  • 21. Data: 2016-03-30 11:03:27
    Temat: Re: stan kolekcjonerski :)
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 29 Mar 2016 16:59:36 -0700 (PDT) Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> napisał:

    >Jak byly ametysty to byl jeden kanal.

    Racja. A za moich czasów były już dwa. A na dodatek jeszcze jakiś
    chyba ruski czy czeski łapało* (słabiej i ze śniegiem, ale stabilnie).
    No a trochę później to już WOT51, Top Canal, Polonia 1, ale to się już
    oglądało na Neptunie 471, albo Elektronice C-432 (kolor! :-) ).
    Wszystkie przygody Drużyny A i MacGyvera oglądałem właśnie na tym
    ostatnim sprzęcie :-)

    *) Loc. KO02MF - ktoś pamięta co jeszcze dawało się w TV złapać,
    oprócz TVP1 i 2, tak ok. 1985-89?

  • 22. Data: 2016-03-30 11:33:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello __Maciek,

    Wednesday, March 30, 2016, 11:03:27 AM, you wrote:

    [...]

    > *) Loc. KO02MF - ktoś pamięta co jeszcze dawało się w TV złapać,
    > oprócz TVP1 i 2, tak ok. 1985-89?

    Na niemal połowie kraju dało się złapać czeskie programy nadawane z
    nadajnika na Pradziadzie. Znaczy nadal się je łapie ale teraz cyfrowo.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pradziad

    Było to w tamtych czasach przekleństwo, bo nadawali m.in. na kanale 36
    z bardzo dużą mocą a na ten kanał były ustawione konwertery w
    magnetowidach i np. ZX Spectrum - na Zachodzie był to kanał przeznaczony
    na te właśnie cele.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2016-03-30 11:46:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 30 Mar 2016 11:03:27 +0200, __Maciek <i...@c...org>
    wrote:
    > *) Loc. KO02MF - ktoś pamięta co jeszcze dawało się w TV złapać,
    > oprócz TVP1 i 2, tak ok. 1985-89?

    Znajomy na wsi pod Łodzią chwalił się, że przy dobrej propagacji na
    zwykłej yadze łapie radziecki program retransmitowany z PKiN. Ktoś
    pamięta jaki to był program i z jaką mocą był nadawany?

    --
    Marek

  • 24. Data: 2016-03-30 12:08:29
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-03-29 o 23:52, sundayman pisze:
    > czy on ma 4K ?

    Akurat czarno-biały kineskop można by pogonić do dowolnie dużej
    rozdzielczości. Kolorowego tak się nie da, bo kolorowy ma tylko tyle
    pikseli, ile jest otworów w masce.

  • 25. Data: 2016-03-30 12:09:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Znajomy na wsi pod Łodzią chwalił się, że przy dobrej propagacji na
    > zwykłej yadze łapie radziecki program retransmitowany z PKiN. Ktoś
    > pamięta jaki to był program i z jaką mocą był nadawany?

    Ostankino. Moc całkiem zacna, w Warszawie w dalszej odległości od PKiN
    odbierany równie dobrze co TVP.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2016-03-30 12:34:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

    > Akurat czarno-biały kineskop można by pogonić do dowolnie dużej
    > rozdzielczości. Kolorowego tak się nie da, bo kolorowy ma tylko
    > tyle pikseli, ile jest otworów w masce.

    Z dokładnościa do średnicy plamki oczywiście. Francuska telewizja
    kiedyś miała ponad siedemset linii. Zmienili na 625 dopiero przy
    wprowadzaniu koloru. Przerabialem kiedyś telewizor Francuzowi,
    co przyjechał do Polski. Odchylanie było już dwustandardowe, ale
    trzeba było zmienić modulację wizji z pozytywowej na negatywową
    (jeden stopień odwracający na tranzystorze) oraz fonię zmienić z
    AM na FM (wyrzeźbiłem coś z gotowego modułu od polskiego telewizora
    kupionego w bomisie). Francuzi mają niesłychane zamiłowanie do
    robienia wszystkiego inaczej niż reszta świata.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2016-03-30 13:18:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    valid...
> [...]

    >z bardzo dużą mocą a na ten kanał były ustawione konwertery w
    >magnetowidach i np. ZX Spectrum - na Zachodzie był to kanał

    Ty masz do Pradziada blisko, choc nadal spory kawalek (80 km ?) i
    niewiele blizej niz ja.
    Ze spectrum problemow nie pamietam - wszak kabelek antenowy powinien
    byc ekranowany.

    Ale pamietam jak zrobilismy mecz szachowy Spectrum kontra Atari, i
    Spektrus gral nieczysto - zakłocal obraz atarynki.
    Mimo, ze kabelek byl ekranowany.
    Ale juz nie pamietam - czy problemem byl modulator, czy caly spektrus.
    Atarynka to byla solidnie zaekranowana ...

    J.

  • 28. Data: 2016-03-30 13:34:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, March 30, 2016, 1:18:59 PM, you wrote:

    > Ty masz do Pradziada blisko, choc nadal spory kawalek (80 km ?) i
    > niewiele blizej niz ja.

    Dokładnie 80km do mojego domu obecnie. Ale nie zmienia to faktu, że
    programy z Pradziada są odbierane jeszcze pod Kaliszem - jakieś 200km
    od nadajnika. On nadają naprawdę z zabijastą mocą.

    > Ze spectrum problemow nie pamietam - wszak kabelek antenowy powinien
    > byc ekranowany.

    Jasne. Tylko dopasowanie fatalne i w efekcie były interferencje :(
    Może ze Spectrum nie tak bardzo, ale z magnetowidu - masakra.

  • 29. Data: 2016-03-30 19:13:38
    Od: wowa <w...@g...pl>

> [...]
    > owszem. Tutaj takie siermiężne, zrobione z podstawki do lampy.
    > Tak jakby któremuś z inżynierów w fabryce się nudziło. Albo liczył
    > na premię za innowacyjność projektu. W późniejszych telewizorach
    > były nawet złącza specjalnej konstrukcji. Tylko jakoś tych pilotów
    > nigdy nie spotkałem w naturze. A nawet wtyczek, które pasowały do
    > gniazd w trochę nowszych telewizorach. Cholera wie, może nawet było
    > tak, że przemysł socjalistyczny poprzestał na produkcji gniazd, a o
    > umieszczeniu wtyczek w planie na najbliższą pięciolatkę zapomniał?

    Widziałem i miałem, właśnie do Ametysta. Nie wykluczone że nadal go mam
    :) Obudowa zielonkawa z plastiku lub ebonitu i niebieski kabel. Tu mogę
    coś kręcić po tylu latach.

    Wojtek

  • 30. Data: 2016-03-30 23:21:04
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Wed, 30 Mar 2016 11:33:47 +0200 RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> napisał:

> [...]
    >z bardzo dużą mocą a na ten kanał były ustawione konwertery w
    >magnetowidach i np. ZX Spectrum - na Zachodzie był to kanał przeznaczony

    No ale magnetowidy zazwyczaj miały z tyłu "śrubkę" do regulacji
    częstotliwości modulatora. Ten w Spektrumnie zresztą też się dawał
    regulować, tylko trzeba było komputer rozebrać i wtedy był dostęp -
    ustawiało się kręcąc rdzeniem cewki.