  • 361. Data: 2012-10-19 21:29:44
    Temat: Re: sortowanie
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:k5s0fo$e2n$...@n...news.atman.pl...
    > Bzdura. Liczby całkowite, a właściwie dyskretne zbiory

    Ogólnie to masz rację.

    A szczególnie:

    1. Ponumerowanie całkowitymi liczbami kwantowymi da się zrobić tylko dla
    stanów związanych.

    2. Istnieje model dynamiki klasycznej wyciągnięty wyłącznie na liczbach
    wymiernych.

  • 362. Data: 2012-10-19 22:20:24
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-19 21:29, slawek pisze:

> [...]
    >
    > Ogólnie to masz rację.
    >
    > A szczególnie:
    >
    > 1. Ponumerowanie całkowitymi liczbami kwantowymi da się zrobić tylko dla

    Napisałem o tym cały wywód.

    Możemy (jeśli możemy) ponumerować stany własne i zbudować
    z nich stan związany, ale nie będzie to całkowity opis układu.
    Każdy ze stanów własnych posiada jeszcze fazę i ta faza
    odpowiada za ewolucję układu związanego (np drgania
    oscylatora harmonicznego).

    Fazę pominąć można tylko w wypadku pojedyńczego stanu własnego,
    ale to trochę mało jak na 'modelowanie rzeczywistości'.

    > 2. Istnieje model dynamiki klasycznej wyciągnięty wyłącznie na liczbach
    > wymiernych.

    Jak on wygląda? Bo już dwie kulki o wymiernych parametrach
    łatwo moga wyprodukować pierwiastek po jednym zderzeniu.

    pzdr
    bartekltg

  • 363. Data: 2012-10-19 22:33:30
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-19 20:00, Baranosiu pisze:
    > Dnia 19.10.2012 bartekltg <b...@g...com> napisał/a:
    > [...]
    >
    > Ok, być może źle to wyraziłem, miałem na myśli to, że każdy zbiór
    > skończony (i bardzo wiele przeliczalnych) można przedstawić w postaci
    > liczb naturalnych zmieniając jednostkę (skalując przez największy
    > wspólny dzielnik)

    Przez jaką jednostę przeskalujesz liczby 1/n?

    No i wtedy nie ma to nic wspólnego z kwantami.

    Czy na pewno wygodne to podejście, jeśli w jendej symulacji
    masz coś ważącego 10^30kg i 10g ;)

    > i problem można komputerem rozwiązać bazując tylko
    > na liczbach całkowitych (zresztą praktycznie każdy procesor
    > reprezentuje liczby rzeczywiste jako całkowitą mantysę i całkowity
    > wykładnik potęgi 2). Wiem że modeli jest dużo i większość z nich działa na
    > liczbach rzeczywistych, zespolonych itd., które to zbiory nie są w
    > matematyce pojęciami pierwotnymi, wszystkie są pośrednio bądź

    Tak, jak i liczby naturalne nie są pojęciem pierwotnym.
    Pojęciem pierwotnym w teorii mnogości jest zbiór, relacja należenia
    i pewnie coś jeszcze. Liczby (wszystkie! tak samo neturalne jak
    rzeczywiste) się konstruuje lub postuluje aksjomatami.

    > bezpośrednio wyprowadzone z liczb naturalnych, ale to już inna
    > bajka, bo posuwając się "wstecz" do pojęć coraz bardziej pierwotnych
    > zawsze dojdziemy do momentu, gdzie jakieś pojęcie zostało przyjęte
    > arbitralnie na zasadzie aksjomatu uznając, że takie czy inne założenie
    > będzie użyteczne w praktyce dla jakiejś klasy problemów - w chwili
    > obecnej matematyka nie umie postępować inaczej :D

    Ale to nie ma nic wspolnego z podstawami matmatyki.

    W modelu rzeczywistości, jakim jest kwantówka, używa się
    liczb rzeczywistych i zespolonych.
    Nie naturalnych. Nie ma kwantówki na liczbach naturalnych.
    tyle.
    To, że tak naprawdę liczymy w kompie na parach liczb całkowitych
    przypisując im wartość ~liczba1 * 2^liczba2 to kwestia
    techniczna obliczeń komputerowych.

