  • 171. Data: 2012-10-15 22:03:40
    Temat: Re: sortowanie
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Edek Pienkowski" napisał w wiadomości grup

    >albo akwarium, albo się zakłada częściowe znerdzenie (pol: kujonizm)

    Kujon to kujon - jedynym jego atutem jest umiejętność "zakuj i zapomnij"
    nabyta w stopniu heroicznym.

    >albo się nie robi nawet oprogramowania do pralek nie mówiąc o kalkulatorach

    Jak widzę niektóre rzeczy made in PRC - to mam wrażenie, że twoje życzeniowe
    myślenie rozmija się z rzeczywistością.

    >_przed_ algorytmiką, żeby wszyscy wiedzieli, co to jest procesor i umieli

    Co to jest "procesor"?

    >Potem można wyłoązyć teorię dopiero, bo jak ktoś faktcznie tak jak mówisz
    >nie wie co to RAM a co to procesor, nie sądzę, żeby w ogóle był w stanie
    >zrozumieć coś tak prostego jak problemy z sortowaniem. My mamy to już

    Pojęcie porządku znano trochę wcześniej niż Anglicy zleźli z drzew. Więc
    "nieco" wcześniej niż wynaleziono żarówkę/lampę elektronową/tranzystor, co
    tam sobie wybierzesz.

    >przestać udawać że ktoś kto nie wie co to jest program zrozumie
    >quick-sorta (poza odnotowaniem, że chyba się wie jak to działa)
    >i ze to jest uczenie algorytmiki.

    A niby czego? Murarstwa?

    Zrozumie? Dobrze! Nie zrozumie? Wypad!

    >takie przedmioty na niektórych uczelniach jak "Jak się uczyć?" czy
    >bardziej wyspecjalizowane "Street Fighting Maths" (uczy szybkiego
    >szacowania i paru innych). Ludzie mogą z nich polewać, ale te przedmioty

    Ej tam, bez przesady... szkoły gotowania na gazie są znane wszędzie. I mają
    się dobrze.

  • 172. Data: 2012-10-15 22:12:03
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "PK" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >pełno jest cudownych "odkryć" wynikających z tego, że poważny
    >naukowiec pisał w C++ i użył rand() niczym 14-latek na sprawdzianie).

    Cudownych odkryć jest wiele i bez rand().

    Natomiast samo w sobie jest ciekawe:

    a. dlaczego rand() jest tak beznadziejne (czy zaszkodziłoby dać naprawdę
    dobry generator jako rand() ?;
    b. czy istnieją liczby losowe jako takie (i los jako taki, predestynacja,
    wolna wola i takie tam) ?

  • 173. Data: 2012-10-15 22:34:47
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 15 października 2012 21:22:55 UTC+2 użytkownik slawek napisał:
    > I tu moje pytanie - czy w porządnej firmie (nacisk na słowo *porządnej*)
    > tego rodzaju tfurczość jest też przykładem cnót wszelkich?!
    Jak odrozniamy porzadna firme od nieporzadnej? Porzadna to
    taka ktora zarabia czy myle sie?

    Z doswiadczenia wiem ze w firmach czesto produkuje sie nawet znacznie
    gorszy kod, glownie z powodu ogromnej presji czasu. Program dziala na
    akceptowalnym poziomie, kilent placi i na karku juz kolejne zlecenie.
    Czesto nie mam czasu zeby cos dopracowac. Czesto zatrudnia sie mniej
    doswiadczonych programistow bo sa tansi. Zwykle o losach projektu
    decyduje ten kto ma pieniade na projekt, a posiadanie pieniedzy czesto
    nie idzie w parze ze stosownymi umiejetnosciami. Ja orlem nie jestem, a
    najczesciej i tak nie pozwalaja mi wykorzystac swoich umiejetnosci.

