  • 1. Data: 2013-01-26 23:40:05
    Temat: softwarowe rozpoznanie DS18b20, s20 i 20?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Robię mikro-terometro-termostacik (wyświetlacz 88 dla temperatur
    +99/-9'C i wystarczy, ustawianie progu włącz/wyłącz przekaźnik), który
    będzie miał podłączane czujniki dallasa DS18_20. Problem w tym, że układ
    ma być maksymalnie prosty, łatwy do naprawy, wymiany czujnika itp, więc:
    - ma działać z każdym czujnikiem (bez rozpoznawania jego nr seryjnego)
    - ale ma działać też z każdym czujnikiem, tzn DS18B20, S20, i 20, a
    jednak różnią się one troszkę w zawartości rejestrów/odczycie.

    Więc powstaje pytanie - czy jest jakaś (oficjalna? sprawdzona?) metoda
    rozpoznawania softwarowego, czy podłączony 1wire jest _S20, _B20 czy _20?

    Można by teoretycznie sprawdzać domyślne wartości w "Scratchpad Memory":
    DS18S20 DS18B20
    byte 0 Temperature LSB (AAh) Temperature LSB (50h)
    byte 1 Temperature MSB (00h) Temperature MSB (05h)
    byte 2 TH Register TH Register
    byte 3 TL Register TL Register
    byte 4 Reserved (FFh) Configuration Register
    byte 5 Reserved (FFh) Reserved (FFh)
    byte 6 Count Remain (0Ch) Reserved
    byte 7 Count Per °C (10h) Reserved (10h)
    byte 8 CRC CRC
    Np czy byte4=FFh czy coś innego, ale jeśli w 18b20 conf będzie =FFh ?

    Może w numerze "mac" seryjnym jest jakoś zaszyta wersja czujnika?
    Przeglądając dokumentacje widzę zapisy:
    > The least significant 8 bits of the ROM code contain the DS18B20's 1-Wire family
    code: 28h.
    > The first eight bits are a 1-Wire family code (DS1820 code is 10h)
    > The least significant 8 bits of the ROM code contain the DS18S20's 1-Wire family
    code: 10h.
    Prawie że fajnie, ale jak rozpoznać między ds1820 a ds18s20, skoro mają
    family=10h?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2013-01-27 01:11:46
    Temat: Re: softwarowe rozpoznanie DS18b20, s20 i 20?
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    BartekK wrote:
    [..]
    > Więc powstaje pytanie - czy jest jakaś (oficjalna? sprawdzona?) metoda
    > rozpoznawania softwarowego, czy podłączony 1wire jest _S20, _B20 czy _20?

    nie

    [..]
    > Prawie że fajnie, ale jak rozpoznać między ds1820 a ds18s20, skoro mają
    > family=10h?

    Zrezygnuj z obsługi dowolnego czujnika na rzecz kompatybilnego.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 3. Data: 2013-01-27 13:25:58
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 27 stycznia 2013 01:11:46 UTC+1 użytkownik AlexY napisał:
    > Zrezygnuj z obsługi dowolnego czujnika na rzecz kompatybilnego.

    tez mi sie tak wydaje -co za problem opisać że uszkodzony czujnik należy wymienic na
    ds18b20 i tylko taki. One są ogólnie dostępne, i tak trzeba isc do sklepu i kupic ,
    wiec sie kupi akurat ten. To nie jest ograniczenie.

    Ale gdybys problem rozwiązał to napisz cos :)

    b.

  • 4. Data: 2013-01-27 15:18:39
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "BartekK" <s...@d...org> schrieb
    > Prawie ze fajnie, ale jak rozpoznac miedzy ds1820 a ds18s20, skoro maja
    > family=10h?

    A czy na pewno Ci potrzebne odroznianie ich?
    One jak widze maja dostep niemal identyczny

    mw

  • 5. Data: 2013-01-27 15:38:00
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    mw158979 wrote:
    > "BartekK" <s...@d...org> schrieb
    >
    > A czy na pewno Ci potrzebne odroznianie ich?
    > One jak widze maja dostep niemal identyczny

    sposób kodowania wyniku jest inny

  • 6. Data: 2013-01-27 17:28:06
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "mw158979" <...@t...pl> napisał w wiadomości
    > "BartekK" <s...@d...org> schrieb
    >
    > A czy na pewno Ci potrzebne odroznianie ich?
    > One jak widze maja dostep niemal identyczny

    Kiedyś napisałem mały sofcik na mega8 do destylarni jakiejś.
    Chłop do mnie że ma swój czujnik już zarobiony i wkręcony w gilzę. Ja mu że
    ma być taki a taki. On mi że OK akurat taki tam jest.
    Okazało się jednak że ma inny i by mu się ugotowało.

    Marek

  • 7. Data: 2013-01-27 23:13:17
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "AlexY" <a...@i...pl> schrieb

    > sposób kodowania wyniku jest inny

    Ja widze, ze jednakowy.

    mw

  • 8. Data: 2013-01-31 01:18:22
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    mw158979 wrote:
    > "AlexY" <a...@i...pl> schrieb

    > Ja widze, ze jednakowy.

    Oj bardzo ale to bardzo nie chce mi się PDFów otwierać...

  • 9. Data: 2013-01-31 10:55:37
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-01-31 01:18, AlexY pisze:
    > Oj bardzo ale to bardzo nie chce mi się PDFów otwierać...
    A ja nie muszę otwierać PDFów by powiedziec, że sposób kodowania jest
    ten sam (zasada) ale zapis w 18b20 jest przesunięty z powodu na
    regulowaną rozdzielczość 9-12bit, z tego co widzę to gdy ustawimy mu
    rozdzielczość 9bit, to po przesunięciu - zapis będzie identyczny jak w
    18s20. (Z = znak, T=temperatura, x = nieistotne)
    DS18b20 12bit : ZZZZ ZTTT TTTT TTTT
    DS18b20 11bit : ZZZZ ZTTT TTTT TTTx
    DS18b20 10bit : ZZZZ ZTTT TTTT TTxx
    DS18b20 9bit : ZZZZ ZTTT TTTT Txxx
    DS18_20 9bit : ZZZZ ZZZZ TTTT TTTT
    - jak widać wystarczy powyższe przesunąć w prawo o 3 bity uzupełniając
    znakiem Z i jest to samo. Ale trzeba najpierw wiedzieć że mamy to
    zrobić, bo mamy _20 lub S20 a nie B20

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2013-01-31 10:57:28
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-01-31 10:55, BartekK pisze:
> [...]
    > - jak widać wystarczy powyższe przesunąć w prawo o 3 bity uzupełniając
    > znakiem Z i jest to samo. Ale trzeba najpierw wiedzieć że mamy to
    Tfu, dla dostosowania zapisu z ds18s20 do b20 - w lewo, niczym ciekawym
    nie uzupełniając ;) a dla dostosowania zapisu z ds18b20 dp s20 - w prawo
    uzupełniając znakiem ;) tak to jest jak się myśli o dwóch metodach na raz

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173