  • 11. Data: 2009-03-19 13:20:53
    Temat: Re: srednica przewodu do halogenu
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:gpt86e$e5p$1@news.onet.pl...
    > Aż sprawdziłem z ciekawości. Pojedynczy w izolacji gumowej lub
    > poliwinitowej ma od 13 ndo 17 A/mm^2 w zależności od ułożenia - w tym np
    > DY - te z pojedynczą izolacją do układania w rurkach. Przewody i kable w
    > PVC np DYt mają 11A przy 1mm^2. Dla 1,5mm^2 prąd około 14,5 A.

    Ja to bym nie ryzykował z prostego powodu. Przeciętne trafo albo
    przetwornica do halogenów to 80W.
    Gdy podłączysz lampeczkę 20-30W na przewodzie o przekroju "zero,coś tam"
    owszem świecia.
    Ale co się stanie gdy nastapi zwarcie przy zarówce? Można łatwo spalić
    chałupę takim cienkim przewodem chyba że będziesz się bawił w zabezpieczenie
    każdego obwodu za trafem z osobna.
    I druga sprawa. Jeżeli będzie większa ilość żarówek to będa swiecić z różną
    jasnością.
    Dlatego przewód 1,5mm2 albo 1,5mm2.
    Już widziałem magików którzy jechali przewodem teletechnicznym po krokwiach
    do halogenów.
    Prokurator z miejsca.

    Marek

  • 12. Data: 2009-03-19 13:34:38
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    marko1a pisze:
> [...]
    > każdego obwodu za trafem z osobna.
    > I druga sprawa. Jeżeli będzie większa ilość żarówek to będa swiecić z różną

    Trudny wybór :(

    W sumie masz rację. Ja nie mówiłem jakie dać kable tylko te 20A/mm^2
    wydawało mi się za duże. A zasada przy kładzeniu instalacjach jest zdaje
    się dość prosta. Do oświetlenia minimum 1,5mm^2 na gniazdka minimum 2,5mm^2.

    MD

  • 13. Data: 2009-03-19 13:38:53
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Dlatego przewód 1,5mm2 albo 1,5mm2.

    Miało byc 2,5 albo 1,5

    Marek

  • 14. Data: 2009-03-19 17:11:50
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Mario" napisał:
    > 1. Sprawdzić obciążalność w tabelach w podręcznikach/poradnikach dla
    > elektroinstalatorów.

    nie wiem jakie poradniki czytujesz, ale może prościej sprawdzić w normach?
    (dla 1.5mm^2 miedzi podają: 10-16A:O)

  • 15. Data: 2009-03-19 17:16:43
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Mario" napisał:
    > A zasada przy kładzeniu instalacjach jest zdaje się dość prosta. Do
    > oświetlenia minimum 1,5mm^2 na gniazdka minimum 2,5mm^2.

    nie ma czegoś takiego jak dawanie 1.5 do oświetlenia a 2.3 do gniazdek. to
    zależy wyłącznie od przewidzianych prądów (a te podaje norma) bo w
    oświetleniu mogą płynąć prądy 20A a w gniazdkach 1A:O)

  • 16. Data: 2009-03-19 20:18:16
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    gargamel pisze:

    > nie wiem jakie poradniki czytujesz, ale może prościej sprawdzić w
    > normach? (dla 1.5mm^2 miedzi podają: 10-16A:O)

    Nie ugryzło cię coś czasem w tyłek? Poziom sensy mojej odpowiedzi jest
    dostosowany do poziomu pytania.

    MD

  • 17. Data: 2009-03-19 20:30:15
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    gargamel pisze:

    > nie ma czegoś takiego jak dawanie 1.5 do oświetlenia a 2.3 do gniazdek.
    > to zależy wyłącznie od przewidzianych prądów (a te podaje norma) bo w
    > oświetleniu mogą płynąć prądy 20A a w gniazdkach 1A:O)

    Raczej chodzi o to co w mieszkaniówce. Tak więc masz małe szanse na 20
    A. Poza tym napisałem nie mniej czyli jak jest potrzeba to daje się
    więcej. W drugą stronę to bez sensu jest do gniazdek dawać kabel na 1
    czy 6 A. Po pierwsze to cienki kabel może ci się ułamać przy wciskaniu
    gniazdka w puszkę. Po drugie sensowne jest założyć, że padnie ci
    ogrzewanie i będziesz musiał podłączyć grzejnik 2kW a jednocześnie na
    tej linii podłączone są inne urządzenia. Albo robisz remont w kuchni i
    czajnik przeniosłeś do pokoju na parę dni. Po to są gniazdka żeby móc
    dołączać różne urządzenia w razie potrzeby. Dobry jesteś jeśli potrafisz
    dokładnie zaplanować jakie urządzenie i o jakiej mocy będziesz miał
    wetknięte w każde z gniazdek za np. 5 lat.

    MD

  • 18. Data: 2009-03-19 20:36:37
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    gargamel pisze:

    > nie wiem jakie poradniki czytujesz, ale może prościej sprawdzić w
    > normach? (dla 1.5mm^2 miedzi podają: 10-16A:O)

    A dla przewodu 200 razy cieńszego co jest w normach? :)

    MD

  • 19. Data: 2009-03-20 08:06:12
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > drugą stronę to bez sensu jest do gniazdek dawać kabel na 1 czy 6 A. Po
    > pierwsze to cienki kabel może ci się ułamać przy wciskaniu gniazdka w

    Co do tego łamania przewodu to nie ma powodu do strachu że 1,5 czy 0,75
    szybciej się ułamie przy montazu niz 2,5. Musiałbyś nieźle targać tym
    gniazdem przy montażu żeby ułamać. To nie aluminium. Natomiast zdecydowanie
    trudniej jest upchać gniazdo z 2,5 a gdy jeszcze jest jako przelotowe to
    masz 6 przewodów do ułozenia. Po zamontowaniu kilkunastu gniazdek bolą palce
    :)
    Nie każde gniazdo też to zniesie, gdy puszka licho w scianie GK zamontowana
    to spodziewaj się że ją wyrwiesz.

> [...]
    > razie potrzeby. Dobry jesteś jeśli potrafisz dokładnie zaplanować jakie
    > urządzenie i o jakiej mocy będziesz miał wetknięte w każde z gniazdek za

    Masz rację. W każdym mieszkaniu na dzien dzisiejszy obciążalność kazdego
    gniazda ma być około 15-20A. Czy to się komuś przyda czy nie.
    Typowy odkurzacz do około 2-3kW = 9-13A

    Marek

  • 20. Data: 2009-03-20 13:50:28
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "marko1a" napisał:
    > Masz rację. W każdym mieszkaniu na dzien dzisiejszy obci?żalno?ć kazdego
    > gniazda ma być około 15-20A. Czy to się komu? przyda czy nie.
    > Typowy odkurzacz do około 2-3kW = 9-13A

    tak, jeśli masz jeden bezpiecznik na wszystkie gniazdka to tak, normą jest
    bezpiecznik 16A a to z normy wychodzi 2.5mm^2 miedzi, ale nikt ci nie broni
    zamontować sobie w domu kilka obwodów (nawet osobne dla każdego niazdka)
    możesz zamontować w obwód gniazdkowy bezpiecznik 10A i wtedy 2.5mm spokojnie
    możesz dać 1.5mm:O)