  • 11. Data: 2012-01-21 16:21:25
    Temat: Re: sterowniki modelarskich silników bezszczotkowych
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    grg12 wrote:

    > Chyba się nie zrozumieliśmy - potrzebuję silnika do napędu narzędzia a
    > nie
    > pozycjonowania.

    No najwyraźniej.

    Frezarka już działa:
    > http://www.youtube.com/watch?v=2O-sXu43ZLk
    > ale silniczek który w tej chwili napędza narzędzie (silnik DC, około
    > 45W)

    Niezłe

> [...]
    > wygląda na to że ESC
    > używa sygnałów z silnika (nieważne czy z hallotronu czy wyindukowanego
    > na nieużywanym
    > uzwojeniu) tylko do sterowania generatorem trójfazowym a wypełnienie
    > sygnału PWM
    > (nakładanego na "trójfazowy") zależy tylko od impulsów sterujących z
    > radia.
    > Krótko mówiąc - takie urządzenie będzie się zachowywało jak tania
    > "multiszlifierka" - niby
    > można sobie ustawić obroty ale po przyłożeniu do materiału natychmiast

    No ale one chyba siadaja bo silnik jest przeciążony. W takiej sytuacji
    to najsprytniejszy regulator nie utrzyma obrotów.

    Niestety nie znam się na tym ale mam kilka silników modelarskich
    i nie wyobrażam sobie używania tego w frezarce. Te regulatory dosyć
    szybko odcinają zasilanie silników przy przeciążeniu i skończy się złamaniem
    freza przy każdym wejściu w materiał. Charakterystyka pracy takiego
    sterownika
    do modelu jest pewnie zupełnie inna niż przy napędzie frezu. Moge oczywiście
    się mylić.

  • 12. Data: 2012-01-21 17:01:23
    Od: grg12 <g...@g...com>

    On Jan 21, 5:21 pm, "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>
    wrote:

    > No ale one chyba siadaja bo silnik jest przeciążony. W takiej sytuacji
    > to najsprytniejszy regulator nie utrzyma obrotów.

    Silnik nie jest przeciążony - pokrętłem można ustawić szlifierkę tak
    żeby pod obciążeniem kręciła się z odpowiednią prędkością. Tylko że
    wtedy na biegu jałowym będzie się kręciła znacznie szybciej - a frezy
    tego nie lubią. Swoją drogą ciekawe dlaczego niektóre multiszlifierki
    tak się zachowują - silnik DC "z natury" całkiem nieźle stabilizuje
    obroty i nie trzeba cudów żeby dobrze działały (naprawiałem kiedyś
    zasilacz do BFW40/E - spodziewałem się cudów na kiju bo to wrzeciono
    pracuje naprawdę stabilnie, a znalazłem najzwyklejszy regulator fazowy
    - niewiele bardziej skomplikowany niż ściemniacz do żarówek)

  • 13. Data: 2012-01-21 21:57:55
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 21.01.2012 18:01, grg12 wrote:

    > pracuje naprawdę stabilnie, a znalazłem najzwyklejszy regulator fazowy

    Mam miniszlifierkę Proxxon i na pozór też jest tylko regulator fazowy,
    ale musi tam być coś bardziej wymyślnego, bo wyraźnie reguluje w
    zależności od obciążenia. Dla niedowiarków prosty test polegający na
    ustawieniu maksymalnych obrotów i szybkim przekręceniu na minimalne -
    słychać jakby ją wyłączono, a kiedy obroty spadną do zadanych to zaczyna
    "bzyczeć" znowu.

    Mirek.

  • 14. Data: 2012-01-21 22:22:17
    Od: grg12 <g...@g...com>

    On Jan 21, 10:57 pm, Mirek <i...@z...adres> wrote:

> [...]
    > ustawieniu maksymalnych obrotów i szybkim przekręceniu na minimalne -
    > słychać jakby ją wyłączono, a kiedy obroty spadną do zadanych to zaczyna

    Bo to cwany regulator fazowy - jeśli silnik kręci się zbyt szybko,
    wytwarza zbyt wysokie napięcie i tyrystor się nie otwiera. Nie
    chodziło mi o to że ten zasilacz jest kiepsko zaprojektowany - bo
    działa wyśmienicie - tylko o to że jest prosty w konstrukcji. A mimo
    to niektórzy producenci miniszlifierek nie potrafią czegoś takiego
    zbudować...

