  • 181. Data: 2012-10-16 08:48:16
    Temat: Re: sortowanie
    Od: kenobi <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 października 2012 07:25:24 UTC+2 użytkownik kenobi napisał:

    > a ktore dokladnie? ja rzucilem okiem na kilka
    >
    > i sa one kryptyczne ale czysto napisane i
    >
    > ocenilbym chyba wysoko w nocie 'za wyglad'
    >

    > (choc z tym preprocesorem to rzeczywiscie
    >
    > dziwny styl)

    Przy okazji ci zwyciezcy calkiem niezle
    wygladaja,

    http://potyczki.mimuw.edu.pl/photos/pa2011/09_Kolacj
    a/323.jpg

    osobiscie zaluje ze urwal mi sie kontakt
    z uczelnia albo wogole z jakims szerszym
    ciekawym srodowiskiem :/ (ostatnimi laty
    tylko nuda praca i chorowanie (wszystko
    w ciężkawym wydaniu)

  • 182. Data: 2012-10-16 09:09:50
    Od: kenobi <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 15 października 2012 22:54:15 UTC+2 użytkownik bartekltg
    napisał:
> [...]
    ps. mozesz powiedzec czy jestes zwiazany
    z jakas uczelnia, ? (tak z ciekawosci chodzi
    mi o dowiedzenie sie czym sie zajmujesz (bez
    skrecania w strone danych personalnych)) bo
    dosyc konkretnie orientujesz sie w matematyce
    i jestem ciekaw czy to ma jakis zwiazek z
    uczelnia czy praca czy to dlubanina w domu,
    tnx

  • 183. Data: 2012-10-16 09:39:32
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Mon, 15 Oct 2012 22:54:07 +0200, bartekltg napisal:

    > Konkursik ten przez wiele lat był przy okazji narzędzeim
    > rekrutacji pewnej firmy.
    >
    > Tak, ten konkursik sprawdza zdolności matematyczne/algorytmiczne,
    > nie jakość kodu. No i?

    Mi te zadanka pachną olimpiadą. Czy to dobrze czy źle nie oceniam,
    ale oprócz wymienionych powyżej sprawdzają dwie kluczowe: umiejętność
    zrozumienia istoty zadania pomijając błędy w definicjach oraz właśnie
    "eliminację zagmatwania", ponownie w celu zrozumienia istoty zadania.

    IOW wyglądają na trudniejsze niż są dzięki zagmatwaniau.

    --
    Edek

  • 184. Data: 2012-10-16 10:15:41
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Mon, 15 Oct 2012 21:36:57 +0200, slawek napisal:

    > Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup

    > Co to jest "algorytm"?

    Od XII wieku do teraz istniało wiele definicji, większość powstała w
    XX w.

    Tu mówimy o bardziej intuicyjnym i praktycznym zrozumieniu,
    czyli "jak napisać prosty program komputerowy".

    --
    Edek

  • 185. Data: 2012-10-16 10:47:25
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.10.2012 04:12, Baranosiu wrote:
    > Dnia 15.10.2012 Michoo<m...@v...pl> napisał/a:
    >
    > Dochodzi jeszcze kwestia tego co rozumie się przez zbiór "czynnoiści
    > elementarnych"

    Ale one nie muszą być "elementarne". W algorytmie znajdowania przecięci
    zbiorów może być "posortuj oba zbiory w ciągi rosnące" bez
    wyspecyfikowania metody, nie trzeba wplatać logiki sortowania do środka.

    > , bo na przykład kiedyś konstruowano komputery
    > analogowe, które jedną "czynnością elementarną" przechodziły przez
    > nieskończoną liczbę stanów i algorytm działający na maszynie
    > analogowej może już nie być algorytmem na maszynie dyskretnej.

    Dlatego napisałem - "na pewnej abstrakcyjnej maszynie".

    > Tak
    > więc definicja "abstrakcyjnej maszyny" jest też częścią algorytmu a
    > nie tylko same czynności

    Mamy maszynę, więc definiujemy w oparciu o nią algorytm. W tym sensie
    definicja maszyny jest częścią algorytmu. Nie wciągałbym jednak
    szczegółów maszyny do samego algorytmu.

    > Mnie na studiach uczono (a były to
    > lata 90-te), że tak na prawdę nie ma jednej uniwersalnej matematycznej
    > definicji czym jest algorytm, dlatego w różnych kontekstach przyjmuje
    > się różne "modele" tego pojęcia.

    Czy nie ma uniwersalnej to bym się kłócił, ale jak to zwykle im coś
    bardziej uniwersalne tym ogólniejsze. Istnieją więc też "definicje
    szczegółowe" np. "algorytm na NDTM", "algorytm na DNA", "algorytm na
    studencie".

