  • 11. Data: 2011-05-11 23:12:16
    Temat: Re: strona po japońsku
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Wed, 11 May 2011 09:55:57 +0100, Marcin Miczek
    <m...@n...miczek.pl> wrote:

    > Znaki chińskie i japońskie to prawie to samo. Dla stron mieszanych UTF-8
    > wydaje się dobry, ale jeśli będzie przewaga chińskiego, to
    > oszczędniejszy będzie UTF-16 - Zobacz http://pl.wikipedia.org/wiki/UTF-8

    W HTML UTF-16 nie będzie oszczędniejszy, bo koszt kodu i URLi jest
    podwojony.

    --
    regards, porneL

  • 12. Data: 2011-05-13 07:23:11
    Od: beherit <b...@g...com>

    W dniu 2011-05-12 01:12, porneL pisze:
    > On Wed, 11 May 2011 09:55:57 +0100, Marcin Miczek

    > W HTML UTF-16 nie będzie oszczędniejszy, bo koszt kodu i URLi jest
    > podwojony.

    O słuszna uwaga. Szzczególnie, że ilość kodu HTML będzie podobna do
    ilości treści.

    Dzięki za słuszną uwagę, p.

  • 13. Data: 2011-05-13 11:30:34
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako porneL <n...@p...net> w artykule
    <news:op.vvcaqqegvq69rq@aimac.local> pisze:

> [...]

    Tu nie ma mowy o UTF-16, sami zobaczcie:
    /----
    Znaki CJK zajmują po 3 bajty zamiast 2 w kodowaniach narodowych.
    \----

    > W HTML UTF-16 nie będzie oszczędniejszy, bo koszt kodu i URLi jest
    > podwojony.

    UFT-16 jako text/html to w ogóle nie będzie, bo nie znam standardu, który by
    na to zezwalał. Jeśli sądzicie inaczej, wskażcie RFC, które dopuszcza w
    Internecie niezakodowany tekst zawierający bajty 0x00.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)
    Słuchaj, ty zacznij czytać też, a nie tylko pisać ...

  • 14. Data: 2011-05-13 12:19:36
    Od: Marcin Miczek <m...@N...miczek.pl>

    W dniu 2011-05-13 13:30, Andrzej P. Wozniak pisze:
    > Osoba podpisana jako porneL <n...@p...net> w artykule
    > Tu nie ma mowy o UTF-16, sami zobaczcie:
    Link odnosi się do całego zdania - również do UTF-8, a w szczególności
    do znaków CJK, o których jest mowa.

    > UFT-16 jako text/html to w ogóle nie będzie, bo nie znam standardu,
    > który by na to zezwalał. Jeśli sądzicie inaczej, wskażcie RFC, które
    > dopuszcza w Internecie niezakodowany tekst zawierający bajty 0x00.
    Nie wiem, czy jest na to RFC, ale W3C wspomina o UTF-16 [
    http://www.w3.org/TR/html4/charset.html#encodings ], a Firefox i Chrome
    mają UTF-16 w swoich menu.

    Marcin Miczek

  • 15. Data: 2011-05-13 22:17:16
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Fri, 13 May 2011 12:30:34 +0100, Andrzej P. Wozniak
    <u...@p...onet.pl.invalid> wrote:

> [...]
    > na to zezwalał. Jeśli sądzicie inaczej, wskażcie RFC, które dopuszcza w
    > Internecie niezakodowany tekst zawierający bajty 0x00.

    HTML4 http://www.w3.org/TR/html4/charset.html#h-5.2
    zezwala na wszystko z tej listy:
    http://www.iana.org/assignments/character-sets
    i tam jest pełno kodowań z \0.

    XML wręcz wymaga obsługi UTF-16: http://www.w3.org/TR/xml/#charsets
    (to dla mnie jeden z powodów, dla których "parsery XML są łatwe do
    napisania" jest bujdą).

    HTML5 zezwala na UTF-16:
    http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/mu
    ltipage/parsing.html#character-encodings-0

    Oczywiście dozwolone nie oznacza, że to dobry pomysł.

    --
    regards, porneL

  • 16. Data: 2011-05-14 08:44:37
    Od: Piotr Siudak <s...@x...pl>

    W dniu 14.05.2011 00:17, porneL pisze:

    > Oczywiście dozwolone nie oznacza, że to dobry pomysł.

    mozesz rozwinąć?

    --
    Piotr Siudak
    s...@x...pl

  • 17. Data: 2011-05-14 08:52:27
    Od: Marcin Miczek <m...@N...miczek.pl>

    W dniu 2011-05-12 01:12, porneL pisze:
    > W HTML UTF-16 nie będzie oszczędniejszy, bo koszt kodu i URLi jest
    > podwojony.
    Masz rację. Dla testów spróbowałem zakodować w UTF-16 jedną stronę,
    gdzie tekstu japońskiego jest dość dużo w stosunku do kodu HTML. Mimo to
    UTF-8 jest oszczędniejszy.

    Można zobaczyć zestawienie na stronie http://test.miczek.pl/utf/

    Ponadto, jeśli chce się bez problemów wczytać style, a HTML jest w
    UTF-16, to plik CSS też powinien być w UTF-16 (może jest obejście - nie
    szukałem). A to już jest wyraźna strata miejsca.

    Marcin Miczek

  • 18. Data: 2011-05-14 09:01:31
    Od: Piotr Siudak <s...@x...pl>

    W dniu 14.05.2011 10:52, Marcin Miczek pisze:

    > Ponadto, jeśli chce się bez problemów wczytać style, a HTML jest w
    > UTF-16, to plik CSS też powinien być w UTF-16 (może jest obejście - nie
    > szukałem). A to już jest wyraźna strata miejsca.

    30%? "wyraźna strata" to jest zmiana o rząd wielkości róznica miedzy 15k
    a 20k fachowo klasyfikuje sie jako "zasadniczo pomijalna"

    --
    Piotr Siudak
    s...@x...pl

  • 19. Data: 2011-05-14 10:52:15
    Od: Marcin Miczek <m...@N...miczek.pl>

    W dniu 2011-05-14 11:01, Piotr Siudak pisze:
    > 30%? "wyraźna strata" to jest zmiana o rząd wielkości róznica miedzy 15k
    > a 20k fachowo klasyfikuje sie jako "zasadniczo pomijalna"
    Jeśli chodzi o CSS (bez japońskich znaków), plik kodowany w UTF-16 (2
    bajty na znak) jest dwukrotnie większy niż w UTF-8 (1 bajt na znak),
    więc nie 30% a 100%.

    Nie wiem, czy to jest "zasadniczo pomijalne". Na dysku być może, jeśli
    chodzi o transfer - już mniej. Oczywiście wszystko zależy od rozmiaru
    serwisu, liczby odwiedzających, buforowania, kompresji itd. Wydaje mi
    się jednak, że obecnie lepiej użyć UTF-8 niż UTF-16.

    Marcin Miczek

  • 20. Data: 2011-05-14 15:03:21
    Od: Piotr Siudak <s...@x...pl>

    W dniu 14.05.2011 12:52, Marcin Miczek pisze:
    > Jeśli chodzi o CSS (bez japońskich znaków),

    Moze zacznij od objaśnienia sensu kodowania w utf16 dokumentu skoro
    mozna go zakodowac w ASCII. Tak, wiem że napisałeś że to dlatego ze
    chcesz "bez problemów". Objaśnij.

    > plik kodowany w UTF-16 (2 bajty na znak) jest dwukrotnie większy niż w UTF-8 (1
    bajt na znak),
    > więc nie 30% a 100%.

    Dla kogoś, kto serwuje wyłącznie CSS to rzeczywiście moze byc róznica. W
    zaproponowanym *przez_Ciebie* przykladzie byla to jednakowoż strona z
    arkuszem CSS wydzielonym do osobnego pliku. Zakodowana w UTF-8 zajeła
    16079 bajtów a w UTF-16 w 21422 bajtów co stanowi wzrost o 33,22%. Kup
    se kalkulator czy coś.

    Pomijając juz zupełnie fakt że żeby odnieść to choć troche do
    rzeczywistości trzeba by sprawdzic jaką część pasma stanowi serwowanie
    szablonów CSS. I jak bardzo jest to pomijalna wartość.

    > Oczywiście wszystko zależy od rozmiaru
    > serwisu, liczby odwiedzających, buforowania, kompresji itd.

    Skoro zależy od czynników które wymienileś to żeby odpowiedzieć jak jest
    lepiej trzeba prze analizowac te czynniki.

    > Wydaje mi się jednak, że obecnie lepiej użyć UTF-8 niż UTF-16.

    Mozna też pojechać z "wydaje mi sie". Fakt.

    --
    Piotr Siudak
    s...@x...pl