  • 15. Data: 2012-01-22 19:30:35
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 21.01.2012 18:01, grg12 pisze:

> [...]
    > pracuje naprawdę stabilnie, a znalazłem najzwyklejszy regulator fazowy
    > - niewiele bardziej skomplikowany niż ściemniacz do żarówek)

    Witam,

    Ja niedawno bawiłem się sterowaniem silnika komutatorowego DC, z
    magnesami trwałymi, o mocy ok 75W, i napięciu 24V znamionowym.
    Zastosowanie - do napędu "rękawu" z podłączoną pod niego prostnicą czyli
    trochę podobne zastosowanie - o zmiennym obciązeniu.
    No i z rozmaitych doświadczeń wyszło mi, że najlepiej sprawdza się
    zwykły regulator szeregowy, ze stabilizacją napięcia. Coś w rodzaju
    zasilacza stabilizowanego po prostu.
    Układy na triaku, czy prosty PWM bez feedback'u szalenie zmniejszały
    moment obrotowy, a dodatkowo wprowadzały nierównomierną prace silnika
    (drgania ruchu obrotowego spowodowane szatkowaniem napięcia - zamiast DC
    mamy tutaj prąd pulsujący).
    No i po prostu pod obciązeniem napięcie siada i silnik staje. Przy
    stabilizacji napięcia, nawet napięcie na poziomie 6V-7V sprawia, ze nie
    jestem w stanie zatrzymać ręką wału silnika, a co dopiero przy 24V.
    Zresztą - rozkręcam ten silnik nawet do 60V ;-) Chińczycy mogą, to i
    ja też :-)

    Więc jeśli nie masz stabilizacji napięcia u siebie, to spróbuj najpierw
    to wprowadzic, to może okaże się , że sie obecny silnik nadaje. (Jesli
    masz, to ten temat traktujmy jako niebyły)

    --
    Jado

    From New ARM user:
    "I've seen example startup scripts and linker files and I have no idea
    what does what!"

  • 16. Data: 2012-01-22 19:52:07
    Od: grg12 <g...@g...com>

    On Jan 22, 8:30 pm, Jacek Domański <j...@N...pl> wrote:
    > No i z rozmaitych doświadczeń wyszło mi, że najlepiej sprawdza się
    > zwykły regulator szeregowy, ze stabilizacją napięcia.   Coś w rodzaju
    > zasilacza stabilizowanego po prostu.

    A to racja - silnik chodzi wtedy najspokojniej, tyle że przyzwoita
    stabilizacja napięcia kosztuje więc większość producentów jej nie
    stosuje. W moim przypadku silniczek był zasilany z zasilacza
    laboratoryjnego ze sporą rezerwą mocy. Pewnie mógłbym mu podnieść
    napięcie i wyciągnąć jeszcze trochę więcej mocy ale nie chcę go
    zarżnąć.

  • 17. Data: 2012-01-22 21:14:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2012-01-22 20:52, grg12 pisze:

> [...]
    > laboratoryjnego ze sporą rezerwą mocy. Pewnie mógłbym mu podnieść
    > napięcie i wyciągnąć jeszcze trochę więcej mocy ale nie chcę go

    Jest taka kostka TPIC2101 Texasa. Co prawda działa na "samochodowe 12V",
    ale jak trochę pokombinować, to i na 24 pociągnie. Zrobiłem sobie na
    niej zasilacz do wiertarki, jest super.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 18. Data: 2012-01-22 22:44:14
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    W dniu 22.01.2012 22:14, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Jest taka kostka TPIC2101 Texasa. Co prawda działa na "samochodowe 12V",
    > ale jak trochę pokombinować, to i na 24 pociągnie. Zrobiłem sobie na
> [...]
    Ja to swojego czasu myslalem nad skonstruowaniem własnego silnika - na
    bazie magnesow neodymowych, tez bezszczotkowego. W tej sytuacji mozna
    by go zrobić o dosc duzej srednicy (np. 10cm), co zapewniloby duzy
    moment obrotowy. Mozna kombinowac stosownie do potrzeb :-)
    Ale póki co wykorzystuje fabryczne silniki :-)

    --
    Jado

    From New ARM user: