  • 11. Data: 2009-02-11 13:32:06
    Temat: Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    gargamel schrieb:

    > a jak komp sie zawiesi to co wtedy?:O)
    > dlatego urzywanie kompa w roli sterownika jest troszke niepoważne

    ale można używać do sprawdzania postów na obecność błędów
    ortograficznych. Co do sterowania to oczywiście można używać PCta jako
    sterownika, choć nie zupełnie opłaca się to ze względów ekonomicznych.
    Ale jako system operacyjny niekoniecznie musi być Windows. Osobiście
    widziałem sterowanie (demonstacyjne) zrobione na tandemie z dwóch PCtów,
    system operacyjny QNX. Chodzi chyba od 1988 roku. W międzyczasie
    wymieniono kilka razy hardware oraz kilka razy software bez
    zatrzymywania całości. Ot ciekawostka.

    Waldek

  • 12. Data: 2009-02-11 14:10:41
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    gargamel denied rebel lies:

    > sterowniki na mikrokontrolerach programujesz w asemblerze (całkowita
    > kontrola nad kodem),

    Tu to byłbym ostrożny.

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|Live your life so you don't see mine
    (::) (::)|

  • 13. Data: 2009-02-11 15:14:29
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    gargamel pisze:

    > a jak komp sie zawiesi to co wtedy?:O)
    > dlatego urzywanie kompa w roli sterownika jest troszke niepoważne

    Mnie sie pytasz? To problem tworcy tego tematu.

  • 14. Data: 2009-02-11 15:18:19
    Od: Mario <l...@p...onet.pl>

    Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > system operacyjny QNX. Chodzi chyba od 1988 roku. W międzyczasie
    > wymieniono kilka razy hardware oraz kilka razy software bez

    Sterowanie na pc owszem zdarza się. Zajmowałem się wypalarkami XY
    pracującymi pod DOS i pod wykastrowanym W98. Da się. Starsza - ta dosowa
    to chodzi cały czas na tym samym dysku i na karcie PCI VGA bynajmniej
    nie PCI express oraz na dedykowanych kartach I/O ISA. Da sie ale w
    warunkach domowych to pewnie byłby zużyty pecet ze starym dyskiem, który
    po dwóch latach ma bad sektory i z XPkiem zawierajacym mnóstwo szitu.
    Kastrując XPka traci sie dużo możliwości jak możliwość sterowania na
    odległość przez HTTP/PHP czy przez zdalną konsolę (lepiej przez http).
    Dlatego pecet jako centum sterowania to dobry pomysł ale jako sterowniki
    to lepiej mikrokontrolery. A wracając do przemysłowych to w nich często
    jest Windows CE np w panelach graficznych i i komputerach przemysłowych
    - ale głównie pracują jako SCADA.

    MD

  • 15. Data: 2009-02-11 15:32:51
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > bo on chce sterować centralką wentylacyjną a wiec wymaganba jest
    > niezawodnosć, nice chcesz chyba żeby chłop w nocy sie zadusił bo linux
    > się zawiesił, albo spuchły kondensatorki na płycie głównej:O)

    A jego mikrokontroler nie moze ulec latch up i pojsc z dymem? Poza tym
    jak sadze to nie bedzie sterowalo wentylacja w kopalni tylko w domu,
    wiec wymagania co do niezawodnosci sa niewielkie i wyznaczone tylko
    upierdliwoscia ciaglych resetow.

    > stanowczo przesadziłeś, stabilność PC jest praktycznie żadna, bo tam nie
    > masz żadnej kontroli nad oprogramowaniem i sprzętem i nawet restart nie
    > zawsze pomoże

    Co rozumiesz przez kontrole nad oprogramowaniem i sprzetem?

    > sterowniki na mikrokontrolerach programujesz w asemblerze (całkowita
    > kontrola nad kodem), masz rozdzielenie pamięci programu i danych i takei
    > tam (całkowita odpornosć na wirusy i błędy)

    No wiesz, w assemblerze to sie programuje jakis kontroler, ktory ma 1kB
    FLASH, pokaz mi przyklad programu napisanego w assmeblerze na np.
    ATMega128, zajmujacy caly dostepny FLASH?
    Co do rozdzielenia pamieci programu i danych to podobnie masz w PC -
    tryb wirtualny, bity no-execute, mechanizmy execute data prevention itd.
    Fizycznie jest to inaczej zrealizowane, ale efekt koncowy taki sam.

