  • 11. Data: 2010-05-12 15:09:41
    Temat: Re: sk?d ma?e srubki do plastiku (5mm, srednica 1 do 1,5).
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    > czyli chodzi o obecność nakrętki lub innego jasnego gwinta? Jak to cuś
    > ma łeb jak śruba, ale jest przykręcane torxem to jest czym? Ja zawsze
    > dzieliłem to tak: jak coś ma równomierny gwint na całej długości to
    > śruba, jak jest stożkowe i sobie samemu robi gwint to wkręt. Ale wiem,
    > że to podział laicki i oficjalnie jest zupełnie inaczej, bo byłoby za
    > prosto. Ale przynajmniej nie jesteśmy sami. Anglicy i amerykanie mają
    > screws and bolts i ten sam problem ;-).

    http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Aruba_%28z%C5%82%C
    4%85cze%29
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wkr%C4%99t

    Ja tam problemów nie mam i dla mnie zawsze śrubą będzie coś, co ma
    nakrętkę i razem z nią tworzy złącze. A czy łeb ma nacięcie czy
    dziurkę czy określony kształt - jest to bez znaczenia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2010-05-12 17:22:52
    Od: "d530" <d...@p...com>

    "Krzysztof Tabaczynski" <k...@w...pl> wrote in message

    > Podział nie zależy od łba tylko od występowania lub nie NAKRĘTKI.
    >
    > Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

    Piszesz bzdury kolego.

    Jeśli z twojej nakrętki wykręci się twoją śrubę i (skup się :-) wkręci się
    ją w taki sam gwint jak w twojej nakrętce ale nacięty np. w korpusie silnika
    to wg ciebie nie będzie to już śruba, bo nie będzie nakrętki ?

  • 13. Data: 2010-05-12 18:23:08
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "d530" <d...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > ją w taki sam gwint jak w twojej nakrętce ale nacięty np. w korpusie
    > silnika to wg ciebie nie będzie to już śruba, bo nie będzie nakrętki ?

    Zgadza się.
    Tak własnie jest.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 14. Data: 2010-05-12 19:01:43
    Temat: Re: skąd małe srubki do plastiku (5mm, srednica 1 do 1,5).
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > http://www.metalmax.pl/?op=kontakt

    Potwierdzam.
    W sklepie w Warszawie na Ursynowie mieli od ręki.

    Paweł

  • 15. Data: 2010-05-12 19:12:30
    Od: "d530" <d...@p...com>

    > Zgadza się.
    > Tak własnie jest.
    >
    > Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

    Staram się nie powoływać na Wikipedię, ale w tym przypadku wyjątkowo:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wkr%C4%99t

    tutaj wkręt musi mieć w łbie nacięcie na wkrętak, śruba nie ma nacięcia.

    Ta sama Wikipedia:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Po%C5%82%C4%85czenia_gw
    intowe

    uzależnia zakwalifikowanie do śrub lub wkrętów od rodzaju połączenia.

    Czyli nie można tego detalu nazwać śrubą lub wkrętem zanim nie zostanie
    zastosowany w konkretnym połączeniu. Po demontażu połączenia ten detal może
    być określony, że b_y_ł śrubą albo wkrętem (ale nie, że jest śrubą lub
    wkrętem).
    Ale to wg Wikipedii.

    Ja zostanę przy rozróżnieniu wg rodzaju łba.

    Również pozdrawiam

  • 16. Data: 2010-05-12 19:40:28
    Od: Jarek <p...@w...pl>

    d530 wrote:
> [...]
    > wkrętem).
    > Ale to wg Wikipedii.
    >
    > Ja zostanę przy rozróżnieniu wg rodzaju łba.

    Pozdrawiam

    Ale na zamieszczonym zdjęciu w wikipedii odnośnie wkrętów pozycja 8 nie
    ma nacięcia a opisana jako wkręt?

    Pozdrowienia Jarek

  • 17. Data: 2010-05-12 19:53:54
    Od: "d530" <d...@p...com>

    "Jarek" <p...@w...pl> wrote in message

    > Ale na zamieszczonym zdjęciu w wikipedii odnośnie wkrętów pozycja 8 nie ma
    > nacięcia a opisana jako wkręt?
    >
    > Pozdrowienia Jarek

    Nulla regula sine exeptione :)

    Wikipedia nie jest w pełni wiarygodna. Poz . 8 to jakaś wpadka, bo przeczy
    przyjętej definicji.
    Typów łbów śrub i wkrętów jest tyle co Algida ma gatunków lodów - chyba
    wciąż nie mamy tutaj wiarygodnej definicji śruby i wkręta. Być może w
    którejś normie mechanicznej taka się znajduje i wtedy, nawet gdy się nie
    zgadzamy, to możemy powiedzieć że wg normy ...... śruba to ...... a wkręt to

  • 18. Data: 2010-05-12 20:15:16
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    > "Jarek" <p...@w...pl> wrote in message

    > Nulla regula sine exeptione :)

    Taaak? A to niby dlaczego? Bo co?

> [...]
    > zgadzamy, to możemy powiedzieć że wg normy ...... śruba to ...... a wkręt

    Przejście miedzy śrubą a wkrętem nie jest ostre.
    Bo jak zaliczyć takie coś, co jest nazywane "śrubą oczkową".
    Śruba to, czy wkręt? Ma nacięcie, czy nie ma? A może łeb
    składa się wyłącznie z nacięcia? Ta ostatnia opinia jest jak
    najbardziej uprawniona, bo taki element najlepiej wkręca się
    prostym prętem który ewidentnie nie jest ani kluczem, ani wkrętakiem.
    A co ciekawsze wyroby śrubowe jednak nie są w Wiki pokazane.

    Generalnie chodzi o to, że wkrętem się kręci. Jak się dobrze
    zakręci, to będzie dobrze trzymało. Niektóre wkręty mają
    gwint nie walcowy, tylko stożkowy.

    Śrubą kręcić nie trzeba, a nawet nie należy. Kręci się głównie
    nakrętką. Ale to też tylko najczęściej, bo ewidentnie nie zawsze.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 19. Data: 2010-05-12 20:35:49
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 May 2010 12:01:45 +0200, Konop wrote:
    >Faktem jest, że kiedyś specjalista od konstrukcji na moich studiach
    >przekonywał nas, że nie ma czegoś takiego, jak śrubokręt, jest
    >*wkrętak*, i wszystko, co się wkręca wkrętakiem, to wkręt... do śrubek
    >używa się klucza. Czyli o podziale na śrubę i wkręt decydował kształt
    >"główki"...

    A jak w glowce jest dziura pod krzyzak, imbus, torx - to do krecenia
    uzywa sie wkretaka czy klucza ? :-)

    J.

  • 20. Data: 2010-05-12 20:37:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 May 2010 17:09:41 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    C4%85cze%29
    >http://pl.wikipedia.org/wiki/Wkr%C4%99t
    >
    >Ja tam problemów nie mam i dla mnie zawsze śrubą będzie coś, co ma

    Nie cos, tylko wkret :-P

    J.