    Przykladowo w tej chwili mam program o czesciowej funkcjonalnosci. Uparli
    sie zeby najpierw napisac program tylko o czesciowej funkcjonalnosci.
    Chodzilo glownie o to, zeby mozna bylo szybko zobaczyc cokolwiek dzialajacego.
    Chcieli to zribilem. Zadzialalo, nawet spodobalo sie i
    nawet bylo ladnie zaprojektowane, ale teraz trzeba przerobic jeden
    program na niemal zupelnie inny. Nie mam dobrze wydzielonego wspolnego
    kodu, nie mam dobrych abstrakcji, nie mam w kodzie ogolnych struktur
    danych, to tu dopisuje sprytengo ifa, to tam duzo kodu powielam przez
    copy-paste i sie zrbobila sieczka. Nie ma czasu na uporzadkowanie, ma
    zadzialac i koniec.

    Pozdrawiam

  • 174. Data: 2012-10-15 22:54:07
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-10-15 21:22, slawek pisze:
    > Użytkownik "bartekltg" napisał w wiadomości grup

    > Bartuś, a oświeć mnie, czy rozwiązania ibidem, a zwłaszcza te ocenione
    > na 10/10 punktów... spełniają oczekiwania "pracodafcuf"?

    Konkursik ten przez wiele lat był przy okazji narzędzeim
    rekrutacji pewnej firmy.

    Tak, ten konkursik sprawdza zdolności matematyczne/algorytmiczne,
    nie jakość kodu. No i?

    konkursiki 'kto ładniej napisze i skomentuje bezę danych
    węży gumowych' pewnie też są. Ale mnie nie interesują.

    [ciach reszta pierdół.]

    pzdr
    bartekltg

  • 175. Data: 2012-10-15 23:59:11
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 15/10/2012 21:34, M.M. wrote:
    [...]
    > Z doswiadczenia wiem ze w firmach czesto produkuje sie nawet znacznie
    > gorszy kod, glownie z powodu ogromnej presji czasu.

    Żeby nie było - też mam takie doświadczenia...

> [...]
    > decyduje ten kto ma pieniade na projekt, a posiadanie pieniedzy czesto
    > nie idzie w parze ze stosownymi umiejetnosciami.

    Tylko że opłacalność tego potrafi też działać w drugą stronę - firma
    sprzedała program w jakiejś tam wersji, klienci chcą następnej wersji i
    nawet są skłonni zapłacić dużą kasę, ale z powodu niedobrych praktyk
    rozwijanie kolejnych wersji staje się coraz droższe, a co za tym idzie
    coraz mniej opłacalne.

    Albo jeszcze gorzej: program którego zrobienie kosztowało dwa miliony
    został sprzedany za cztery, tylko że się okazuje, że w programie jest
    sporo bugów, które producent musi zapatchować za darmo, i patchowanie w
    końcu kosztuje kolejne trzy miliony.

> [...]
    > danych, to tu dopisuje sprytengo ifa, to tam duzo kodu powielam przez
    > copy-paste i sie zrbobila sieczka. Nie ma czasu na uporzadkowanie, ma

    "Miał zadziałać, i proszę bardzo - zadziałał. I koniec."

    Poważnie jednak - to jest absolutnie normalne, że funkcjonalność
    programu jest rozbudowywana w ten sposób. Tak się robi, na tym się
    zarabia, i porządnie zrobione jest to obopólnie korzystne dla
    zamawiającego, jak i dla producenta. Chodzi jednak o to, że porządne
    zrobienie tego nie oznacza dopuszczenia do sieczki, a nawet jak już się
    sieczka gdzieniegdzie zrobi, to da się ją posprzątać. Powiesz, że
    klienta nie interesuje, czy jest sieczka, czy nie. Ale czy nie
    interesuje go również, czy zaimplementowanie kolejnego wymagania zajmie
    dwa tygodnie, czy - z powodu sieczki - dziesięć? Czy nie interesuje go
    ile razy na miesiąć system będzie padał i jaki będzie miał downtime?

    Oczywiście zarobić da się i na tym, że klient nie ma pełnej informacji o
    tym, co kupuje, między innymi o takich aspektach. Ale skoro pytałeś o
    definicję porządnej firmy, moja definicja jest taka, że jest to firma,
    która nie opiera na tym fakcie swojego modelu biznesowego.

