    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: srednica przewodu do halogenu
    Date: Mon, 23 Mar 2009 08:56:17 +0100

    Użytkownik "William" <n...@m...mnie.pl> napisał w wiadomości
    news:gq7bs5$108h$1@news2.ipartners.pl...

    >Nie wiem, czy użtkownicy chcieliby mieć w mieszkaniach gniazda
    >przemysłowe.... Popularny "kontakt" ma max 10A obciążalności długoczasowej
    >i 16A >chwilowej. Urządzenia większej mocy (np. silniki, grzejniki, kuchnie
    >itd.) są zazwyczaj łączone na stałe.

    Tak to możesz podłączać urządzenia zabudowane na stałe.
    Odkurzacz 3kW też na stałe podłączysz a suszarkę do włosów 1800W też?
    Obecnie w instalacjach wydziela sie mozliwie najwięcej obwodów. Przykładowa
    instalacja małego domku to np. obwód gniazdo zmywarki, obwód gniazdo pralki,
    obwód kotła i następnie obówd gniazd salon, obwód pokój, obwód sypialnia
    itd. Każdy z tych obwódów 2,5mm2. Każdy obwód z osobna zabezpiecza się 16A
    lub więcej. I nie więcej niż 10 gniazd w obwodzie. Są jeszcze specyficzne
    obwody jak w łazienkach ale nadal jest to 2,5mm2.
    Każdy szanujący siebie i klienta elektryk - projektant nie uwzględni w
    projekcie 1,5mm2 do gniazd tzw bytowych.
    Są to najczęściej spotykane instalacje. Wiadomo że gdy odległości spore albo
    odbiorniki dużej mocy to nalezy przeliczyć odpowiednio przekrój i jak trzeba
    będzie to dac większy niż 2,5mm. I oczywiście odpada wtedy instalacja "od
    gniazda do gniazda" bo 4mm2 to tylko w puszcze i w dół do gniazda 2,5mm.
    To wszystko wynika z normy budowlanej a nie własnego widzimisie
    Jeżeli ktoś wykona sobie instalacje gniazd na 1,5mm2 to po prostu sam sobie
    je robi i robi je sobie na złość :) Tu nie ma na czym oszczędzać. Wcześniej
    czy później zemści się. Nawetr ubezpieczyciel się wykręci od odszkodowania
    jak coś się spali.

    Marek