  • Data: 2012-10-23 00:09:17
    Temat: Re: sortowanie
    Od: Baranosiu <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 22.10.2012 Andrzej Jarzabek <a...@g...com> napisał/a:
    > Pewnie, że wymyślenie strategii schedulingu, która w jakimś szczególnym
    > przypadku jest lepsza od dotychczas używanych nie jest może taką
    > innowacją, co wymyślenie wielozadaniowości w ogóle, ale jednak jakąś tam
    > innowacją jest, i suma takich drobnych innowacji w oprogramowaniu open
    > source wydaje się spora. Taki na przykład vim teoretycznie jest
    > opensource-ową wersją vi, ale wystarczy spróbować użyć jednego i
    > drugiego, żeby dostrzec ogrom innowacji vima. Przypuszczam, że podobnie
    > jest z GNU emacsem i xemacsem w stosunku do tego oryginalnego
> [...]

    Owszem, open source daje przede wszystkim możliwość ulepszenia
    produktu każdemu zainteresowanemu (i o tych ulepszeniach nie decydują
    księgowi na zasadzie "rynek się nasycił, trzeba zacząć sprzedawać nową
    wersję") i w dowolnym stopniu (chociażby przetłumaczenie dokumentacji
    na inny język). Pozatym open source bardziej działa na zasadzie
    ewolucji (częste drobne zmiany) niż rewolucji. Jest też dużo świetnych
    projektów, których powstanie było możliwe w zasadzie tylko dzięki tego
    typu podejściu (bo nie mają zastosowań komercyjnych i żadna firma nie
    zaryzykowałaby wejścia na taki rynek). Open Office też wystartowało od
    komercyjnego StarOffice (Sun Microsystems wykupiła prawa do produktu i
    uwolniła kod, bo chciała mieć pakiet biurowy na swoje Unixy) ale na
    przestrzeni wielu lat rozwoju projektu, to ze źródłowego kodu Star
    Office do dzisiaj pewnie pozostała już tylko sama informacja
    licencyjna :D

    PS: Emacsa napisał człowiek-legenda, założyciel FSF Richard
    Stallman. Emacs od samego początku (lata 70-te ubiegłego wieku) był
    open source (z czasem przyłączali się inni programiści). Gdy powstała
    koncepcja licencji GNU GPL, to nastąpił "rozłam", Stallman stwierdził, że
    w jego wersji (GNU Emacs) nie będzie ani jednej linijki kodu, która
    nie jest na licencji GPL (a z tym był problem, bo część twórców kodu
    nie żyła, z częścią autorów nie było od jakiegoś czasu kontaktu itd.).
    Wtedy powstał Lucid Emacs (późniejszy XEmacs) jako gałąź rozwijana
    przez programistów, którzy nie mieli ochoty czekać aż Stallman
    "zaspokoi swój puryzm licencyjny" (zajęło mu to kilka lat :D).
    Obecnie zarówno GNU Emacs jak i XEmacs są na licencji GPLv2 i projekty
    czerpią od siebie na wzajem pomysły i implementacje.