-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: smarowanie srub
Date: Sat, 17 Mar 2018 21:37:39 +0100
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 99
Message-ID: <p8juan$hgf$1@node1.news.atman.pl>
References: <4683on578tve$.1vhkco8k8y1ux.dlg@40tude.net>
<p89gs2$ftb$1@node2.news.atman.pl>
<5aa8b26a$0$1000$65785112@news.neostrada.pl>
<o...@l...harvard.local>
<p8eljc$5ra$1@node2.news.atman.pl>
<5aac2844$0$997$65785112@news.neostrada.pl>
<p8hj4s$7od$1@node1.news.atman.pl>
<5aaccf6d$0$986$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1521319063 17935 89.69.207.111 (17 Mar 2018 20:37:43
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 17 Mar 2018 20:37:43 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.6.0
In-Reply-To: <5aaccf6d$0$986$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626791
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-03-17 o 09:18, Uzytkownik pisze:
> Pisałem o ogólnym problemie dotyczącym wszystkich samochodów, zarówno z
> felgami aluminiowymi jak i stalowymi.
> Problem zapiekania się śrub oczywiście dotyka bardziej kół z felgami
> stalowymi, które słabiej oddają ciepło.(...)
> To, że felga jest tylko letnia nie oznacza, że śruby też są letnie.
Ok, aby nie przedłużać wróćmy do korzeni. Miałem kilka aut w swojej
karierze. Od najbardziej tandetnych Daewoo po auta z górnej półki jak mi
finansowo przyfarciło. Właśnie od czasów Daewoo (też z tarczami)
nauczyłem się smarowania śrub mocujących koła. Miałem dość podróżowania
na lawetach. Od tego czasu mam święty spokój. Nic się nie zapieka. Nigdy
w życiu nie poparzyłem się o felgę, żaden plastikowy kołpak mi nie
spłonął, a przy myciu alufelg i beztroskiego dotykania ich w trakcie tej
czynności, dopiero od Ciebie dowiedziałem się, że życiem ryzykowałem :-)
Zgodzę się, że gdzieś w jakimś aucie problem może fabrycznie występować
ale ja nie piszę o "jakimś" lecz o moim obecnym. A powyżej dodałem moje
podobne historyczne doświadczenia. Raz, jedyny raz, zdarzyło mi się w
pradawnych dziejach, że zacierał dość mocno klocek na tarczy i wtedy
rzeczywiście pamiętam jak śniegiem chłodziłem felgę. Ale to była
nienormalna sytuacja.
W obecnym aucie łby śrub po w/w jeździe były letnie w dotyku - pomijając
pirometr, bo tam faktycznie olałem ustawianie współczynnika. Zwyczajnie
z lenistwa - przyznaję. Nie wiem oczywiście jaka jest temperatura
rdzenia śruby chłodzonej wielkim radiatorem w postaci felgi. Jednakże z
całą pewnością nie taka by smar się zapiekł - bo tylko o tym mowa.
Zmieniam koła 2x w roku. Alufelgi są co prawda i w kołach zimowych i w
letnich. Wierz mi - śruby wyłażą bez problemu.
> Poza tym problem z zapiekaniem/blokowaniem się śrub w przypadku felg
> aluminiowych nie dotyczy tylko i wyłącznie temperatury. Bardzo często
> ludzie smarują śruby smarem miedzianym, a ten po prostu w kontakcie z
> aluminium tworzy ogniwo galwaniczne, które skutkuje tzw. elektrokorozją.
Ten wątek mnie zaintrygował bo nie bardzo rozumiem zjawisko. Po pierwsze
przecież nie jest tak, ze cała śruba jest zatopiona w grubej warstwie
smaru jak w Rudym 102, gdy go uszczelniono towotem przed wodowaniem.
Smaruje się delikatnie gwint śruby, a raczej jego końcówkę by cieniutka
warstwa pokryła resztę. Czy jeśli ktoś w takich warunkach użyje smaru
miedzianego, to faktycznie elektrokorozja powstanie?
Elektrokorozja kojarzy mi się z różnicą potencjałów. Jaka ona jest gdy
felga dotyka piasty? Czy nie zerowa?
> Pisałeś, że jak nie smarowałeś śrub to były problemy z ich odkręcaniem i
> ci się zrywały. Ja nigdy nie smarowałem śrub i nigdy nie miałem
> problemów z zerwaniem się śruby.
No widzisz. A ja co pół roku jeżdżąc na wymianę kół słyszałem fucki
mocujących się ze śrubami oponiarzy. Zmiana warsztatu wskutek
przeprowadzki nie zmieniła sytuacji. Po ukręceniu śruby piasta poszła do
wymiany, pomijając lawetę bo zapasówki nie dałem rady osadzić.
