna latwo zrobic podzial kodu na pliki
    tak by byly one ladne ,nie za duze, czytelne,
    jasne a sam podzial semantyczny, merytoryczny
    klarowny etc it could give ya 'rzeczy' ktorych
    nic innego could not give ya

  • 34. Data: 2011-04-05 05:08:45
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 5 Kwi, 06:49, p...@p...onet.pl wrote:

    > mi nigdy - jak na dzis to moge w miare sprawnie
    > pisac progsy pod winde proceduralnie/modulowo
    > w c (pokazywalem kiedys kawalek spaceshootera 'sigma')
    >  jak mam cos napisac obiektowo to sie okropnie mecze-

    Dlaczego sie meczysz piszac obiektowo? Moze za
    bardzo sie przejmujesz wydajnoscia kodu? Proby
    wydajnej implementacji w jezyku wysokopoziomowym
    sa meczace. Do projektowania podejscie obiektowe
    jest bardzo wygodne i intuicyjne. Obiekty w kodzie
    odwzorowuja jeden do jeden obiekty rzeczywiste.

    Pozdrawiam

  • 35. Data: 2011-04-05 05:20:49
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-04-05 07:08, Mariusz Marszałkowski pisze:

    > Obiekty w kodzie
    > odwzorowuja jeden do jeden obiekty rzeczywiste.

    W "pierwszym" ujeciu OOP (tym zwyczaju od bardzo intensywnego
    dziedziczenia). Obiekty=rzeczy.

    Bo w "drugim" które mozna utozsamiac ze wzorcami projektowymi,
    obiekty=funkcjonalnosc, i wtedy jest ich wiecej niz w rzeczywistosci.

  • 36. Data: 2011-04-05 06:19:43
    Od: p...@p...onet.pl

    > Dlaczego sie meczysz piszac obiektowo?

    jest nascie powodow - jeden z nich to ze
    nie wiem jak pewne rzeczy powinny byc
    zrobione i wnerwia mnie ze musze sie zastanawiac itp
    - inny to fakt ze oo mz do potegi komplikuje
    i gmatwa program - to co w ujeciu modulowym
    jest proste i jasne tu staje sie o poziom
    bardziej zagmatwane bo oo dodaje
    poziom zagmatwania w runtime- w pr modulowym
    encja po prostu istnieje a tu istnieje od pewnego
    momentu do pewnego momentu do tego ewentualnie
    w ograniczonym scope, do tego jeszcze siatka
    polaczen i temu podobne problemy

  • 37. Data: 2011-04-05 06:28:56
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > encja po prostu istnieje a tu istnieje od pewnego
    > momentu do pewnego momentu do tego ewentualnie
    > w ograniczonym scope, do tego jeszcze siatka
    trudno mi to wogole zrozumiec (na poziomie
    teoretycznym)( a na praktycznym mam malo
    obycia )
    Zadalem apropos tego tu trzy watki do tylu
    pytanie o 'submodel' obiektowy tj model
    prostszy wylacznie drzewiasty -
    genaralnie ta obiektowka mnie na tyle zraza
    ze wole sie poduczyc jakiegos api opengla
    albo po prostu cos napisac niz nad tym nieszczesciem
    sie biedzic

  • 38. Data: 2011-04-05 07:41:15
    Od: lolo <n...@n...com>

    > Wlasnie takie kodowanie wydaje mi sie malo interesujace i
    > bardzo zmudne. Chcialbym jakas metode ktora sama odkryje
    > wiedze w danych.

    opisanie algorytmem czegoś wydającego się na nieopisywalne mało
    interesujące? zastanawiałeś się nad logiką swojego, ludzkiego "widzenia
    jak na dłoni" - niemal zawsze takie ludzkie oczywiste odczucia są bardzo
    ciężkie do zalgorytmizowania

    > Gdy program przeszukuje drzewo gry to w kazdym wezle wykonuje
    > wiele ruchow ktore nie wplywaja na poprawe oceny. Mozna
    > zapisac na dysku uklady na szachownicy wraz z ruchem i stanem
    > algorytmu i wraz z tym czy ruch poprawil ocene czy nie. W ten sposob
    > powstana wektory uczace, kazdy wektor bedzie mial wartosc true jesli
    > przyczynil sie do poprawy oceny, albo false jesli oceny nie porawil.

    zależy od zadania, ale częściej nie chodzi o konkretne wartości/układy
    (wzorce szachowe) a o podobieństwa do znanych przypadków, logika rozmyta
    w ocenianiu (ale nie tworzenie wzorca do uczenia sieci) a nie proste
    true/false, bo to może być końcowym wynikiem oceny

    możesz też na początku odrzucać wszystkie wyniki dające ocenę poniżej
    zadanego progu i ew. wracać do nich w kolejnych iteracjach zmieniając
    próg odcięcia by przeskoczyć ew. minima lokalne

    > Pierwsze pytanie jakie sie nasuwa: czy da sie do takich danych
    > zbudowac w sensownym czasie jakis klasyfikator?

    zależy ile czasu chcesz poświęcić i ile możesz zyskać

    > Drugie pytanie: jaka musi byc skutecznosc takieo klasyfikatora
    > zeby przeszukiwanie drzewa gry nie dalo blednego wyniku?
    > Klasyfikator moze sie mylic tylko raz na milion ruchow, czy moze
    > raz na tysiac? Jesli bedzie dzialal szybciej niz przeszukiwanie
    > drzewa gry, to na pewno raz na iles ruchow bedzie sie mylil.

    nie od razu programy szachowe zawsze wygrywały

  • 39. Data: 2011-04-05 08:48:40
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 5 Kwi, 09:41, lolo <n...@n...com> wrote:

> [...]
    > interesujące? zastanawiałeś się nad logiką swojego, ludzkiego "widzenia
    > jak na dłoni" - niemal zawsze takie ludzkie oczywiste odczucia są bardzo
    Zadanie jest bardzo specyficzne i dlatego malo ciekawe. Szachy to
    tylko jedna i
    w dodatku bardzo specyficzna gra, choc sama w sobie jest ciekawa, to
    spedzenie 20tys godzin przy komputerze/szachownicy tylko po to, aby
    program dobrze gral w szachy, niekoniecznie jest dobrym pomyslem na
    zycie.
    Nawet jakby udalo sie komus rozpisanie wszystkich szczegolow
    taktycznych
    do tego stopnia, zeby program byl nie do pokonania to nic wielkiego by
    to nie oznaczalo. Po prostu ktos by znalaz algorytm/heurystyke na
    jedna gre.

    Ciekawe wydaja sie np. wszelkie metody uczenia maszynowego. Cos
    takiego zeby dla dowolnej gry mozna bylo napisac prosty algorytm
    przeszukiwania drzewa, polaczyc z metoda uczenia, zostawic komputer
    na jakis czas zeby troche pogral sam ze soba no i mamy
    jeden z najlepszych programow na siecie bez wzgledu na to czy
    gra w szachy czy w warcaby.

    > zależy ile czasu chcesz poświęcić i ile możesz zyskać
    Czasu swojego czy czasu obliczen komputerowych? Swojego
    mam malo, czasu komputera troche moge wykombinowac.

    > nie od razu programy szachowe zawsze wygrywały
    Ano nie od razu.

    Pozdrawiam

  • 40. Data: 2011-04-05 15:14:39
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 4 Apr 2011 22:08:45 -0700 (PDT), Mariusz Marszałkowski
    <m...@g...com> wrote:

    Obiekty w kodzie
    >odwzorowuja jeden do jeden obiekty rzeczywiste.

    Naprawde?...

    A.L.