    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: srednica przewodu do halogenu
    Date: Mon, 23 Mar 2009 12:36:34 +0100

    Użytkownik "William" <n...@m...mnie.pl> napisał w wiadomości
    news:gq7pj1$175e$1@news2.ipartners.pl...

    >Podaj link do odkurzacza "z wtyczką" (nie centralnego do zabudowy) o mocy
    >elektrycznej 3kW.... 1,8kW mieści się w 10A dla gniazd wtykowych.

    Może 3kW nie ale 2400 to jest sporo na rynku. i to ze zwykłą wtyczką :)

> [...]
    > itd. Każdy z tych obwódów 2,5mm2. Każdy obwód z osobna zabezpiecza się
    > 16A
    > lub więcej. I nie więcej niż 10 gniazd w obwodzie. Są jeszcze specyficzne

    >Im więcej obwodów tym mniejsze zabezpieczenie może być na nich zastosowane.
    >Jeden "ziherong" 16A dawało się za ciężkiej komuny. Dziś wydziela się
    >zmywarka - 10A, RTV - 6A, kocioł 6A. Iinstrukcje pompek obiegowych >często
    >zalecają dodatkowe zabezpieczenie 1-2A na każdą z nich by zagwarantować
    >samoczynne wyłączenie przy zatarciu. Dając 16A awaria łożyska = >spalenie

    Na pralkę 10A to tak na styk. Grzałka ma często 2kW.
    RTV podłączony do jednego z gniazd obwodu np. salonu. Wystarczy że do
    innego gniazda podłaczysz odkurzacz, piecyk albo coś innego i 10A okaże się
    za mało.
    O pompkach obioegowych nie wspominałem bo to odrębna sprawa, ale jeżeli już
    to najczęściej kotłowe urządzenia mają jedno wspólne zabezpieczebnie.
    Czyli kocioł, pompka, jakies urządzenia towarzyszące. Tworzy się jeden obwód
    a tu już nie dasz zabezpieczenia 1-2A. Dopiero przy samej pompce założysz
    opcjonalnie 1-2A jak ci zalezy ale zauważ że nie będzie to tzw. "es" bo
    najmniejsze sa 6A.
    I nie pisz że jeden ziherung bo wyrażnie napisałem że obwody się wydziela.
    Ale nie bez przesady. Gdybym chciał tak jak ty sugerujesz dać osobny
    bezpiecznik na kazde gniazdo to bym musiał mieć tablice rozdzielczą na
    blisko 80 bezpieczników bo tyle mam gniazd w domu :)

    > obwody jak w łazienkach ale nadal jest to 2,5mm2.
    > Każdy szanujący siebie i klienta elektryk - projektant nie uwzględni w
    > projekcie 1,5mm2 do gniazd tzw bytowych.

    >Przekrój 2,5mm2 jak najbardziej wskazany, obwód może mieć w przyszłości
    >zmienione zastosowanie i w konsekwencji zabezpieczenie. Ale nie oznacza to,

    Przy projektowaniu instalacji uwzględnia się odbiorniki stałe i ruchome. Dla
    stałych wiadomo zabezpieczenie zgodne z moca urzadzenia ale dla gniazd
    bytowych czyli dla urzadzeń ruchomych zabezpieczenie najczęściej daje się
    takie jakie wynika z dopuszczalnej gęstość prądu dla przewodu i dla 2,5mm2
    wychodzi że najlepiej by było 13-16A Nigdy nie wiadomo co i kiedy do gniazda
    zostanie podłączone. Nie ważne czy to gniazdo jest za telewizorem czy przy
    szafce na buty.

    > je robi i robi je sobie na złość :) Tu nie ma na czym oszczędzać.
    > Wcześniej
    > czy później zemści się. Nawetr ubezpieczyciel się wykręci od odszkodowania
    > jak coś się spali.
    >

    >Jeśli gniazda wtykowe zabezpieczysz 20A (twoje: "lub więcej") to na pewno
    >ubezpieczyciel będzie miał podstawę do odmowy wypłaty odszkodowania.

    A więc jeszcze raz napiszę trochę rozwinę. Jeżeli zastosujesz na gniazda
    1,5mm2 a w zimie babci będzie za zimno i włączy sobie piecyk 2kW a w tym
    czasie wnusia będzie chciała suszyć włosy przed telewizorem suszarką turbo
    1500 to się jej instalacja zjara choćby bezpiecznik był odpowiedni do
    odbiornika i tyle w temacie. Kapujesz o czym piszę?
    Piszemy o zbyt cienkim przewodzie a nie przewymiarowanym zabezpieczeniu. Nie
    wiem jak ci udało się pominąć to że napisałem wcześniej że większe odbiornki
    wymagają przeliczenia przekrojów przewodów i ewentualnie zastosowania
    grubszych a bezpiecznik samo przez się rozumie że musi być wtedy większy :0

    Marek