  • 176. Data: 2012-10-16 01:20:30
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    > Konkursik ten przez wiele lat był przy okazji narzędzeim
    > rekrutacji pewnej firmy.

    No, rozumiem, współpraca uczelnia-biznes itd. itp.

    Ale czy ta firma, konkretnie, jest jakaś bardziej wiodąca na rynku innym niż
    polski? Tak retorycznie pytam.

    > Tak, ten konkursik sprawdza zdolności matematyczne/algorytmiczne,
    > nie jakość kodu. No i?

    To ja się nieśmiało zapytam: czy zdolności matematycznych nie lepiej
    sprawdzić egzaminem z matematyki? Po co tracić czas na komputery?!

    > konkursiki 'kto ładniej napisze i skomentuje bezę danych
    > węży gumowych' pewnie też są. Ale mnie nie interesują.

    Jeżeli uznamy te prace 10/10 za wzorcowe - to nie ma sensu uczyć nikogo
    staranności w programowaniu - bo, cytując klasyka "byle jak, byle co, byle
    szło".

    I potem nie nie ma sensu dziwić się, że są naprawdę duże problemy z bazą
    danych szlauchów i kaloszy (de facto przemysł), że znienacka coś walnie się
    w bankowości/giełdzie, że w grze pamięć cieknie megabajtami co minutę, a
    wyniki w pracach naukowych to efekt rand()... ale za to TEORETYCZNIE
    JESTEŚMY POTĘGĄ W ALGORYTMACH I PIŁCE NOŻNEJ.

  • 177. Data: 2012-10-16 01:37:00
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 15.10.2012 21:36, slawek wrote:
    > Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup

    > Co to jest "algorytm"?

    Zapis sekwencji czynności wykonywanych na abstrakcyjnej maszynie [1]
    mających za zadanie na podstawie określonych danych wejściowych
    wygenerować zależny od niego stan końcowy (wynik)[2].

    [1] W szczególności np. "na człowieku" - możemy mieć algorytm obierania
    banana.
    [2] nieskończony ciąg czynności nie jest algorytmem

    Michoo

  • 178. Data: 2012-10-16 01:51:44
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 15 października 2012 23:59:13 UTC+2 użytkownik Andrzej Jarzabek
    napisał:
> [...]
    > nawet są skłonni zapłacić dużą kasę, ale z powodu niedobrych praktyk
    > rozwijanie kolejnych wersji staje się coraz droższe, a co za tym idzie
    Można się tylko zgodzić.

> [...]
    > został sprzedany za cztery, tylko że się okazuje, że w programie jest
    > sporo bugów, które producent musi zapatchować za darmo, i patchowanie w
    Najwyraźniej my to wiemy.

> [...]
    > dwa tygodnie, czy - z powodu sieczki - dziesięć? Czy nie interesuje go
    > ile razy na miesiąć system będzie padał i jaki będzie miał downtime?
    Raczej powiem że w praktyce nie potrafię albo przepchnąć takiej argumentacji,
    pomimo że moim zdaniem też jest oczywista, albo w praktyce zrobienie dobrego
    projektu jest w ogóle trudne do osiągnięcia. Chodzi mi o taką praktykę...
    jakby to zgrabnie określić, może... całą praktykę biznesową, nie tylko
    programistyczną.
    Nie potrafię przepchnąć takiej argumentacji w najróżniejszych okolicznościach. A to w

    rozmowie z kolegą z zespołu ciężko, bo zaraz rozmowa przyjmie taki ton, że
    uważam iż on zrobił sieczkę a nie porządny kod. Gdy poczuje zagrożenie z mojej
    strony, to strach się bać co mi za plecami odwinie. Z managementem ciężko, bo
    łatwo górę bierze chciwość i zaoszczędzenie odrobiny czasu. Z klientem to już w
    ogóle najtrudniej, bo klient nie dysponuje odpowiednią wiedzą, a często chce
    narzucać pewne rzeczy. Kolejna sprawa to wypada operować konkretami. Trzeba
    podać jakie rozbudowy, o ile przyspieszą późniejszy czas wykonania, itd. Nie
    da się przecież tak zaprojektować programu, żeby zupełnie każda modyfikacja była w
    przyszłości łatwa. Z kolei żeby operować konkretami to trzeba dobrze znać dziedzinę,
    ale
    nawet jak się zna dziedzinę to jest trudno oszacować czas i próg opłacalności.
    W mojej praktyce nigdy większego projektu nie robiłem dla dziedziny o której
    na starcie miałem pojęcie. Zawsze musiałem douczyć się na szybko. Właściwie to
    nie wiedziałem nawet co w ogóle może być użyteczne w systemie i jakie rozbudowy
    zaproponować. W takich warunkach musiałem oszacować czas, cenę i, co tu dużo mówić,
    odgadnąć jaki projekt będzie najlepszy. Nie można bez dobrej znajomości dziedziny
    zrobić
    dobrego projektu, można go co najwyżej odgadnąć. Kolejny problem jest taki, że krótko
    po
    rozpoczęciu chcą zobaczyć jakiś prototyp, tak jakby dla pewności że prace w
    ogóle trwają. Prototyp wprost z definicji da się wykonać na skróty. Chociażby
    można go zrobić bez uprzedniego przemyślenia jak będzie testowany, ale jest
    więcej pułapek. Potem przy przechodzeniu z prototypu do pełnej wersji może nagle
    się okazać, że program będzie bardzo trudny w testowaniu.

    We wszystko powyższe czasami wplata się problem wydajnościowy, a kod
    po zoptymalizowaniu to już masakra w utrzymaniu.

    Aktualnie borykam się z właśnie z tego typu problemem - projekt który był dobry na
    potrzeby prototypu, okazał się kiepski dla pełnej wersji.

    Pozdrawiam
    P.S.
    Czy widac polskie znaki?

  • 179. Data: 2012-10-16 04:12:36
    Od: Baranosiu <r...@w...pl>

    Dnia 15.10.2012 Michoo <m...@v...pl> napisał/a:

> [...]
    > banana.
    > [2] nieskończony ciąg czynności nie jest algorytmem

    Dochodzi jeszcze kwestia tego co rozumie się przez zbiór "czynnoiści
    elementarnych", bo na przykład kiedyś konstruowano komputery
    analogowe, które jedną "czynnością elementarną" przechodziły przez
    nieskończoną liczbę stanów i algorytm działający na maszynie
    analogowej może już nie być algorytmem na maszynie dyskretnej. Tak
    więc definicja "abstrakcyjnej maszyny" jest też częścią algorytmu a
    nie tylko same czynności (choć zwykle chodzi o maszyny dyskretne
    mające skończoną liczbę stanów). Mnie na studiach uczono (a były to
    lata 90-te), że tak na prawdę nie ma jednej uniwersalnej matematycznej
    definicji czym jest algorytm, dlatego w różnych kontekstach przyjmuje
    się różne "modele" tego pojęcia.

  • 180. Data: 2012-10-16 07:25:24
    Od: kenobi <p...@g...com>

> [...]
    >
    > 4. Ajdenty niczym z obsfucated C
    >
    > 5. Nadużywanie makrodefinicji (na wuja definiować mętne makro z parametrem,
    >
    > jeżeli zostanie ono użyte dokładnie jeden raz?)
    >

    > Ok, ja rozumiem - takie rzeczy też można widzieć tu i owdzie. Ba! Zawsze
    >
    > można, że to początkujący itd. itp.
    >

    > Ale! Ale te wysokopunktowane rozwiązania są wysokopunktowane bo - jak
    >
    > rozumiem intencje arbitrów - mają stanowić WZÓR DO NAŚLADOWANIA.
    >

    > I tu moje pytanie - czy w porządnej firmie (nacisk na słowo *porządnej*)
    >
    > tego rodzaju tfurczość jest też przykładem cnót wszelkich?!

    a ktore dokladnie? ja rzucilem okiem na kilka
    i sa one kryptyczne ale czysto napisane i
    ocenilbym chyba wysoko w nocie 'za wyglad'

    (choc z tym preprocesorem to rzeczywiscie
    dziwny styl)