    Ale rzeczywistość (tzn jej model) 'jedzie' na liczbach
    rzeczywistych (i ich algebraicznych rozszerzeniach:))

    > Ok, działanie szybsze (i na innej zasadzie) ale klasy rozwiązywalnych
    > problemów są te same zarówno dla maszyn Turinga jak i dla komputerów
    > kwantowych (choć zmienia się klasa złożoności obliczeniowej), więc

    Klasa obliczalności. Policzysz to samo, ale raz wykładniczo,
    a raz wielomianowo.

    > działanie jednych można modelować drugimi i odwrotnie.

    Tylko skala przeskakuje nam wykładniczo.
    A przecież o to w obliczalnośći chodzi, co jest wielomianowe,
    a co wykłądnicze.

    > Natomiast zgoda
    > co do tego, że w komputerach kwantowych dochodzi czynnik
    > nieoznaczoności a więc mamy "prawdopodobieństwo poprawności wyniku",
    > które nie musi być liczbą wymierną,

    Sam wynik też nie musi być wymierny.

    @ komputery kwantowe: tak naprawdę to takie oszustwo;)
    Klasycznie problem z "cieżkimi" algorytmami polega na tym,
    że trzeba wykładniczego czasu na pokonanie go.
    W kwantowce jest wielomianowy, tyle... tyle, że wykłądniczość
    dopada nas nadal, albo w czasie życia 'rejestru', albo
    w potrzebnej dokładności pomiaru wyniku (w końcu to komp
    analogowy).

    > ale to tylko działanie na wektorach, które ktoś kiedyś
    > SZTUCZNIE STWORZYŁ

    Jak i liczby naturalne;)

    > Echs, a taki fajny "flejm" był :D

    Ale ja w tym flejmie od poczatku brałem udział po tej stronie!

    pzdr
    bartekltg

  • 364. Data: 2012-10-20 00:43:44
    Od: Baranosiu <r...@w...pl>

    > Przez jaką jednostę przeskalujesz liczby 1/n?

    A zejdziesz z tym do zera (w sensie kwantów, bo wiadomo że
    matematycznie to ciąg jest zbieżny do zera)? Pytam, bo nie wiem.

    > No i wtedy nie ma to nic wspólnego z kwantami.

    Racja ;D

    > Czy na pewno wygodne to podejście, jeśli w jendej symulacji
    > masz coś ważącego 10^30kg i 10g ;)

    Dla komputera to jeden pies (pod warunkiem, że bitów na wykładnik
    wystarczy :D).

> [...]
    > i pewnie coś jeszcze. Liczby (wszystkie! tak samo neturalne jak
    > rzeczywiste) się konstruuje lub postuluje aksjomatami.

    No właśnie, model to tylko model, są teorie zakładające aksjomat
    wyboru i są teorie nie zakładające go. Są teorie dowodzenia, które nie
    uznają dowodu poprzez "sprowadzenie do sprzeczności", wymagają aby
    dowód się kończył na zasadzie "oto szukane X" i uznają "nieistnienie X
    prowadzi do sprzeczności" jako niewystarczające. Ale to już bardziej
    się ociera o filozofię niż fizykę (w matematyce to po prostu kolejny
    model, w niektórych kontekstach użyteczny w innych nie).

    > Ale to nie ma nic wspolnego z podstawami matmatyki.

    Skoro model oparty jest na matematyce, to aby twierdzić, że model
    jest "prawdziwy" musisz założyć, że matematyka, która za nim stoi też
    jest "prawdziwa" (a podstawy matematyki nie wynikają z doświadczeń
    empirycznych, tylko z arbitralnego przyjęcia jakichś aksjomatów),
    czyli w niektórych przypadkach (nie twierdzę że we wszystkich) jest
    sytuacja, że "z X wynika Y bo empiria potwierdza X a Y wynika z X
    matematycznie" (albo "nieprawdziwość Y prowadzi do
    sprzeczności"). Wiem że fizyka w miarę możliwości szuka
    doświadczalnego potwierdzenia Y i dopóki to się nie stanie, to Y
    formalnie pozostaje tylko jako bardzo prawdopodobną hipotezą.
    Jeszcze odnośnie "prawdziwy model" - wiadomo, model zawsze jest
    prawdziwy, kwestia tylko tego jak dokładnie opisuje/przewiduje
    rzeczywistość. Faktu że współczesne modele są oparte na dziedzinach
    nieprzeliczalnych nie kwestionuję, modele takie są i już :D

    > W modelu rzeczywistości, jakim jest kwantówka, używa się
    > liczb rzeczywistych i zespolonych.
    > Nie naturalnych. Nie ma kwantówki na liczbach naturalnych.
    > tyle.