    > uP ma licznik wachdog który kontroluje awarie, a restart trwa pojedyńcze
    > sekundy, a nie minuty jak w PC, no i żre pojedyńcze waty energii (a nie
    > setki W jak PC) i kosztuje pojedyńcze setki złotych (a nie tysiace jak PC)

    A jesli siadzie elektronika, rozprogramuje sie FLASH to co ci da
    watchdog? Co do setek W tez przesadziles, plyty mini-ITX zuzywaja
    pojedyncze waty, co oczywiscie nie zmienia faktu, ze np. taki picoAVR
    zuzywa milion razy mniej :)

    BTW. Tez uwazam, ze uzywanie PC do sterowania wentylacja to dosyc
    nieszczesliwy pomysl. Z drugiej strony rozumiem, ze dla kogos bez
    doswiadczenia mikrokontrolery to czarna magia, a napisanie programu na
    PC to pare minut zabawy.

  • 16. Data: 2009-02-11 17:29:06
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "T.M.F." napisał:
    > Co rozumiesz przez kontrole nad oprogramowaniem i sprzetem?

    to że pisząc w asemblerze dokładnie wiesz co piszesz i jaki sprzęt
    oprogramowujesz, a w językach wysokopoziomowych to nigdy nie wiesz jak
    program zostanie skomplilowany, nawet w takim C pisząc pętlę nie wiesz jaki
    naprawdę kod asemblera oba zawiera,

    > No wiesz, w assemblerze to sie programuje jakis kontroler, ktory ma 1kB
    > FLASH, pokaz mi przyklad programu napisanego w assmeblerze na np.
    > ATMega128, zajmujacy caly dostepny FLASH?

    wiesz, widziałęm program graficzny 3D na PCta napisany w asemblerze
    zajmujące megabajty kodu, więc mozna:O)
    na starym pierniku (jakiś stary pentium) obliczał i wyswietlał grafikę 3D w
    czasie rzeczywistym!!! co na dzisiejszych kompach PC jest wyzwaniem, wiec
    można

    .

  • 17. Data: 2009-02-12 22:43:05
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > program zostanie skomplilowany, nawet w takim C pisząc pętlę nie wiesz
    > jaki naprawdę kod asemblera oba zawiera,

    A po co ci to wiedziec? Zakladajac, ze kompilator nie ma bledow. Wlasnie
    po to sie stosuje jezyki wysokiego poziomu, zeby nie martwic sie o
    nieistotne pierdoly. Tam gdzie kod assemblerowy jest z jakiegos powodu
    istotny wrzuca sie mala wstawke i juz. Poza tym wytlumacz prosze w jaki
    sposob kompilator mi przeslania sprzet, ktory oprogramowywuje? Tak moze
    byc jesli korzystam z jakiejs biblioteki i jej API, ale kompilator nie
    ma nic do tego. Tak samo moge stosowac warstwe abstrakcji od sprzetu w
    assemblerze.

    > wiesz, widziałęm program graficzny 3D na PCta napisany w asemblerze
    > zajmujące megabajty kodu, więc mozna:O)

    Podaj nazwe. I nie twierdze, ze nie mozna, to po prostu jest bez sensu.

    > na starym pierniku (jakiś stary pentium) obliczał i wyswietlał grafikę
    > 3D w czasie rzeczywistym!!! co na dzisiejszych kompach PC jest
    > wyzwaniem, wiec można

    Jasne, biorac pod uwage, ze wspolczesne procesory graficzne bija na
    glowe CPU, a drivery i biblioteki graficzne sa rozwijane od lat przez
    zespol specjalistow, ktorzy niczym innym sie nie zajmuja to istotnie
    masz szanse napisac cos szybciej w assemblerze... masz niezle ego :)

  • 18. Data: 2009-02-13 09:16:45
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    gargamel wrote:

    > a jak komp sie zawiesi to co wtedy?:O)
    > dlatego urzywanie kompa w roli sterownika jest troszke niepoważne

    'Komp' zwieszac sie nie powinien.

    Przykladowo :

    jerry etc # uptime
    10:21:46 up 185 days, 15:19, 4 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

    Jesli chcesz wiekszej pewnosci to pogooglaj za czyms co sie nazywa 'watchdog
    timer' i 'hardware watchdog' . mozna tez takowy latwo zrobic samemu.

