  • Data: 2010-05-15 23:53:21
    Temat: Re: sk?d ma?e srubki do plastiku (5mm, srednica 1 do 1,5).
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik d530 napisał:
    > "Pszemol"<P...@P...com> wrote in message

    > No właśnie butelka i flaszka określają te same przedmioty, a śruba i wkręt
    > to nie to samo.
    > Dlatego analogia nietrafiona.
    >
    > Przy okazji i bez związku - w słowniku poprawnej polszczyzny flaszka
    > określona jest jako regionalizm.

    Germanizm dosyć młody.

    > Ale wracając do śrub i wkrętów.
    > Sprawdziłem w "Poradniku warsztatowca mechanika".
    > Śruby mają łby "pod klucz", kuliste, motylkowe, radełkowane - wymieniłem
    > popularniejsze. Są też śruby dwustronne.

    To jak zaklasyfikować element łączący gwintowany z łbem pod torx - śruba
    to czy wkręt? Bo w zależności od funkcji może pełnić różne role a
    narzędzie do krecenia tym może być zarówno wkretakiem jak i kluczem...

    > Wkręty mają łby zawsze "pod wkrętak", lub nie mają łba (samo nacięcie).

    Czyli robaczek imbusowy to śruba (lub wkręt, są wkrętaki imbusowe), ten
    sam robaczek pod wkrętak płaski to wkręt (lub śruba - patrz niżej...)

    Czyli wkręty tylko pod wkrętak płaski? Ale do klucza z grzechotką mam
    końcówki płaskie - nijak to na wkrętak nie wygląda, więc może i te z
    wycięciem są pod klucz, ergo - są śrubami? Chyba po prostu mechanicy
    mają lekki bajzel w nomenklaturze wywodzący się z epoki kiedy łby śrub
    były kwadratowe i sześciokątne, w porywach oczkowe a wkrętaki jedynie
    płaskie.

    --
    Darek