    W modelu - zgoda.

> [...]
    > techniczna obliczeń komputerowych.
    > Ale rzeczywistość (tzn jej model) 'jedzie' na liczbach
    > rzeczywistych (i ich algebraicznych rozszerzeniach:))

    Jasne, takie podejście jest po prostu wystarczające z punktu widzenia
    obliczeń numerycznych.

    > Klasa obliczalności. Policzysz to samo, ale raz wykładniczo,
    > a raz wielomianowo.

    No to tylko z grubsza prawda, dochodzi element niepewności wyniku i
    jeśli jakiś problem dla maszyny Turinga jest wykładniczy, to mimo
    wszystko wystarczy go policzyć raz, natomiast na komputerze kwantowym
    trzeba go zapuścić wiele razy (choć klasa jest wielomianowa) i to "ile
    razy" zależy tak na prawdę od tego jak bardzo wiarygodny chcemy mieć
    wynik (i nie wyliczałem tego, ale pewnie asymptotycznie przy poziomie
    istotności dążącym do zera złożoność wychodzi wykładniczo :D).

    > Tylko skala przeskakuje nam wykładniczo.
    > A przecież o to w obliczalnośći chodzi, co jest wielomianowe,
    > a co wykłądnicze.

    Jasne, w praktyce opłaca się zakładać, że jeśli rzucimy 100 razy
    monetą, to co najmniej raz wypadnie orzeł, a przypadki kiedy to się
    nie zdarzy są tak sporadyczne, że można "dać głowę" iż tak się jeszcze
    nie zdarzyło nigdy.

> [...]
    > dopada nas nadal, albo w czasie życia 'rejestru', albo
    > w potrzebnej dokładności pomiaru wyniku (w końcu to komp

    A no właśnie :D Na szczeście o ile znalezienie rozwiązania rośnie
    wykładniczo, to już jego weryfikacja na maszynie Turinga jest bardzo
    często co najwyżej wielomianowa, więc można zrobić hybrydę -
    komputer kwantowy wielomianowo "wypluwa" rozwiązania, a maszyna
    Turinga je wielomianowo weryfikuje i w praktyce wojskowym do łamania
    szyfrów to wystarcza :D

    :D

  • 365. Data: 2012-10-20 07:56:43
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "PK" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Poza tym nie bardzo mogę sobie wyobrazić wykres na papieprze A4 (nawet
    >A3), na którym jest 32k punktów. Jeśli to miał być jakiś wydruk
    >wielkoformatowy, to Excel rzeczywiście nie jest do tego przeznaczony :).

    1. Sprawdź czy zainstalowałeś najnowsze uaktualnienia do swojej wyobraźni.
    Jeżeli brakuje ci wyobraźni i/lub nie zainstalowałeś wszystkich łatek - to
    po wchodzisz między trolle?

    2. Argumentacja na brak określonej funkcjonalności w produktach MS zdaniem
    "nie jest do tego przeznaczony" jest rozczulająca. I dla inteligentnych
    ludzi nie trzeba tłumaczyć dlaczego.

    >Na moim wydziale niektórzy prowadzący uwaliliby raport za wykres z
    >32k punktami (i ja też bym tak zrobił). O dziwo niektórym studentom

    3. Są różne nauki i różne sposoby prezentacji danych. Ogólnie jednak nie
    bardzo rozumiem dlaczego "na twoim wydziale" dokonuje się (wśród zebranych
    danych) selekcji na te które trafiają na wykres i te które na wykresie być
    nie mogą. Wygląda to trochę jak zaczarowywanie rzeczywistości pod wpływem
    myślenia życzeniowego.

    4. Od czasu do czasu chce się zobaczyć surowe dane. Typowy eksperyment może
    dawać i 15 GB na jeden raz. Ale jak ktoś nie wyszedł poza pracownię
    studencką na młodszym roku - to fakt, rzadko kiedy będzie to więcej niż 10
    par (x,y).

    >Chyba że Twój znajomy chciał zrobić histogram, ale (nie bez powodu)
    >nie ma takiej bezpośredniej możliwości. Trzeba posumować dane i rysować
    >gotowe sumy.

