-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!news.internetia.pl!not-for-mail
From: John Kołalsky <j...@k...invalid>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: skurwysyny przed przejsciami dla pieszych
Date: Fri, 22 Mar 2013 22:38:44 +0100
Organization: Netia S.A.
Lines: 106
Message-ID: <kiijgm$onm$1@mx1.internetia.pl>
References: <khcoci$mvq$1@node2.news.atman.pl>
<5139faed$0$1223$65785112@news.neostrada.pl>
<d...@g...com>
<zjr9falh524f$.7xrcoa04nwan.dlg@40tude.net>
<khj6pp$q7j$1@mx1.internetia.pl>
<513dad5f$0$1215$65785112@news.neostrada.pl>
<khl141$qqm$1@mx1.internetia.pl> <Pine.WNT.4.64.1303111938040.3924@quad>
<khll6d$fr2$1@mx1.internetia.pl> <Pine.WNT.4.64.1303121447380.584@quad>
<khnk86$vp$1@mx1.internetia.pl> <Pine.WNT.4.64.1303122331550.1880@quad>
<khqkkn$tue$1@mx1.internetia.pl> <Pine.WNT.4.64.1303132328240.1940@quad>
NNTP-Posting-Host: 83-238-168-227.ip.netia.com.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: mx1.internetia.pl 1363988822 25334 83.238.168.227 (22 Mar 2013 21:47:02 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 22 Mar 2013 21:47:02 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.0.6002.18463
In-Reply-To: <Pine.WNT.4.64.1303132328240.1940@quad>
X-Tech-Contact: u...@i...pl
X-Newsreader: Microsoft Windows Mail 6.0.6002.18197
X-Priority: 3
X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2486907
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
>
>> Definicyjne wyprzedzanie jest wyłącznie sytuacją drogową a nie wpływem
>> uczestników, więc nikomu nie przypisuje wyprzedzania. Musi być coś więcej
>> niż tylko przekonanie o tym, że "ten, co z przodu jest winny". Przesłanką
>> słownikową jest "przyspieszanie by znaleźć się przed".
>> Myślę jednak o sytuacji gdy pojazd jechał sobie stałą prędkością
>> a to niewymuszone hamowanie drugiego spowodowało wyprzedzanie.
>> Czemu mielibyśmy obwiniać kierowcę, który w wyniku tego hamowania
>> znalazł się z przodu ?
>
> Mamy kilka elementów, w różnych aktach (w PoRD jest "odchyłka").
> - pieszy ma pierwszeństwo na pasach
> - kierowca ma "szczególną ostrożność"
> - (tylko PoRD) pieszy ma również "szczególną ostrożność"
> - jest zakaz wyprzedzania przed przejściem
> - (tylko konwencja) jest wyraźne wyłączenie z "niewyprzedzania"
> przed przejściem
>
> Celem przepisu zakazującego wyprzedzania przed przejściem jest
> umożliwienie pieszemu bezpiecznego przejścia, nie ma wątpliwości.
Czemu tak sądzisz ? Było zdaje się tutaj, jak to wyprzedzenie daje możliwość
zauważenia pieszego w konsekwencji umożliwiając zauważenie go przez
kierującego.
> Ale jednocześnie przepis nadaje pieszemu pierwszeństwo.
> Więc zakaza wyprzedzania powinien również spełniać ten cel.
Zakaz wyprzedzania dyscyplinuje kierowców, ale nie realizuje w żaden sposób
celu umożliwienia przechodzenia.
> Można wskazać przypadki w których spełnienie tego celu nie jest
> możliwe bez zatrzymania się (lub co najmniej zwolnienia) przez
> zbliżające się pojazdy.
Nadal bez związku z wyprzedzaniem a nawet wbrew jemu.
> Wyłączenie spod wyprzedzania nie może więc pomijać przypadku
> w którym pojazd obok zwalnia, bo zakaz traci wszelki sens.
Zakaz jest zakazem, tego nie kwestionuję. Zastanawiam się tylko czemu
sprawstwo wyprzedzania przypisywać jadącemu szybciej jak równie dobrze a
nawet lepiej przypisać hamującemu.
> Jednocześnie nie ma ani jednej składowej, która wskazywałaby
> że takie zdarzenie nie jest wyprzedzaniem.
W istocie, nic na to nie wskazuje.
>
> Popatrz na to tak - z założenia następuje kolizja przepisów.
> Wyprzedzany ma nakaz ustąpienia pieszym, a jednocześnie
> ma zakaz zwalniania podczas wyprzedzania.
> Oczywistym jest, że o tym do którego przepisu ma się
> zastosować muszą zadecydować "zasady prawne".
> Domniemanie, że jadący obok nie będzie hamował, bierze
> się w "normalnym" przypadku z faktu, iż zazwyczaj
> skrócenie czasu wyprzedzania nie niesie niepożądanych
> skutków.
> Ale to nie implikuje prawa do takiego zakładania.
> A w tym konkretnym przypadku jest tak, że "tamten"
> ma nakaz a skutek uboczny jest.
Tego wywodu nie ogarniam. Ja żadnej sprzeczności w prawie nie widzę tylko
nieoczywistość winy jadącego szybciej.
>
> Ja bym to nazwał "zdziwieniem", ale wynikłym z błędu
> w założeniach :)
>
>> Dlatego pytam o wykładnie na które powoływałeś się.
>
> To nie jest "wykładnia sądowa".
> Zmierzałem do wniosku często przeoczanego: prawo nie
> składa się wyłącznie z przepisów, ale również zasad.
> Jeśli przepis czegoś nie rozstrzyga jednoznacznie, czy to
> na skutek wzajemnych sprzeczności w "literze", czy to
> wątpliwości co do znaczenia, mają zastosowanie owe
> "zasady".
>
> No i przeglądamy - czy jakikolwiek przepis pozwala wysnuć
> wniosek, że wyprzedzający musi być stroną "aktywną", aby
> dotyczyły go skutki wynikłe z ograniczeń (w naszym
> przypadku z zakazu)?
> Najwyraźniej nie.
> Czy przy innych manewrach zdarza się, że wykonawca
> manewru musi zapewnić jego prawidłowe wykonanie bez
> względu na zachowanie innych uczestników ruchu?
> Najwyraźniej tak. (nie żebym zaraz musiał cofanie
> cytować, wszyscy wiedzą ;))
>
> No to pytanie kończące - dlaczego przy wyprzedzaniu ma
> być inaczej?
Jak inaczej ? Nie ma żadnego manewru wyprzedzania tylko sytucja drogowa
wyprzedzania. Winę za tę sytuację ponosi zwalniający, manewr hamowania
wykonał doprowadzając do wyprzedzania. Gdyby musiał zwolnić z prawa to by
jej nie ponosił, ale mówię o tym, kiedy nie musi, tylko tak sobie zwolnił.
Żeby odpowiadał wyprzedzający to musiałby mieć obowiązek zwolnienia. Inaczej
tak, jakby go nie było.
Przeczytałem z uwagą twoją wykładnię, ale nie dociera jakoś ona do mnie.
Może nie musi...
Następne wpisy z tego wątku
- 22.03.13 22:39 masti
- 23.03.13 19:05 John Kołalsky
Najnowsze wątki z tej grupy
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
Najnowsze wątki
- 2024-11-11 Wyważanie kół rowerowych
- 2024-11-11 Kosz, gdzie??
- 2024-11-11 Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- 2024-11-11 Opole => SAP HANA Cloud Dev / Data Engineer <=
- 2024-11-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-11 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-11 Marki => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-11 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-11 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-11 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-11-11 Marsz niepodległości
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa