  • Data: 2014-06-03 15:37:59
    Temat: Re: stara pamięć nie rdzewieje
    Od: Mario <m...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-06-03 01:41, Piotrne pisze:

    > To widocznie przeoczyłem możliwość aktywacji danej gałęzi
    > przy spełnieniu warunku nr_stanu == n. Oczywiście taki
    > warunek można poskładać z przekaźników i chcąc coś zrobić
    > w stanie nr 10 podać jako warunek:
    > (bit0 == wyłączony) ORAZ (bit1 == włączony) ORAZ
    > (bit2 == wyłączony) ORAZ (bit3 == włączony)

    Nie jest to dobre bo przechodząc do kolejnego stanu musisz kasować bit
    poprzedniego (czy poprzednich). Łatwo o pomyłkę. A jak masz zmienną STEP
    to przy warunku STEP=10 i np PozycjaKoncowa=True ustawiasz STEP na 11.
    Bloczki =, >, >=, <, <= ADD, MUL czy MOVE masz praktycznie w każdej
    implementacji Laddera.

    > i podobnie ustawiać wartość nr_stanu w (prawie) każdej
    > gałęzi, ale to jest jeszcze mniej czytelne od używania
    > pojedynczych bitów. Operacje na liczbach też są uciążliwe
    > - trzeba użyć bloku z odpowiednim działaniem, podawać
    > argumenty z określonej lokalizacji, wskazywać lokalizację
    > wyniku, aktywować blok działania. Jeśli to jest coś
    > bardziej skomplikowanego niż A+B, to potrzeba kilku bloków
    > i robi się nieczytelne. Nawet nie próbowałem umieszczać
    > tego w jednej gałęzi, tylko wykonywało się "po kolei".

    Można umieszczać w jednym rungu tylko zazwyczaj nie da się do wyjścia z
    wynikiem operacji podpinać wejścia następnego bloczka matematycznego.
    Trzeba używać zmiennych pomocniczych co jest dość upierdliwe.

> [...]
    > OR %SM0.1
    > MOVE 20, %VW104
    > (* Network 25 *)
    > (*Obliczenie liczby kroków*)
    > LD %SM0.0
    > MOVE %VD150, %VD140
    > MUL %VD136, %VD140
    > (* Network 26 *)
    > (*Obliczenie liczby kroków - c.d.*)
    > LD %SM0.0
    > DIV DI#10, %VD140
    > (* Network 33 *)
    > LD %SM0.0
    > AND %Q0.5
    > PHOME 1, %M8.0, %V220.3, %V220.3, %VW110, %VW174, %VW100, %VW102,

    Dla m,nie czytelniejszy rysunek w ladderze. A szczególnie gdy monitoruję
    z laptopa realizację programu w PLC.

    > Adresy w pamięci trzeba było uzgadniać z innym urządzeniem
    > - panelem HMI, który komunikował się z PLC. Narzędzia do programowania
    > nie były zintegrowane, można było np. przygotować bazę zmiennych
    > z adresami i wymieniać ją między środowiskami.

    Teraz są zintegrowane. Ale to też nie musi być zaletą. W Schneiderze
    możesz używać wspólnych nazw w PLC (np M258) i HMI (Magelis).
    W protokole komunikacyjnym też są wysyłane nazwy zmiennych a nie
    odpowiadające im adresy. W efekcie przy panującej modzie na nadawanie
    długich nazw, transmisja jest zajęta głównie przesyłaniem nazw a nie
    wartości :) Przy dużej ilości zmiennych to może być problem.

    --
    pozdrawiam
    MD