    Druga sprawa to zastosowanie. Przykladowo jesli chodzi o sterowanie piecem
    to owszem, uzycie PC (duzo czesci, duzy system operacyjny = duzo elementow
    ktore moga potencjalnie zadzialac zle i dlugi proces testowania
    niezawodnosci) wydaje sie zlym pomyslem, chociaz przy uzyciu prostego WDT
    to jeszcze nie jest duzy problem.
    Sterowanie rakieta czy samolotem albo komputer samochodowy - tu
    juz 'wielkosc' systemu ma duze znaczenie , bo jesli zdarzy sie zwis czy
    restart to system musi byc gotowy w ulamkach sekund.
    Z drugiej strony czy lepiej uzyc systemu testowanego przez miliony ludzi
    codziennie , dosc znanego i na otwartym kodzie, tak ze w razie znalezienia
    bledu bez problemu znajdziemy programiste ktory napisze latke?
    Czy moze malej domorobki, z kodem znanym tylko autorowi, testowanym tylko
    przez siebie i wymagajacym specjalisty do zrozumienia kodu i wprowadzenia w
    nim zmian?

    Do sterowania oswietleniem i wentylacja mysle komputer domowy wystarczy,
    jesli sie zwiesi to bedzie przez chwile ciemno i tyle. Dodatkowo latwo
    wprowadzic skomplikowany ('prototypowy') kod typu analiza ruchu z kamer,
    przewidywanie obecnosci osob i zalaczanie wentylacji zanim sie one pojawia
    na podstawie analizy statstyk itd. itp. co tam autor ma w planach, bo zdaje
    sie chce sie po prostu pobawic a nie budowac urzadzenie do podtrzymywania
    zycia ;)

  • 19. Data: 2009-02-13 09:29:52
    Temat: [OT] geek wars (bylo : Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?)
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    T.M.F. wrote:

> [...]
    > istotny wrzuca sie mala wstawke i juz. Poza tym wytlumacz prosze w jaki
    > sposob kompilator mi przeslania sprzet, ktory oprogramowywuje? Tak moze

    Sluszne uwagi. Ja dodam ze :

    1)Na mikrokontrolery rowniez sa kompilatory C i duzo ludzi pisze w C ,
    uzywajac tych 'niebezpiecznych' kompilatorow ;) (co do 'wyniku' to racja ze
    sie nie wie co kompilator wygeneruje, ale jesli juz sie trafi na wadliwy,
    to latwo zmienic platforme)

    2)Wlasnie o to chodzi przy uzywaniu 'peceta' i jezyka wyzszego poziomu,
    jesli ktos nie ma doswiadczen ze sprzetem - cos mu nie dziala, zepsulo
    sie 'cos w srodku' to wywala cale pudlo , idzie do sklepu, kupuje nowe,
    niekoniecznie takie samo albo uwaznie patrzac na konstrukcje, byle mialo
    podobne porty i mozliwosci. W skrajnych przypadkach moze zmienic nawet
    architekture procesora :)

    3)Jesli mamy kod w C ktory jest 'idealny' i nie planujemy w nim poprawek to
    mozna zatrudnic elektronika/firme ktora skompiluje go na VHDL i wykona nam
    z niej chipa/kontroler. ew. przeportuje na mikrokontroler :)

  • 20. Data: 2009-02-13 10:49:34
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-02-13 10:16:45 +0100, Piotr Curious Gluszenia Slawinski
    <c...@m...ip.tpnet.pl> said:

    > Do sterowania oswietleniem i wentylacja mysle komputer domowy wystarczy,

    Wystarczy??? toż to aż za dużo...
    Nie wiem czy był już poruszany problem energochłonności... ? i
    optymalnego wykorzystania zasobów?

    komputer o mocy 100-150W, pracujący 24/7 (bo taka rola sterownika) da
    nam miesięcznie rachunek około 40-50PLN. Może się okazać że to więcej
    niż sterowane nim oświetlenie. Oczywiście jeśli kogoś stać na kosztowne
    zabawy, to potraktuje ten fakt ciepłym strumieniem.

    Tymaczasem sterownik zrobiony samodzielnie na jakimklolwiek 8 bitowym
    procesorze zupełnie wystarczy, i będzie miał średnie zużycie mocy może
    z 10W, albo i mniej jeśli zaprojektuje się go z odpowiednią dbałością w
    tym keirunku.
    Mówię tu o sterowaniu urządzeniami elektrycznymi (jak w temacie), nie o
    śledzeniu zmian obrazu z 25 kamer.

    Następna rzecz - przypuszczam że parcie w kierunku wykorzystania PC
    wynika z tego że on już w domu jest, tylko mu trzeba dokoptować kawałek
    hardware i software.
    A pomyśleć też trzeba że przy pracy ciągłej szybciej padnie chiński
    zasilacz, o wymianie wentylatorów 2 razy w sezonie nie wspomnę (bo też
    chińskie;)

    > co tam autor ma w planach, bo zdaje
    > sie chce sie po prostu pobawic

    Pobawić się zawsze można, jednak nie można do takich eksperymentów
    dorabiać ideologii że jest to rozwiązanie słuszne technologicznie.

    --
    DJ