    5. Nie wiesz jakie dane - i się wymądrzasz. Z obrazka widać że wykres
    całkiem sensowny. Wykres nawet miliona "punktów doświadczalnych" może być
    czytelny - zwłaszcza jeżeli dane wykazują jakąś prawidłowość - która właśnie
    przedstawiamy na wykresie.

    6. Porównywanie Excel z gnuplot jest błędem. Dla gnuplot (licencja darmowa,
    ale... nie GNU, sic!) komercyjnym odpowiednikiem jest np. Origin. I aby była
    jasność - możliwości programu Origin w zakresie "scientific" wymiatają to co
    kiedykolwiek oferował Excel - różnica poziomów mniej więcej taka, jak
    Manchester United vs. Dziennikarze z TVN. Jedyne trzy realne problemy z
    Origin'em to: cena/licencja, przywiązanie do Windows, kobylastość (wymaga
    zainstalowania, wyłatania).

  • 366. Data: 2012-10-20 08:02:03
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "PK" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Z kolei Gnuplot nie jest ani szybki ani elastyczny. Jest za to idealny
    >do czynności zautomatyzowanych. Tzn. jeśli Twoja praca polega np. na

    Czy ty wiesz o czym piszesz?

    Czy tylko robisz reklamę produktom MS - tj. Excel-owi?

    Jeżeli tak, to może napisz jeszcze jak bardzo niezbędny jest np. Visio. A co
    tam!

  • 367. Data: 2012-10-20 08:16:07
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Edek Pienkowski" napisał w wiadomości grup

    >Nie wiem, nie próbowałem nigdy użyć gnuplota, nie bardzo wiem co
    >to jest, przypuszczam że drobna zabawka do wykresów.

    Takie coś jak vi, tyle że nie edytor lecz rysowacz wykresów.

    Zwykle już jest zainstalowany w Linuksie. W MS Windows wystarczy rozpakować
    zip i już działa.

    Robi wykresy xy, rysuje mapy i powierzchnie. Praktycznie działa na
    wszystkim - na Amidze chyba też.

    Jest trywialnie prosty w użyciu - a daje wykresy publish ready.

    Zresztą - wpisz sobie "gnuplot" w Google - to rzuci cię chyba na
    www.gnuplot.info - i tam będzie galeria obrazków.

    Wielką zaletą gnuplota jest to, że "jego" pliki .plt są tekstowe i zupełnie
    czytelne dla człowieka. Można więc łatwo użyć bash+sed+gnuplot i
    zautomatyzować sobie robienie rysunków, a nawet filmików (robisz paręnaście
    tysięcy rysunków jako jpeg-i, sklejasz je w film... to trwa kwadrans, może
    dłużej) Można też puścić gnuplot w pipeline i takie tam.

    Kolejną wielką zaletą gnuplot-a jest możliwość wrzucania na rysunki tekstu
    napisanego jak w TEX: czyli greka, równania, całki, cokolwiek.

    Niemniej jednak dla przeciętnego "białego kołnierzyka" jest to narzędzie za
    trudne w obsłudze - dla nich wszystko poza Excel-em jest za trudne (a i sam
    Excel też, do VBA nie zaglądają).

  • 368. Data: 2012-10-20 08:20:07
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "PK" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Osoba nie znająca żadnego języka może (lub wkrótce będzie mogła) z
    >niezerowym prawdopodobieństwem stworzyć (nie "napisać", a raczej
    >wygenerować) praktyczny i używalny program - nawet edytor tekstu.

    Brednie.

    A jeżeli uważasz, że jednak masz rację - to konkretny przykład kogoś, kto
    zupełnie nie znając ŻADNEGO (w tym naturalnego) języka - napisał edytor
    tekstu. Działający.

    >Prawdopodobieństwo, że osoba znająca język programowania, ale nie mająca

    Oczywiście jak posadzimy przy klawiaturach 10^n studentów i każemy im
    uderzać w klawisze... to nawet 9 Symfonię zapiszą od razu jako MP3... po
    pewnym czasie.

  • 369. Data: 2012-10-20 08:22:39
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "PK" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Ale przecież w close-source chodzi przede wszystkim o aspekt finansowy,
    >a nie o jakieś "ukryte zamiary".

    Doucz się i dowiedz, że antagonizm open source vs. close source to nie to
    samo co free vs. commercial.

  • 370. Data: 2012-10-20 08:28:02
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "kenobi" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >ja tez ostatnio robie na konsole

    Zapytaj lekarza/farmaceutę.