    Michoo

  • 186. Data: 2012-10-16 11:28:41
    Od: kenobi <p...@g...com>

    > 4. Ajdenty

    co do tego to mz trudno sie przyczepic
    choc na moj gust tez zbyt zwarte, ja
    wstawiam wolne linijki raczej regularnie
    poza przypadkami gdzie 'same kleja sie do siebie'
    (ten styl jakos sam mi sie wyksztalcil
    bo nie byla to zapostulowana zasada ale
    nawed widze ze trzymam sie tego calkiem
    konsekwentnie; porzadkowanie 'wszerz' traktuje
    trzeciorzednie

    co do makr to chyba tylko FOR ma mz pewien
    sens (powinna byc krotsza faorm ale nalezaloby
    to zrobic jakos dobrze, (na poziomie jezyka,
    bo mnie uzywanie MAKR jednak na tyle boli
    ze chyba nawet asserta (nad ktorym ostatnio
    myslaem, bede rozijac pracowicie do

    Assert(warunek, _FILE_, __LINE__);

    (niestety)

  • 187. Data: 2012-10-16 11:39:09
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup

    >Zapis sekwencji czynności wykonywanych na abstrakcyjnej maszynie [1]
    >mających za zadanie na podstawie określonych danych wejściowych wygenerować
    >zależny od niego stan końcowy (wynik)[2].

    >[1] W szczególności np. "na człowieku" - możemy mieć algorytm obierania
    >banana.
    >[2] nieskończony ciąg czynności nie jest algorytmem

    Ok, ale czasem ważniejsze jest gonienie króliczka niż złapanie go - jak tu
    pisać program dla stymulatora serca? I gdzie tu miejsce na paradygmaty?

    Dlatego lepiej określa "czym jest algorytm" definicja: "efektywna metoda
    osiągnięcia celu, przedstawiona jako skończony zapis dobrze określonych
    instrukcji".

    Oczywiście, pozostaje jeszcze wyjaśnić czym jest "efektywna", "metoda",
    "cel", "skończoność zapisu", "dobrze określona" i "instrukcja". Ale to
    trochę off-topic, więc nie będę się rozpisywał.

  • 188. Data: 2012-10-16 11:45:59
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "M.M." napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Czy widac polskie znaki?

    Ja widzę (Vista PL).

  • 189. Data: 2012-10-16 12:10:04
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.10.2012 11:39, slawek wrote:
    > Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup

    > Ok, ale czasem ważniejsze jest gonienie króliczka niż złapanie go - jak
    > tu pisać program dla stymulatora serca?

    Praca rozrusznika serca nie daje się opisać algorytmem. Praca
    rozrusznika składa się z:
    - odczytu parametrów
    - algorytmu obliczenie parametrów pochodnych
    - algorytmu decyzyjnego "czy kopnąć serce"

    Wykonywanych w nieskończonej pętli.

    > I gdzie tu miejsce na paradygmaty?

    Nie ma. Imo algorytmy trochę bez sensu zalicza się do "informatyki
    ogólnej" podczas gdy jest to czysta matematyka. Z informatyki należy
    pobrać ograniczenia rzeczywistej maszyny (skończona pamięć, koszt
    instrukcji, koszt dostępu do pamięci) reszta to matematyka.

    > Dlatego lepiej określa "czym jest algorytm" definicja: "efektywna metoda
    > osiągnięcia celu, przedstawiona jako skończony zapis dobrze określonych
    > instrukcji".

    Przeraźliwie ogólne. Algorytmem sortowania byłoby "wynajęcie programisty
    w Indiach".

    Michoo

  • 190. Data: 2012-10-16 12:40:37
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "kenobi" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >a ktore dokladnie? ja rzucilem okiem na kilka
    >i sa one kryptyczne ale czysto napisane i
    >ocenilbym chyba wysoko w nocie 'za wyglad'

    A tak patrząc na rozwiązania zadania 6A "Laserowy bilard" (nota bene,
    "laserowy bilard" to ma być gra, ale gdzie w tym element rozrywki? a
    przynajmniej rywalizacji?) widzę 3 nagrodzone notą 10/10 rozwiązania, a w
    nich kolejno:

    56: /* FFT z bibl. Marka Cygana */

    1: // Uzywam FFT z biblioteczki Marka Cygana

    1: /* FFT przeklejone z biblioteczki */

    Przy tym tylko ostatnia linijka pochodzi z pracy... Marka Cygana.

    Więc ciekawe, dlaczego dwóch pozostałych uczestników zostało nagrodzonych
    za - jakby nie patrzeć - nie swoją pracę? I z jakiej "biblioteczki"
    <<przekleił>> ten trzeci?

    To dla mnie niejasne. Podobnie jak niejasne byłoby, gdyby maratończyk (taki
    uliczny) przyznał się, że kolega go podwiózł samochodem.

    Niejasne jest także, dlaczego w wielu - nawet zupełnie różnych -
    rozwiązaniach jest identyczne makro REP dla pętli for, która nie potrzebuje
    tego rodzaju protezy. Wygląda to tak, jakby na konkretnych zajęciach w
    szkółce ktoś wpoił taki styl - i potem uczestnicy konkursu czuli
    (wewnętrzny?) przymus do używania.