-
1. Data: 2010-07-09 20:15:26
Temat: sterowanie 12V w aucie
Od: Arek <a...@...a.z.e.t.a.pl>
Jest urządzenie wyzwalane zwarciem wejścia do masy.
Potrzeba mi sterować 12V z auta - w sensie podaję 12V (choć w aucie to 12V
to pewnie może być od kilku do kilkunastu V), coś zwiera mi owo wejście do
masy. Zastosowanie w aucie więc chodzi o coś solidnego, niepsującego się,
rozsądnego (po zamontowaniu dostęp będzie trudny). Sygnał wyzwalający będzie
czasami aktywny po kilka godzin ciągle.
Jaki układ najlepiej zastosować przy takich wymaganiach? Jakiś przekaźnik po
prostu?
--
Arek
-
2. Data: 2010-07-09 20:37:35
Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2010-07-09 22:15, Arek wrote:
> Jest urządzenie wyzwalane zwarciem wejścia do masy.
Ok, ile zjada na tym wejściu pradu ?
Jesli niewiele to:
a) elektryk wybierze przekaźnik
b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.
Punkt a) zje troche pradu akumulatora, punkt b) pomijalnie mało.
Osobiście zrobił bym to na tranzystorze żeby większośc elektryków
samochodowych dostala zawału serca na widok takich futurystycznych
technologii ;)
-
3. Data: 2010-07-09 20:52:12
Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
Od: Arek <a...@...a.z.e.t.a.pl>
Sebastian Biały wrote:
> On 2010-07-09 22:15, Arek wrote:
>> Jest urządzenie wyzwalane zwarciem wejścia do masy.
>
> Ok, ile zjada na tym wejściu pradu ?
Tyle co nic, zdaje się to we układu cyfrowego więc pewnie jak w mA wejdziemy
to te mA to będzie już gigantycznie dużo.
>
> Jesli niewiele to:
>
> a) elektryk wybierze przekaźnik
>
> b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.
Jaki tranzystor wybrać do pracy w warunkach auta (akurat to będzie wewnątrz
auta ale zimą nadal będzie zimno, a latem z 50 stopni jak się nagrzeje
pewnie dało by się uzyskać) ? Szkoda, że nie ma takich gotowców w
odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe ;-)
--
Arek, arekmx|gazeta.pl
-
4. Data: 2010-07-09 21:12:50
Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2010-07-09 22:52, Arek wrote:
> Tyle co nic, zdaje się to we układu cyfrowego więc pewnie jak w mA wejdziemy
> to te mA to będzie już gigantycznie dużo.
Rzecz w tym że nie są to setki mA. A to już dobrze.
> Jaki tranzystor wybrać do pracy w warunkach auta (akurat to będzie wewnątrz
> auta ale zimą nadal będzie zimno, a latem z 50 stopni jak się nagrzeje
> pewnie dało by się uzyskać) ?
Pierwszy lepszy ? BC547 pracuje od -60 do +150 w/g danych katalogowych.
> Szkoda, że nie ma takich gotowców w
> odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe ;-)
a) To zbyt innowacyjne
b) Przekaźnik tez trzeba jakoś zabezpieczyć przed wilgocią.
-
5. Data: 2010-07-09 21:26:06
Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
Od: mariusz <e...@w...pl>
Arek pisze tak:
> Szkoda, że nie ma takich gotowców w
> odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe ;-)
mogę wykonać
200zł :)
Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona zastosuj co mało
prądu źre. Przewody przyklej klejem na ciepło żeby nie
ułamały się nóżki od wibracji.
--
mariusz
-
6. Data: 2010-07-09 21:43:13
Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
Od: Michoo <m...@v...pl>
mariusz pisze:
> Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona zastosuj co mało
> prądu źre.
Oidp to te przekaźniki koło 0,2..0,5W wciągają. Jest to mało, ale setki
razy więcej niż tranzystor.
--
Pozdrawiam
Michoo
-
7. Data: 2010-07-10 08:51:29
Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
Sebastian Biały wrote:
> b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.
a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.
--
Marek Lewandowski
-
8. Data: 2010-07-10 10:19:59
Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sat, 10 Jul 2010 10:51:29 +0200, Marek Lewandowski wrote:
>Sebastian Biały wrote:
>> b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.
>
>a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.
Jak na razie to w autach zadnego transoptora nie ma, widac ich
konstruktorzy sa niedoswiadczeni.
Ale w sumie taki transoptor to dobra rada ..
J.
-
9. Data: 2010-07-10 11:34:02
Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Fri, 09 Jul 2010 23:43:13 +0200, Michoo wrote:
>mariusz pisze:
>> Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona zastosuj co mało
>> prądu źre.
>Oidp to te przekaźniki koło 0,2..0,5W wciągają. Jest to mało, ale setki
>razy więcej niż tranzystor.
Zalezy jaki tranzystor i czym ma sterowac.
Jesli ma np przelaczac 1A, to wypadaloby wpuscic w bramke 10-20mA.
a to juz 0.12-0.24W straty na oporniku.
Mozna uzyc mosfeta .. i stosownych zabezpieczen, zeby go za czesto nie
wymieniac :-)
J.
-
10. Data: 2010-07-10 12:15:01
Temat: Re: sterowanie 12V w aucie
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2010-07-10 10:51, Marek Lewandowski wrote:
>> b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.
> a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.
Choć zapewne nie będzie w stanie tego sensownie uzasadnić.