Przyznaję - dotyczyło to jednego, dawnego auta. Tak jak wspomniałem, od
tego czasu zacząłem smarować.
> Z odkręcaniem także nie miałem
> problemów, a systematycznie eksploatuję po kilka samochodów. Większość z
> aut ma na lato felgi aluminiowe, zaś na zimę stalowe. Ale koła każę
> dokręcać kluczem dynamometrycznym. Niestety nie wszyscy oponiarze je
> mają, wtedy wyciąga się swój klucz z bagażnika i mówi np. "proszę z
> momentem 100Nm", albo samemu się ustawia klucz i wręcza go mechanikowi.
Przy okazji mam pytanie - spotykasz się z możliwością ręcznego
odkręcania i dokręcania śrub aby nie uszkadzać delikatnych gniazd w
alufelgach? W DE widziałem w warsztacie jakimś nasadki na klucz
pneumatyczny z plastikowym czy gumowym kołnierzem. W PL takich cudów nie
doświadczyłem.
> Ale zanim cokolwiek zmierzysz to musisz się nauczyć jak się używa
> pirometru i jak się interpretuje wyniki.
Ok, nie zignoruję ich następnym razem. Zresztą ja nie mam
laboratoryjnego przyrządu - to jest chyba Topex. Nie wiem co to jest
warte. Kupiłem go do zastosowań w elektronice przy chemicznej obróbce
obwodów a nie do zabaw w detektywa felgowego.
> Poza tym musisz też sięgnąć w dokumentację producenta, bo może się
> okazać, że pomiary przy użyciu tego pirometru w gole nie są możliwe, bo
> np. minimalna odległość z jakiej można wykonać prawidłowy pomiar to
> kilkadziesiąt centymetrów, a wtedy pole wizowania wychodzi na felgę poza
> szczelinę w której widać tarczę, a mierząc temperaturę śrub mierzy się
> tak naprawdę temperaturę felgi.
To nie ma problemu bo kilka cm wystarczy.
> Najdokładniejszy pomiar można wykonać przy użyciu specjalnego miernika
> termoparowego z termoparą w postaci dwóch szpilek, które delikatnie się
> wbija w mierzoną powierzchnię.
Bez przesady :-) Czy biały fartuch i gogle też mam dokupić? :-D
--
Pozdrawiam,
Marek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- Kol. sukces po polsku: booom na budowy dróg i autostrad - czyli "proste życie na kredycie"
- Nie chcieliście Izery to będziecie kupować XPeng
- Taka ciekawostka pożarowa :)
- Re: Wypadek kolejowy na stacji Wiesiółka- analiza tragicznego zdarzenia z czerwca 2001 roku.
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Re: Tysiące wypadków na niebezpiecznych przejazdach kolejowych a Polskie Linie Kolejowe nic nie robią odlat, bo kierowca pociągu nie ginie
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
Najnowsze wątki
- 2025-08-06 Gdynia => Konsultant wdrożeniowy (systemy controlingowe) <=
- 2025-08-06 Białystok => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-08-06 "[...] sejmowe wystąpienie posłanki Klaudii Jachiry, która zakończyła je słowami ,,Sława Ukrainie"."
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Panuje się 181 159,42 zł./mies. na posła w 2026r.
- 2025-08-05 "Chiny przekraczają w wydobyciu 4 mld ton węgla, Indie i USA ponad 1 mld, a Rosja 500 mln ton [...]"
- 2025-08-05 Czy cos fi przechodzi przez trafo separujące?
- 2025-08-05 kajaki i promile
- 2025-08-05 Re: Tesla jest bezpieczna, wczoraj spaliła się doszczętnie na Ursynowie i nikomu się nic nie stało
- 2025-08-05 Gdynia => Przedstawiciel handlowy / KAM (branża TSL) <=
- 2025-08-05 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-05 B2B i książka przychodów i rozchodów
- 2025-08-04 Re: Atak na lekarza w Oławie. Policja zatrzymała sprawcę na lotnisku Polska Agencja Prasowa 4 sierpnia 2025, 12:16 FACEBOOK X E-MAIL KOPIUJ LINK W szpitalu w Oławie 37-letni pacjent zaatakował lekarza, po tym, jak ten odmówił mu wypisania długoterminowego
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML
- 2025-08-04 Na grupie comp.os.linux.advocacy CrudeSausage twierdzi, że Micro$lop używa SI do szyfrowania formatu dok. XML